ظهره وند: نخست وزیر جدید عراق باید متوجه ظرفیت های منطقه ای باشد، مفهوم مقاومت در این راستا باید به درستی تبیین گردد

به گزارش مجله فیروزی، سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: عراق کشوری متشکل از قومیت های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد است و این جریانات به خوبی می توانند بر پایه تفکر و مقاومت جمع شوند به شرطی که مفهوم مقاومت به درستی درج و تبیین گردد و از ظرفیت های ملی آن به خوبی استفاده گردد.

ظهره وند: نخست وزیر جدید عراق باید متوجه ظرفیت های منطقه ای باشد، مفهوم مقاومت در این راستا باید به درستی تبیین گردد

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در مورد معرفی محمد توفیق حسین علاوی به عنوان نخست وزیر جدید عراق گفت: باید به علاوی با همه، اما و اگر های موجود درعراق فرصت داد تا رشته کار را به دست بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت در عراق مسئله خلع قدرت و حاکمیت در این کشور می باشد یادآور شد: بعضی کشور ها مثل آمریکا نیز از این فرصت استفاده نموده و به دنبال اجرای منویات خود در منطقه هستند.

ظهره وند ادامه داد: نقش انتخاب علاوی در این شرایط عراق اتفاقی مثبت است و وجود یک دولت کارآمد در این کشور قطعا به نفع منطقه خواهد بود تا عدم وجود یک دولت با ثبات در عراق.

سفیر سابق ایران در ایتالیا اضافه کرد: شخص عادل عبدالمهدی قطعا کارآمدتر از علاوی بود، اما به هر حال بعضی جریانات باعث شدند که وی استعفا دهد و برکناری او یک شانس بزرگ را از عراق دریغ نموده.

ظهره وند در تشریح شخصیت عادل عبدالمهدی گفت: وی به دنبال آن بود که عراق را سهیم در نقش آفرینی منطقه ای و بین المللی کند و اساسا کسی که توانست قرارداد های غرب را به کناری بگذارد و براساس منافع ملی عراق قرارداد جدیدی را با چین منعقد کند درحقیقت فردی است که موازنه قدرت را به خوبی می شناسد.

وی با اشاره به تجربیات علاوی در دولت نوری مالکی به عنوان وزیر ارتباطات گفت: قطعا علاوی درس ها و تجربیات زیادی از گذشته گرفته است و به خوبی می داند که عراق امروز بیش از آنکه متوجه ظرفیت های فرامنطقه ای باشد باید متوجه ظرفیت های منطقه ای باشد .

ظهره وند ادامه داد: عراق امروز اگر غفلت کند به سرعت گرفتار مشکل داخلی و تجزیه خواهد شد و شرایطی که علاوی کشور را تحویل گرفته شرایطی بسیار تاریخی و حساس است و به نظر می رسد در این شرایط به جای تمرکز به جزییات باید به صور مختلف یاری کنیم که علاوی بر پایه فهم مسائل منطقه ای تصمیم گیری کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با تاکید بر نقش عراق در محور مقاومت و منطقه گفت: در جغرافیای ملی اثبات شده که حاکمیت ملی عراق قابل تحقق است و غفلت از ظرفیت های جبهه مقاومت و بی توجهی به پروتکل پذیرفته شده مقاومت سبب خواهد شد که عراق حتی در داخل نیز قادر به حفظ ژئوپلتیک خود نباشد.

وی توضیح داد: عراق کشوری متشکل از قومیت های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد است و این جریانات به خوبی می توانند بر پایه تفکر مقاومت جمع شوند به شرطی که مفهوم مقاومت به درستی درج و تبیین گردد و از ظرفیت های ملی آن به خوبی استفاده گردد.

ظهره وند ادامه داد: هدف غایی در عراق باید پیشرفت ملت این کشور باشد و هر دولتی که بر سرکار می آید نفت عراق و سایر امتیازات این کشور را بر سر سفره مردم بیاورد وتنها در این شرایط است که قومیت های مختلف می توانند با یکدیگر مشارکت داشته و هویت ملی خود را ترسیم نمایند ودر آینده عراق نقش مفید و موثر ایفا نمایند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر علاوی این شرایط را درک کند قطعا پیروز خواهد شد و در غیراین صورت باید دور جدیدی از منازعات در عراق را ببینیم که مداخله کشور هایی که خواستار پیروزی محور مقاومت نیستند و اهداف آمریکا و انگلیس را در منطقه دنبال می نمایند نیز چاشنی آن خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 641

به "ظهره وند: نخست وزیر جدید عراق باید متوجه ظرفیت های منطقه ای باشد، مفهوم مقاومت در این راستا باید به درستی تبیین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهره وند: نخست وزیر جدید عراق باید متوجه ظرفیت های منطقه ای باشد، مفهوم مقاومت در این راستا باید به درستی تبیین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید