قرائت گزارش پرونده هفت سنگان بعد از عاشورا

به گزارش مجله فیروزی، رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه گزارش این کمیسیون در مورد 102 پرونده تخلف از جمله هفت سنگان بعد از عاشورا و تاسوعای حسینی در مجلس قرائت می گردد، گفت: اصطلاح متداولی به عنوان زمین خواری در میان عامه وجود دارد اما در قانون به این عنوان چیزی نداریم و عناوینی چون تخریب منابع ملی، تجاوز به اراضی ملی و تصرف آن، تصرفات عدوانی، تغییر کاربری، عدم رعایت قوانین به املاک و اراضی، تجاوز به حریم رودخانه ها و امثال آن وجود دارد.

قرائت گزارش پرونده هفت سنگان بعد از عاشورا

داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس و رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران منطقه قزوین، در مورد آخرین وضعیت پرونده زمین خواری هفت سنگان قزوین اظهار کرد: گزارش مربوطه که در کمیسیون اصل نود آماده و صادر شده بود به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

وی اضافه کرد: به احتمال زیاد این گزارش در اولین فرصت یعنی بعد از عاشورا و تاسوعای حسینی در مجلس قرائت می گردد و در آن به آنالیز 102 پرونده در حوزه های تصرفات غیرمجاز در اراضی دولتی و منابع ملی، تخریب و زمین خواری پرداخته شده که پرونده هفت سنگان هم یکی از این موارد به شمار می رود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کمیسیون اصل 90 مجلس تمامی اقدامات قانونی خود را در مورد پرونده زمین های اراضی هفت سنگان انجام داده و در حال حاضر بخشی از این پرونده به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارسال شده و بخش دیگری نیز در مرجع قضائی تحت رسیدگی است .

محمدی با بیان اینکه در قانون چیزی به نام عنوان زمین خواری نداریم، توضیح داد: عناوینی چون تخریب منابع ملی، تجاوز به اراضی ملی و تصرف آن، تصرفات عدوانی، تغییر کاربری، عدم رعایت قوانین به املاک و اراضی، تجاوز به حریم رودخانه ها و امثال آن وجود دارد.

این مسئول مطرح نمود: اصطلاح متداولی به عنوان زمین خواری در میان عامه وجود دارد و در قانون به این عنوان چیزی نیست از این رو در گزارش تنظیم شده این کمیسیون به این موضوعات اشاره شده است.

وی با بیان اینکه اکثر موارد تخلفی که به نام زمین خواری و یا کوه خواری و امثال آن یاد می گردد جزو اراضی دولتی است که تصرف در آن انجام شده است، گفت: بستر رودخانه ها و دریاها و کوه ها جزو اراضی شخصی نیست و جزء انفال، منابع طبیعی، مراتع و در تصرف دولت هستند.

رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گاهی تصور می گردد که کمیسیون اصل نود مرجع صدور حکم نهایی است اما باید تأکید کرد این کمیسیون مرجعی نیست که بتواند مجازات کند یا حکم برائت صادر نماید بلکه وظیفه اش تشکیل پرونده و ارسال آن به قوه قضائیه است و تصمیم گیری نهایی نیز بر عهده دستگاه قضا است که در مورد هفت سنگان هنوز قوه قضائیه اعلام نظر نهایی نکرده است.

محمدی در سرانجام با اشاره به گلایه های موجود در مورد طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده هفت سنگان اعلام نمود: برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کمیسیون اصل نود مستلزم رسیدگی به این پرونده ها در شعب خاص و خارج از نوبت در دادگاهی ویژه ای هستیم از این رو در دیدار اعضای کمیسیون اصل 90 با رئیس قوه قضائیه این موضوع جزء درخواست های مطرح شده عنوان شد تا در نتیجه آن اثربخشی رسیدگی ها در جامعه مشاهده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 193

به "قرائت گزارش پرونده هفت سنگان بعد از عاشورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرائت گزارش پرونده هفت سنگان بعد از عاشورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید