مالیات یک میلیارد و 944 میلیون تومانی خانه 100 متری خالی در تهران

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران : مالک یک واحد مسکونی 100 متری خالی در یک منطقه معمولی پایتخت باید در سال اول حدود 650 میلیون تومان مالیات بپردازد.

مالیات یک میلیارد و 944 میلیون تومانی خانه 100 متری خالی در تهران

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه 15 مرداد 1399 مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ماده 54 قانون مالیات های مستقیم را که مربوط به مالیات از خانه های خالی است به تصویب رساند. بر اساس این طرح اگر خانه ای در شهرهای بالای 100 هزار نفر خالی بماند در سال اول شش برابر اجاره سالیانه، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر مبلغ اجاره سالیانه مشمول مالیات می گردد.

با وجود آنکه هنوز جزئیات و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده، محاسبات سرانگشتی از جریمه های سنگین برای خانه های خالی از سکنه حکایت دارد.

مالیات یک میلیارد و 944 میلیون تومانی خانه 100 متری در سال سوم

به طور مثال نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی 100 متری نوساز در منطقه معمولی از شهر تهران حدود 3 میلیون تومان در هر متر مربع است. اگر این عدد را به اجاره ماهیانه تبدیل کنیم اجاره بهای هر ماه 9 میلیون تومان و اجاره هر سال 108 میلیون تومان می گردد و مالک واحد مسکونی مذکور به شرط خالی بودن باید در سال اول شش برابر این مبلغ یعنی 648 میلیون تومان، سال دوم یک میلیارد و 296 میلیون تومان و سال سوم یک میلیارد و 944 میلیون تومان مالیات بپردازد.

بر اساس نرخ های روز بازار اجاره مسکن در شهر تهران، قیمت رهن کامل در محله تهرانپارس بین متری 2 تا 3.5 میلیون تومان است. در غرب تهران نرخ رهن کامل حدود 2.5 تا 4 میلیون تومان در هر متر و در مناطق شمالی بین متری 3.5 تا 5 میلیون تومان و بیشتر است.

حال تصور کنیم یک آپارتمان 200 متری در شمال تهران خالی مانده است. بر اساس این قانون واحد مذکور در سال اول مشمول 2 میلیارد و 160 میلیون، سال دوم مشمول 4 میلیارد و 320 میلیون و سال سوم مشمول 6 میلیارد و 480 میلیون تومان جریمه مالیاتی خواهد شد.

طرح مالیات بر خانه های خالی در واقع اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سوم اسفند سال 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن است؛ قانونی که به دلیل نبود زیرساخت های لازم نه در سال 1366 و نه پس از اصلاح آن در سال 1394 اجرایی نشد. با این حال به دنبال رونمایی از سامانه املاک و اسکان در بهمن ماه 1398 از سوی وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس مصمم شده اند تا اجرای مالیات خانه های خالی را عملیاتی نمایند.

طبق آمار سال 1395 بالغ بر 2.5 میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد. این در حالی است که قیمت مسکن از توان متقاضیان مصرفی خارج شده و کارشناسان از جمله دلایل آن را وجود 4.7 میلیون مسکن مازاد می دانند که 2.5 میلیون خالی و 2.1 میلیون نیمه خالی است.

اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در انتظار بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است که باید با اتصال دستگاه های مرتبط تکمیل گردد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته که اولین برگ های مالیاتی در تابستان جاری برای مالکان واحدهای خالی از سکنه صادر می گردد.

راه فرار محتکران مسکن از مالیات خانه های خالی بسته می گردد؟

یکی از نگرانی هایی که اخیراً در مورد فرار از پرداخت مالیات واحدهای خالی از سکنه ایجاد شده، انعقاد قراردادهای صوری است که طبق صحبت نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، راه های فرار برای این گروه از مالکان بسته خواهد شد.

اسماعیلی، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ابراز نگرانی کارشناسان درباره شکل گیری قراردادهای صوری اجاره می گوید: خوشبختانه مجلس یازدهم به صورت کارشناسی تمام خلاءهای قانون مالیات بر خانه های خالی را شناسایی و برای برطرف آن برنامه ریزی نموده است، از این رو به طور قطع در زمان تدوین و تصویب قانون مربوطه تمام این موارد مد نظر قرار خواهد گرفت.

هر مشاور املاک، سقف تعداد قرارداد دارد

در مورد نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری نیز اتحادیه املاک سقف تعداد قرارداد در سامانه املاک و مستغلات برای مشاوران معین نموده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این موضوع بیان می نماید: اتحادیه مشاوران املاک با اداره آگاهی هماهنگ شده تا با مشاوران املاکی که در بازار مسکن اخلال ایجاد می نمایند، مقابله کند.

خسروی توضیح داد: برای هر دفتر مشاور املاک معین است که چه تعداد قرارداد می تواند منعقد کند. اگر زیاد نوشته باشد، او را به اداره آگاهی معرفی می کنیم؛ کما اینکه تا کنون اسامی تعدادی از مشاوران املاک را به پلیس آگاهی ارائه نموده ایم.

استفاده از تقاطع اطلاعاتی برای شناسایی خانه های خالی

یکی دیگر از ترفندهایی که ممکن است مالکان برای وانمود کردن اینکه خانه دارای سکنه است به کار بگیرند روشن کردن چراغ ها برای کار کردن کنتور است. در این زمینه پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، پیش از این به ایسنا گفته بود: برای شناسایی خانه های خالی از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه های مختلف استفاده می کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در شرح این برنامه گفت: ما از دیتاهای دستگاههای مختلف بهره می گیریم و یک خروجی بدست می آوریم. به طور مثال متوجه می شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. به همین دلیل به فرد پیامک می دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کند.

اصلانی اضافه کرد: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را به عنوان محل استقرار خودش در نظر می گیریم و برای دومی، باز هم اطلاعات می خواهیم لذا پیامک دوم را می فرستیم. ممکن است فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است بنابراین از او می خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت و برگشت های اطلاعاتی انجام و معین می گردد این خانه خالی است یا خیر، لذا مکانیزم های تشخیصی برای راستی آزمایی داریم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 929

به "مالیات یک میلیارد و 944 میلیون تومانی خانه 100 متری خالی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات یک میلیارد و 944 میلیون تومانی خانه 100 متری خالی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید