زود دست دادید؛ دست ترامپ هنوز خونی است

به گزارش مجله فیروزی، هم در عرف دیپلماتیک و هم در هر عرف دیگری، معنای خیلی بدی دارد که شما با قاتلی ملاقات کنید که همین دو هفته پیش حامی شما را به همراه فرمانده عالی رتبه نظامی کشورتان، ترور نموده و در حالی با او دست بدهید که دستش هنوز از خون ترورشدگان خشک نشده است.

زود دست دادید؛ دست ترامپ هنوز خونی است

گروه بین الملل خبرنگاران؛ حوادث ماه های اخیر در منطقه، در عین سریع بودن، بسیار عبرت آموز است؛ هرچند عبرت گیرندگان آن اندک هستند. از جمله عبرت های بزرگ، حضور آمریکا در شمال شرق سوریه و حمایتی بود که از گروه ها و شبه نظامیان کُرد به عمل آورد.

نمودهای سوریه حساب زیادی روی آمریکا باز نموده بودند که بتوانند با حفظ مناطق نفتی و شرق فرات به سوی خودمختاری حرکت نمایند؛ هرچند پشت شان به آمریکا گرم بود و مقامات سعودی از جمله سامر السبهان وزیر مشاور دولتی سعودی در امور کشورهای عربی نیز با سفر به شمال سوریه و نقض حاکمیت این کشور، آمریکا را در این اقدام همراهی کردند، اما انتها دیدند که آمریکا طی یک توافق با ترکیه، چطور پاسخ کُردها را داد.

توافق آمریکا با ترکیه برای سرکوب کُردها در نوار مرزی شمالی سوریه سبب شد که شخصیت های مختلفی از نمودهای سوریه، آمریکا را خائن توصیف نمایند. هنوز مدت زیادی از گله مندی نمودهای سوریه نگذشته است اما تحرکاتی که بعضی مقامات کُرد در کردستان عراق می نمایند، حاکی از آن است که آنها اصلاً متوجه اتفاقات پیرامون خود نیستند. آنها هنوز به آمریکا دلگرم هستند و حاضرند با رئیس جمهور آمریکا ملاقات نمایند، دست بدهند و عکس یادگاری بگیرند حتی وقتی که آمریکا عزت و حاکمیت آنان را زیر پا گذاشته است.

به خودی خود این ملاقاتها در عرف دیپلماتیک رایج است و ایرادی ندارد اما زمانی که نظامیان آمریکایی که با ادعای دفاع از عراق در خاک این کشور حاضر شده اند، یک فرمانده ارشد عراقی را در خاک خودش ترور می نمایند و رئیس جمهور آمریکا با افتخار خبر این ترور را اعلام می نماید و آن را بر عهده می گیرد، معلوم نیست چرا رئیس جمهور عراق دو هفته بعد، با او ملاقات می نماید و با او دست می دهد. این ملاقات در عرف دیپلماتیک چه معنایی دارد؟ آیا رئیس جمهور عراق هم معتقد است که آمریکا یک تروریست را ترور نموده نه فرمانده نظامی عالی رتبه نیروهای مسلح عراق را؟

احزاب کُرد در عراق فراموش ننموده اند رئیس جمهور عراق با حمایت چه کسی به حزب اتحادیه میهنی بازگشت و رئیس جمهور شد و خود رئیس جمهور نیز فراموش ننموده است. پس چطور دو هفته بعد از آنکه آمریکا، شخص حامی رئیس جمهور عراق را ترور می نماید، آقای رئیس جمهور بدون توجه به خون حامی خود، با دستان خونی رئیس جمهور آمریکا دست می دهد؟ نه در عرف دیپلماتیک بلکه در هر عرفی، این اقدام رئیس جمهور عراق معنای بدی دارد و عاقبت نیکی هم در پی نخواهد داشت.

آقای رئیس جمهور عراق در پیغام مکتوب اخیر خود به مجلس که در آن اعلام نمود حاضر است استعفا کند، شرایط کشورش را در سایه اعتراض مردمی شرایط تاریخی حساس توصیف و اعلام نمود که به مطالبه مردم متعهد است. حال همین مردم امروز آدینه قرار است میلیونی در بغداد علیه حضور نظامی آمریکا تظاهرات نمایند. رئیس جمهور عراق باید ببیند که ملاقات او با رئیس جمهور تروریست، کمی زود نبود؟

آقایان رؤسای (جمهور) عراق و کردستان عراق، خیلی زود با دونالد ترامپ دست دادند، دست ترامپ هنوز آغشته به خون شهیدی است که به اذعان مسعود بارزانی، این شهید اولین کسی بود که به ندای یاری اربیل هنگام هجوم شدید داعش لبیک گفت و کُردها را در مقابل تروریسم یاری کرد حال آنکه همین آمریکا تا مدتی صرفا وعده یاری داد و عملا یاریی نکرد.

با وجود مخالفت صریح چهار کشور در منطقه، تجزیه بخشی از عراق هرگز محقق نخواهد شد حتی اگر آمریکا حامی این ایده باشد. کسانی که دلشان را به این نکته خوش نموده اند، باید تحولات عبرت آموز منطقه را بدقت دنبال نمایند. تجربه نشان داده که حمایت آمریکا در نهایت توخالی از آب درخواهد آمد. نمودهای شرق و شمال سوریه اکنون این نکته را بخوبی دریافته اند که در حال نزدیک شدن به دمشق هستند.

این نکته را بعضی کشورهای منطقه که حامی جنگ نظامی آمریکا علیه ایران بودند هم الان بخوبی درک می نمایند؛ همان کسانی که بعد از فهمیدن این نکته و ناامیدی از جنگ نظامی علیه ایران، اکنون روی بُعد چهارم نبرد تمرکز نموده و در حال اجرای طرح های نمرود و عنکبوت برای آشوب داخلی هستند تا با بهره برداری از مسائل و اعتراضات مردم، امور جاری چند کشور منطقه را مختل نمایند و -به زعم خود- تمرکز یک کشور دیگر را بکاهند و انتها نتیجه آن را از درخت مذاکره بچینند.

مردم عراق نشان خواهند داد که دست دادن با قاتل فرماندهان عراقی و محور مقاومت که با تروریسم و تکفیر مبارزه کردند، اقدام درستی نبوده و نخواهد بود و قطعاً باید مسئولیت آن را بپذیرند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 612

به "زود دست دادید؛ دست ترامپ هنوز خونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زود دست دادید؛ دست ترامپ هنوز خونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید