10 روش برای کاهش درد واکسن کودک

به گزارش مجله فیروزی، درد واکسن را می توان به صورت در آغوش دریافت نوزاد در زمان تزریق واکسن، قطره استامینوفن، آب شکر، ماساژ پوست کودک، استفاده از بی حس کننده ها، شیر دادن به نوزاد در زمان تزریق و ... کاهش داد. در این مقاله به 10 روش کاهش درد واکسن در زمان تزریق اشاره شده است.

10 روش برای کاهش درد واکسن کودک

بسیاری از والدینی که به تازگی بچه دار می شوند نمی دانند که چگونه باید نوزاد خود را آرام نمایند. نوزاد تا دو سالگی خود ممکن است 20 واکسن دریافت کند. کن هالر، دبیر دانشکده اطفال در دانشگاه سنت لوئیس میسوری می گوید: این واکسن ها بچه ها را از بیماری های ناخوشایند در آینده محافظت می نماید. با این وجود، درد واکسن می تواند برای شما و فرزند شما ناراحت نماینده باشد.

طبق گفته کلینیک مایو، واکسن هایی که به بچه ها در دوران کودکی تزریق می گردد، آن ها را از انواع بیماری های جدی و مرگبار در آینده محافظت می نماید، این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • آبله مرغان
  • دیفتری
  • هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (HIB)
  • هپاتیت نوع A
  • هپاتیت نوع B
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • سرخک
  • مننژیکوکال
  • اوریون
  • کنوانه پنوموکوک
  • فلج اطفال
  • ویروس روتا
  • سرخچه
  • آنفولانزای فصلی (آنفلوآنزا)
  • آبله
  • کزاز
  • بیماری سل
  • سیاه سرفه

این واکسن ها حاوی عوامل غیر فعال (کشته شده) یا یک ویروس زنده ضعیف شده هستند و به نوزاد یاری می نماید تا آنتی بادی هایی برای محافظت در برابر عفونت های خاص فراوری نمایند.

در حالی که نوزادان بعضی از بیماری های خود را، از مادران خود می گیرند، که این تنها تا شش ماهگی طول می کشد. واکسن هایی که به نوزادان زده می گردد بچه ها را از ابتلا به بیماری های خاصی که در آینده ممکن است به آن مبتلا شوند، مصون نگه می دارد. بیماری هایی مانند سرخک و آبله مرغان، تهدید نماینده حیات برای نوزادان و بچه ها هستند. پس واکسن بعد از تولد، گاهی اوقات لازم است. در صورتی که واکسن را در زمان های دیگر و سنین بزرگتر به کودک تزریق کنید، واکسن به خوبی از بدن کودک محافظت نمی نماید.

بیشتر بدانید: واکسن دو ماهگی نوزادان

بسیاری از والدین در خصوص تزریق، درد واکسن و تب بعد از واکسن نگران هستند. بعضی معتقدند که ارتباط مستقیمی بین مواد تشکیل دهنده واکسن و اوتیسم وجود دارد. از زمانی که واکسیناسیون توسعه داده شده است، بسیاری از بیماری ها به میزان چشمگیری کاهش یافته اند. اما بیشتر عوارض جانبی واکسن بسیار خفیف است و آن هایی که شدید هستند، بسیار نادر اتفاق می افتند. استفاده از واکسیناسیون در دوران کودکی، اساساً چندین بیماری دوران کودکی را از بین می برد. در غیر این صورت منجر به بستری شدن یا مرگ کودک می گردد.

عدم دریافت واکسن نوزادان می تواند موجب بیماری های جدیدی گردد که می تواند مضر باشد و حتی گاهی مرگبار است. به عنوان مثال، قبل از واکسیناسیون سرخک، سالانه 3 تا 4 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به سرخک می شدند که از این تعداد 48000 نفر در بیمارستان بستری و 400 تا 500 نفر آن ها در سال فوت می کردند. دیفتری یکی از رایج ترین علل مرگ و میر بچه ها در دوران مدرسه بود. حدود 4 میلیون نفر هر سال در ایالات متحده آمریکا مبتلا به آبله مرغان می شدند که بیش از 10/500 نفر از این افراد در بیمارستان بستری می شدند و حدود 100 تا 150 نفر آن ها فوت می کردند. سیاه سرفه نیز باعث ایجاد مسائل دستگاه تنفسی می گردد که سالانه حدود 8000 نفر قبل از واکسیناسیون این بیماری کشته می شدند.

در حالی که تزریق واکسن برای محافظت از بچه ها در مقابل بیماری ها اثبات شده است، راه هایی نیز برای تسکین درد واکسن نوزاد پس از واکسیناسیون وجود دارد. در ادامه بهترین روش های کاهش درد واکسن را برای شما بیان می کنیم.

1- در هنگام تزریق واکسن، نوزاد را نزد خود نگه دارید.

با توجه به تحقیقات، والدین باید در هنگام تزریق واکسن در نزدیکی کودک خود قرار بگیرند. نزدیک بودن والدین باعث می گردد حواس کودک پرت گردد و درد واکسن را کمتر متوجه گردد. بهتر است کودک خود را، خودتان در آغوش بگیرید تا تزریق در قسمت ران و یا بازوی دست او انجام گردد. بچه های که سن بیشتری دارند می توانند روی پای والدین بنشینند. دکتر هالر می گوید موقع واکسن زدن، لباسی مناسب به کودک بپوشانید تا پس از تزریق سریعاً به خانه برگردید.

2- می توانید به منظور کاهش درد واکسن نوزاد خود را شیر دهید.

تغذیه نوزاد شما ممکن است به کاهش درد واکسن یاری کند. در یکی از مطالعات نشان داده است، نوزادانی که در طول واکسیناسیون شیر می خورند، کمتر گریه می نمایند. دکتر هالر می گوید که بچه ها و نوزادان در حال رشد هستند و به همین دلیل ذهن آن ها می تواند در هنگام صدمه دیدن بدن با خوردن غذا به سرعت تغییر کند. با این حال، او توصیه می نماید که والدین پس از واکسیناسیون فرزندان خود را تغذیه نمایند، زیرا ممکن است نوزادان تزریق بیشتری در آینده داشته باشند.

3- یک فنجان کوچک آب شکر برای نوزادان زیر شش ماه

مطالعات متعدد نشان داده است که شکر فقط به کاهش عوارض دارو یاری نمی نماید، بلکه می تواند از درد واکسن نیز جلوگیری کند. مزه شکر برای بچه ها زیر 6 ماه خوب است. سعی کنید قبل از واکسیناسیون کودک، مقداری آب شکر به نوزاد بدهید یا می توانید یک سس سویا با مایعات شیرین تهیه کنید و در حین تزریق به نوزاد دهید.

4- منحرف کردن کودک در حین تزریق به کاهش درد یاری می نماید.

منحرف نمودن کودک یکی از مهمترین اقداماتی است که می توانید برای کاهش درد واکسیناسیون انجام دهید. در کنار منحرف نمودن او می توانید برای جلب توجه بیشتر اسباب بازی های که او مورد علاقه او است، را به آن نشان دهید.

5- بی حس نماینده ها باعث کاهش درد واکسن می گردد.

عوامل بی حس نماینده پوست باعث کاهش درد واکسن می گردد، اما بی حس نماینده ها می تواند حدود یک ساعت محل مورد نظر را بی حس نگه دارد. از اسپری های بی حس نماینده نیز می توانید بهره ببرید. این اسپری ها به مدت چند ثانیه محل را بی حس می نمایند. در صورتی که از درد واکسیناسیون نوزاد خود ناراحت هستید، از پزشک خود بخواهید، کرم های بی حس نماینده برای شما تجویز کند.

6- پوست نوزاد را پس از تزریق ماساژ دهید.

پس از واکسیناسیون، به آرامی پوست نوزادتان را در نزدیکی محل تزریق ماساژ دهید. ماساژ نوزادان باعث می گردد درد واکسن کمتر گردد. یک مطالعه در بزرگسالان، نشان می دهد، افرادی که پس از تزریق فقط ده ثانیه محل مورد نظر را ماساژ می دهند، درد کمتری تحمل می نمایند. مطالعه دیگری نشان داد که فشار روی پوست پیش از تزریق نیز، باعث کاهش درد می گردد.

7- برای پیشگیری از تب بعد از واکسن، استامینوفن را امتحان کنید.

بهتر است قبل از تزریق واکسن مقداری استامینوفن به نوزاد دهید؛ زیرا باعث کاهش درد واکسن می گردد. دکتر هالر می گوید: استامینوفن، همچنین به کاهش تب بعد از واکسن یاری می نماید علاوه بر این در حین تزریق نوزاد بسیار کمتر واکسن را حس خواهد نمود. برای پیشگیری از تب نوزاد بعد از واکسن با دکتر خود مشورت کنید. یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از استامینوفن برای جلوگیری از تب می تواند، اثر بخشی واکسن را کاهش دهد.

8- در خصوص تزریق واکسن نوزاد خود، سوال کنید.

بعضی پزشکان با استفاده از یک دستگاه بدون سوزن، مانند دستگاه هایی که از هوای فشرده برای وارد نمودن دارو به پوست استفاده می نمایند، درد واکسیناسیون را کاهش می دهند. دکتر هالر می گوید: شما می توانید از این دستگاه و نحوه کارکرد آن از پزشک خود سوال بپرسید. اما این دستگاه در مواقعی که تعداد واکسیناسیون زیاد می باشد، استفاده می گردد. محققان در حال کوشش هستند که روش هایی جدید را جایگزین سوزن نمایند تا نوزاد درد کمتری احساس کند.

9- اطلاعات در خصوص برنامه ترکیب واکسیناسیون کودک

برای نوزاد می توان چندین واکسن را ترکیب نمود، تا تعداد تزریقات نوزاد کاهش یابد. از طرفی دیگر باعث کاهش درد واکسیناسیون می گردد. دکتر هالر می گوید واکسن های کزاز، دیفتری و سیاه سرفه را می توان با واکسن های فلج اطفال و هپاتیت B. و هموفیلوس آنفلوآنزا نوع ب. ترکیب نمود. آموزشگاه پزشکان آمریکایی توصیه می نمایند که واکسن های ترکیبی برای کودک شما در هر زمانی که ممکن باشد باید استفاده گردد.

بیشتر بدانید: واکسن پنج گانه بچه ها چیست؟

10- آرامش خود را در هنگام واکسیناسیون کودک حفظ کنید.

برای تزریق واکسن نوزاد، آرامش خود را حفظ کنید. تحقیقات نشان می دهد که کودک حدود 50 درصد رفتار والدین را در هنگام تزریق واکسیناسیون حس می نماید. هالر می گوید والدینی که تازه بچه دار می شوند، در خصوص درد واکسیناسیون کودک خود دچار اضطراب می شوند. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که درد واکسن همان یک لحظه است، اما واکسن کودک شما را در طولانی مدت در برابر بیماری ها محافظت می نماید.

برگرفته از: everydayhealth

گروه مادر و کودک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1245

به "10 روش برای کاهش درد واکسن کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش برای کاهش درد واکسن کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید