کرونا و معضل خشکی پوست!

به گزارش مجله فیروزی، ایسنا/ از مهم ترین توصیه های متخصصان برای مقابله با کووید-19 شستن مرتب دست هاست اما شستن مکرر دست ها می تواند مسائل پوستی مختلفی از جمله اگزما و خشکی شدید به همراه داشته باشد.

کرونا و معضل خشکی پوست!

متخصصان سلامت و کارشناسان سازمان دنیای بهداشت با شیوع و همه گیری کروناویروس در سراسر دنیا از مردم خواسته اند تا دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون یا در صورت عدم دسترسی به آب با ژل ها و مواد ضدعفونی نماینده بر پایه الکل بشویند.

شست و شوی دست ها یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش سرعت شیوع ویروس ها به شمار می رود اما شستن مکرر دست ها به ویژه برای افرادی که مسائل پوستی مختلفی از جمله خشکی پوست، اگزما یا پسوریازیس دارند، می تواند منجر به مسائل و آسیب های پوستی بیشتر گردد.

به گفته متخصصان، استفاده مکرر از ضدعفونی نماینده دست و شستشوی آن ها می تواند پروتئین ها را در اپیدرم (لایه بالای پوست) تجزیه کند و منجر به از بین رفتن سد پوستی و در نتیجه خطر عفونت گردد. علاوه بر این صابون ها می توانند با تحریک پوست منجر به خشکی و قرمزی به خصوص در نواحی بین انگشت ها شوند.

برای جلوگیری از این امر متخصصان استفاده از مرطوب نماینده های معمولی را توصیه می نمایند.

افرادی که از قبل دچار مسائل پوستی هستند، بیشتر در معرض آسیب ناشی از شست وشوی دست ها هستند. این افراد بهتر است از مواد شست وشوی حاوی مرطوب نماینده هایی استفاده نمایند که مواد آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین یا کلرید بنزالکونیوم دارند.

با این حال مطالعات حاکی از آن است که ضدعفونی نماینده های دستی که حاوی این عناصر بیوکسیل هستند نسبت به ژل های دستی مبتنی بر الکل در ریشه کن کردن کروناویروس تاثیر کمتری دارند.

علاوه بر استفاده از مرطوب نماینده، خشک کردن کامل دست ها نیز اهمیت بسیاری دارد. چرا که میکروب ها در میان رطوبت دست ها راحت تر منتشر و منتقل شده و هم چنین آب با کاهش روغن طبیعی پوست هنگام تبخیر، باعث خشک شدن پوست و در نتیجه از بین رفتن سد پوستی می گردد.

پس توصیه کلی متخصصان این است که دست ها را ابتدا با صابون یا مایع دستشویی حاوی مرطوب نماینده شسته و سپس از مرطوب نماینده بهره ببرید. همچنین اگر از ژل های ضدعفونی نماینده بر پایه الکل استفاده می کنید باید کمی پس از استفاده از ضدعفونی نمایند، اقدام به مرطوب کردن دست هایتان کنید چرا که استفاده همزمان این ژل ها و مرطوب نماینده اثر ضدعفونی نماینده آن را خنثی می نماید.

علاوه بر استفاده مکرر از مرطوب نماینده ها در طول روز، توصیه می گردد افراد پس از استفاده از مرطوب نماینده در شب و پیش از خواب دستکش نخی دست نموده و تا صبح آن ها را از دست های خود درنیاورند. هنگام شستن ظرف ها، استفاده از مواد تمیز نماینده یا شامپو کردن موهای کودک نیز استفاده از دستکش های لاتکس و پلاستیکی توصیه می گردد.

بعضی از مسائل پوستی دلایل ایمنی دارند و از همین رو متخصصان برای مقابله با آن ها سرکوب نماینده های سیستم ایمنی از جمله متوترکسات و سیکلوسپورین را تجویز می نمایند.

بعضی افراد نسبت به مصرف این داروها نگرانی داشته و نمی دانند با شیوع کرونا مصرف آن ها درست است یا خیر. متخصصان اما می گویند هنوز هیچ ارتباطی میان استفاده از این نوع کرم ها و افزایش احتمال ابتلا به کووید-19 در افراد یافت نشده و از این رو بهتر است استفاده از آن ها طبق تجویز پزشک و دوزهای توصیه شده ادامه یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 751

به "کرونا و معضل خشکی پوست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و معضل خشکی پوست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید