خبرنگاران اعتراض روسیه به تصمیم هلند برای شکایت علیه این کشور به دادگاه اروپایی حقوق بشر

به گزارش مجله فیروزی، مسکو - خبرنگاران - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر به دلیل سقوط هواپیمای خطوط مالزی در شرق اوکراین انتقاد کرد.

خبرنگاران اعتراض روسیه به تصمیم هلند برای شکایت علیه این کشور به دادگاه اروپایی حقوق بشر

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

ماریا زاخارووا روز آدینه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه انتشار یافت، تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر در پیوند با سقوط هواپیمای بویینگ خطوط هوایی مالزی بر فراز شرق اوکراین را ضربه ای دیگر به روابط روسیه و هلند خواند.

وی اضافه نمود: دولت هلند از همان ابتدای حادثه، در جهت متهم کردن یک جانبه روسیه در سرنگونی هواپیمای بویینگ پرواز МН17 نهاده شد.

هواپیمای مسافربری بویینگ مالزی روز 17 جولای 2014 از مقصد آمستردام هلند به سمت کوالالامپور مالزی در حرکت بود، اما هنگامی که از فراز شرق اوکراین و بخش تحت اختیار جدایی طلبان حامی روسیه عبور می کرد، بر فراز آسمان هدف حمله موشکی نهاده شد که در اثر آن تمام سرنشینان و خدمه پرواز کشته شدند.

زاخارووا در ادامه بیانیه اعلام نمود: همانگونه که رویدادهای شش سال اخیر نشان داد، هلند از زمان وقوع آن تراژدی، مطابق با قطعنامه 2166 شورای امنیت اقدام نکرد و صرفا در چارچوب منطق ضدروسی اقدام کرد که تحقیقات ازنظر فنی و جنایی تحت این منطق انجام گرفت.

وی اضافه نمود: همه شواهد و ارزیابی های کارشناسی حکایت از آن دارد که تحقیقات در خصوص این حادثه که در ماه جولای سال 2014 بر آسمان بر فراز شرق اوکراین رخ داد، بر اساس سناریوی انتخاب شده انجام گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که این اقدام هلند (شکایت به دادگاه اروپایی حقوق بشر) منجر به سیاسی شدن پفراینده می گردد و یافتن حقیقت را دشوارتر می نماید.

لازم به ذکر است نخست وزیر هلند به تازگی در خصوص حادثه پرواز МН17 اعلام نمود : ما تا زمانی که این پفراینده به سرانجام برسد و عدالت در خصوص عاملان آن اجرا گردد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: ممکن است فرایند پیگیری قضایی این پفراینده سال ها بیش از آن چه مورد انتظار ماست طول بکشد اما هلند این پفراینده را رها نخواهد کرد.

بیشتر مسافران هواپیمای مالزیایی هلندی و تعدادی از آنها نیز استرالیایی بودند.

گروه تحقیقاتی بین المللی که این پفراینده را مورد پیگیری قرار داده اند شامل استرالیا، بلژیک، مالزی، هلند و اوکراین هستند.

این گروه پیشتر خاطرنشان کرد که هواپیمای مالزیایی با موشک روسی هدف نهاده شده است.

براساس گزارش رسانه ها، حکم بین المللی دستگیری برای چهار مظنون این پفراینده صادر شده است، اما مقامات هلندی اظهار کردند که روسیه با تحقیقات در این زمینه همکاری ننموده است و انتظار می رود متهمان را تسلیم نکند.

گرچه دولت اوکراین و غرب از همان زمان انگشت اتهام در خصوص سقوط این هواپیما را به سمت روسیه گرفتند، مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد.

وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به این موضوع عدم همکاری مسکو با تحقیقات در این پفراینده را رد نموده اما درعین حال گفته است که در جریان این تحقیقات قصد براین است که به شهرت روسیه صدمه وارد گردد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سقوط هواپیمای MH17 را یک فاجعه وحشتناک توصیف کرد، اما در عین حال گفت که مسکو مقصر نیست و باید شرح دیگری درمورد آنچه رخ داده وجود داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 939

به "خبرنگاران اعتراض روسیه به تصمیم هلند برای شکایت علیه این کشور به دادگاه اروپایی حقوق بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعتراض روسیه به تصمیم هلند برای شکایت علیه این کشور به دادگاه اروپایی حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید