احتمال مسدود شدن دانشگاه آمریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون ها دلار

به گزارش مجله فیروزی، سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان توضیح داد که دانشگاه آمریکایی در کابل از سال 2012 تا کنون بیش از 63 میلیون دلار را حیف و میل نموده است.

احتمال مسدود شدن دانشگاه آمریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون ها دلار

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دانشگاه آمریکایی افغانستان که پیش از این به دلیل تهدیدات امنیتی یک بار مسدود شده بود ممکن این بار به دلیل فساد اقتصادی و حیف ومیل میلیون ها از سوی دولت آمریکا مسدود گردد.

جان سوپکو سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان توضیح داد که در 7 سال گذشته درباره بسیاری از قراردادهای دولت آمریکا در افغانستان تحقیق نموده است اما دانشگاه آمریکایی در کابل بدترین آنها بوده است.

وی اضافه نمود: دانشگاه آمریکایی در افغانستان با خطر مسدود شدن روبرو است زیرا این دانشگاه نتوانسته است که معین کند 62 میلیون دلار از بوجه عملیاتی خود را چگونه به مصرف رسانده است.

تام بابینگتن سخنگوی آژانس توسعه بین المللی آمریکا نیز به نیویورک تایمز گفت: قرارداد دولت آمریکا با دانشگاه آمریکایی در کابل تا ماه آینده انتها خواهد یافت و هنوز درباره تمدید قرارداد برای ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیم گرفته نشده است.

وی اضافه نمود: هدف دانشگاه آمریکایی در افغانستان آموزش دانشجویان افغان به شیوه آمریکایی است که در این کار پیروز عمل نموده است اما مسائل بسیار جدی در بخش اقتصادی و حسابداری این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه آمریکایی افغانستان از سال 2006 میلادی در کابل به فعالیت شروع کرد و در یک دهه گذشته 1281 دانشجوی افغان از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

فارغ التحصیلی هر دانشجوی افغان از دانشگاه آمریکایی افغانستان 126 هزار دلار هزینه داشته است که مجموع هزینه تحصیل 1281 دانشجوی افغان به 162 میلیون دلار می رسد.

طبق این گزارش اگر دانشجویان افغان برای ادامه تحصیل به دانشگاه در آمریکا اعزام می شدند در مقایسه با مصارف هنگفت دانشگاه آمریکایی افغانستان هزینه به مراتب کم تر را می توانست در پی داشته باشد.

این در حالی است که فعالیت دانشگاه آمریکایی افغانستان همیشه با انتقاداتی همراه بود و بارها به انجام فعالیت های اطلاعاتی در این کشور متهم شده است.

سال گذشته تعدادی از اساتید دانشگاه و نخبه های علمی افغانستان، دانشگاه آمریکایی در کابل را به ارائه اطلاعات نادرست از تاریخ، زبان، قوم و سایر ارزشهای ملی کشورشان متهم نموده اند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 90

به "احتمال مسدود شدن دانشگاه آمریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون ها دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال مسدود شدن دانشگاه آمریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون ها دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید