کدام منطقه در سال 2020 برای بازار نفت مهم می گردد؟

به گزارش مجله فیروزی، سال 2019 در حالی به سرانجام می رسد که خاورمیانه وقایع فراوانی را پشت سر گذاشت و نفت با وجود اقدامات اوپک، حاضر نشد به قیمت بالاتری صعود کرد و در بازه محدودی باقی ماند.

کدام منطقه در سال 2020 برای بازار نفت مهم می گردد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، به نظر می رسد سال 2020 نسبت به سال 2019 حداقل برای قیمتهای نفت تفاوت چندانی نداشته است. آژانس بین المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری پیش بینی کرد بازار جهانی نفت در ماه های نخست سال 2020 حدود 700 هزار بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم هفته گذشته اظهار کرد: انتظار دارد اوپک پلاس در ملاقات رسمی که ماه مارس خواهد داشت، درباره تسهیل محدودیتهای فراوری مذاکره گردد.

اگرچه این مذاکرات به معنای تسهیل محدودیت عرضه نخواهد بود اما ممکن است اوپک پلاس در میزان کاهش فراوریی که توافق نموده بود، تغییراتی صورت دهد.

عامل دیگری که ممکن است قیمت های نفت را تحت فشار کاهشی قرار دهد، توافق اخیر عربستان سعودی و کویت است که انتها برای ازسرگیری فعالیت دو میدان نفتی مشترک در منطقه بی طرف میان دو کشور اختلافاتشان را حل و فصل کردند. ظرفیت فراوری این میادین نفتی نیم میلیون بشکه در روز است.

احسان الحق، تحلیلگر رفینیتیو در این باره به نشریه اماراتی نشنال گفت: اضافه شدن 100 تا 200 هزار بشکه نفت سنگین ترش در ابتدا در بازار احساس نخواهد شد اما زمانی که به 300 هزار بشکه برسد، برای اوپک پلاس مسائلی را ایجاد خواهد نمود.

بلومبرگ هفته گذشته به نقل از تحلیلگران بانک سیتی نوشت: ریسک اختلال عرضه بر اثر مسائل ژئوپلیتیکی در خاورمیانه کاملا از میان نرفته و با این حال بازارها که سابق بر این نسبت به چنین موارد اختلال عرضه آسیب پذیر بودند، به این ریسک چندان اعتنایی نمی نمایند.

این موضوع چندان برای اقتصادهای وابسته به نفت در این منطقه خوب به نظر نمی رسد. بسیاری از آنها برای بازگشت به رشد در فقدان قیمت های بالای نفت به دشواری کوشش می نمایند و موسسه فیچ پیش بینی نموده که در صورت کاهش بیشتر قیمت های نفت، کسری بودجه شماری از این کشورها در سال 2020 ممکن است تشدید گردد و مسائل سیاسی و اجتماعی را برای آنها به بار بیاورد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر ارزش سهام آرامکو برخلاف وعده هایی که داده شده است، نتواند بازدهی بالایی داشته باشد، این مشکل به خصوص برای عربستان سعودی ممکن است نگران نماینده باشد. بسیاری از شهروندان معمولی عربستان سعودی برای خرید سهام این غول نفتی پول استقراض نموده اند و اگر آنها پول خود را از دست دهند یا نتوانند سود نمایند، ریاض ممکن است مشکل بزرگتری نسبت به پایین ماندن قیمت های نفت پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 563

به "کدام منطقه در سال 2020 برای بازار نفت مهم می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام منطقه در سال 2020 برای بازار نفت مهم می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید