واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن

به گزارش مجله فیروزی، چین به نمایش اتحاد ایالات متحده و ژاپن در جریان مذاکرات بین جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و سوگا یوشی هیده نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داد و آن را تلاشی طنزآمیز برای ایجاد اختلافات خواند.

واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سفارت چین در واشنگتن روز شنبه در بیانیه ای اعلام نمود مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است.

سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز آدینه نشست خود در واشنگتن را به سرانجام رساندند. رهبران این دو کشور توافق کردند تا در رابطه با چالش های ایجاد شده توسط چین همکاری نمایند.

بایدن در یک نشست خبری پس از این ملاقات گفت که ژاپن و آمریکا دو دموکراسی قدرتمند در این منطقه هستند. ما متعهد هستیم، ما به حفظ و پیشبرد ارزش های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهدیم.

بایدن همچنین گفت که ما می خواهیم همکاری کنیم تا نشان دهیم که دموکراسی ها در قرن بیست و یکم همچنان می توانند رقابت نموده و پیروز شوند.

سوگا گفت: اتحاد میان ژاپن و آمریکا اساس صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام و سراسر دنیا بوده است و در حال حاضر، به علت شرایط کنونی منطقه و جو امنیتی شدید، اهمیت این اتحاد از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

سران دو کشور بعد از این نشست هم بیانیه ای صادر کردند و برای اولین بار در بیش از پنج دهه اخیر در بیانیه مشترک رهبران ژاپن و آمریکا به تایوان اشاره شد.

در این بیانیه آمده است که ما بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید داریم و از یک راه چاره صلح آمیز برای برطرف مسئله این تنگه حمایت می کنیم.

آخرین بار سال 1969 بود که در بیانیه مشترک ژاپن و آمریکا به مسئله تایوان اشاره شد. در آن موقع ساتو اِیساکو نخست وزیر وقت ژاپن و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا با یکدیگر گفت و گو داشتند. در آن موقع هنوز روابط دیپلماتیک این دو کشور با چین عادی نشده بود. چین تایوان را یکی از منافع کلیدی خود می داند.

این نشست نخستین ملاقات حضوری بایدن با رهبر یک کشور خارجی پس از عهده داری ریاست جمهوری آمریکا بود.

، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1457

به "واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید