سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به دنبال برخورد نظامی یا متفرق کردن تظاهرات نیستیم

به گزارش مجله فیروزی، سخنگوی فرمانده کل نیرو های مسلح عراق، ادعای بعضی رسانه ها مبنی بر آنالیز متفرق کردن تظاهرات یا دست زدن به هرگونه اقدامی نظامی علیه میدان التحریر از سوی دولت را تکذیب کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به دنبال برخورد نظامی یا متفرق کردن تظاهرات نیستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالکریم خلف سخنگوی فرمانده کل نیرو های مسلح عراق امروز شنبه ادعای بعضی رسانه ها مبنی بر آنالیز متفرق کردن تظاهرات یا دست زدن به هرگونه اقدامی نظامی علیه میدان التحریر یا تخلیه رستوران الترکی از سوی دولت را تکذیب کرد.

وی همچنین وقوع هرگونه درگیری و برخورد میان تظاهرات نمایندگان و نیرو های امنیتی در پل السنک بغداد تکذیب کرد.

بر اساس گزارش الفرات، خلف تاکید نمود ما قاطعانه هرگونه تلفات در صفوف تظاهرات نمایندگان در منطقه السنک را تکذیب می کنیم.

خلف همچنین در اظهارنظر دیگری گفت: دولت در بالاترین سطوح از نیرو های حفظ نظم خواسته است تمام نیرو های حاضر در خط نخست با تظاهرات نمایندگان هیچ سلاحی نداشته باشند.

خلف اضافه نمود نیرو های امنیتی هرگز به دنبال انتها دادن به حضور تظاهرات نمایندگان در میدان التحریر یا دست زدن به هیچ اقدام نظامی برای متفرق کردن تظاهرات یا تخلیه رستوران الترکی نیستند و آنچه در این زمینه شایعه می گردد، در راستای شله ور کردن آتش فتنه میان تظاهرات نمایندگان و نیرو های امنیتی صورت می گیرد.

سخنگوی فرمانده کل نیرو های مسلح عراق گفت مقررات منع آمد و شد به خاطر این اتخاذ شده تا نیرو های امنیتی در خلال ساعات برقراری آن به ساماندهی اوضاع و استراحت و جایگزینی بخش ها پرداخته تا برای روز بعد آماده شوند.

وی اضافه نمود امکان بازداشت ده ها نفر از خانواده ها که از تظاهرات برمی گردند، آن طور که بعضی رسانه ها شایعه می نمایند، وجود ندارد.

تظاهرات عراق خطری برای نظام سیاسی این کشور به همراه ندارد

یک گزارش مطبوعاتی درباره عراق امروز شنبه نشان داد که تظاهراتی که بغداد پایتخت و بعضی استان ها شاهد آن هستند، هرگز خطری برای نظام سیاسی موجود تشکیل نخواهد داد، زیرا فاقد سازوکار های تغییر است. این گزارش آورده است تمام آنچه این تظاهرات ممکن است محقق کند، استعفای دولتی است که بار دیگر با حضور احزابی که بر آن مسلط هستند، بازخواهد گشت.

در این گزارش که روزنامه القدس العربی چاپ لندن منتشر نموده، آمده است پیامد های تظاهرات به نظر می رسد که خطری برای نظام سیاسی عراق در بغداد به همراه نداشته باشد، همچنین این تظاهرات سازوکاری برای تغییر تمام نظام در اختیار ندارد تمام آن چیزی که امکان تحقق داشته باشد، استعفای دولت است که البته بار دیگر با حضور همان احزابی که بر آن مسلط هستند، بازخواهد گشت.

این گزارش اضافه نمود، اما درباره سرنگونی احزاب حاکم باید گفت که این مسئله به وسیله تظاهرات صورت نمی گیرد، بلکه به وسیله انتخابات ممکن است، زیرا احزاب حاکم مشروعیت خود را از انتخاباتی گرفته اند که از سال 2004 برگزار شده است. این گزارش هشدار داده است که حکومت نظامی که بعضی از آن سخن می گفت، ممکن نیست و حتما منجر به جنگ داخلی خواهد شد.

این گزارش درباره میزان نفوذ ایران در عراق آورده است نفوذ ایران در عراق واضح و روشن است و هیچ بحث و جدلی درباره آن وجود ندارد، ولی این نفوذ دینی و هویتی و نه نظامی است، چرا که هیچ سرباز ایرانی در عراق حضور ندارد هیچ نیروی نظامی یا حتی شبه نظامی ایرانی در عراق حضور ندارد، بعضی به ایران به عنوان یک کشور اسلامی نگاه می نمایند، همانطور که بسیاری از عراقی های اسلامگرای اهل سنت چنین نگاهی به ترکیه یا عثمانی دارند.

آنالیز راه های گسترش روابط عراق و روسیه

خبر دیگر از عراق اینکه روابط دوجانبه بغداد و مسکو و راه های گسترش آن آنالیز شد. بر اساس گزارش رسانه های عراق، حیدر العذاری سفیر عراق در مسکو با میخائیل بوگدانف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد که طی آن راه های توسعه روابط دوجانبه مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

العذاری تاکید نمود سفر های متقابل میان دو مقامات دو کشور به ارتقای سطح روابط دوجانبه و گسترش روابط تاریخی عراق و روسیه یاری نموده است.

العذاری در این دیدار به تشریح آخرین وضعیت عراق و کوشش های دولت برای برآورده کردن خواسته های تظاهرات نمایندگان پرداخت و گفت دولت به طور جدی برای برآوردن تمام خواسته ها بر اساس سقف زمانی که نخست وزیر وضع نموده کوشش می نماید.

بوگدانف هم توضیح داد دولت روسیه با اهتمام زیادی تمام تحولات عراق را پیگیری نموده و همیشه برای ارائه تمام یاری های لازم بر اساس صداقت تاریخی که روسیه را به عراق مرتبط نموده، کوشش می نماید.

وی اضافه نمود روسیه به طور جدی برای افزایش سطح همکاری مالی با عراق در تمام بخش ها کوشش می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 411

به "سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به دنبال برخورد نظامی یا متفرق کردن تظاهرات نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی نیروهای مسلح عراق: به دنبال برخورد نظامی یا متفرق کردن تظاهرات نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید