فرشچی: برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری تدوین می گردد

به گزارش مجله فیروزی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری اطلاع داد.

فرشچی: برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری تدوین می گردد

به گزارش ، نشست هم اندیشی و تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فک دریایی با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی، داود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی، نمایندگان سازمان بنادر و دریا نوردی ،سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان شیلات ایران، نیروی دریایی(ناوگان شمال)، ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای ساحلی شمالی، وزارت کشور و دکتر صیاد شیرازی از مرکز حفاظت فک خزری ایران وکارشناسان محیط زیست دریایی، در سازمان محیط زیست برگزار گردید.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست هم افزایی بین تمامی ذینفعان برای تدوین و اجرای این طرح را ضروری دانست و اضافه نمود: فک گونه چتر به حساب می آید و نشانگر سالم بودن دریای خزر است و در حال حاضر در سه استان ساحلی به ماهیگیران آموزش داده می گردد که با مشاهده فک چه اقداماتی باید صورت پذیرد.

فرشچی با بیان اینکه همه در حفاظت از فک خزری مسئول هستند، اضافه نمود: منقش شدن کشتی های کشتیرانی خزر به تصویر فک خزری اتفاقی ارزشمند است.

داود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی در این نشست به فصل زایمان این گونه اشاره نمود و گفت: حدود ماه بهمن، فوک های بالغ به سواحل شمالی خزر (روسیه و قزاقستان) سفر می نمایند تا ماده های باردار توله هایشان را روی سطوح یخ زده آب به جهان بیاورند. زندگی فک خزری را می توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول مربوط به جفت گیری و فعالیت های فراوری مثلی است، دوره دوم زمان موریزی این حیوانات و دوره آخر فصل مهاجرت و جستجوی غذا است. فوک های خزری معمولاً به دنبال غذا به بخش های میانی و جنوبی دریای خزر (از جمله آب های ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) مهاجرت می نمایند.

وی اضافه نمود: . این گونه در جهان منحصر به فرد بوده و تنها در دریاچه خزر یافتمی گردد. این حیوانات زندگی اجتماعی داشته و اغلب در دسته های بزرگ دیده می شوند.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی با تاکید بر کاهش تعداد این گونه طی چند سال گذشته گفت: تعداد فوک های خزری در کمتر از سی سال 90% کاهش یافته است. آلودگی های نفتی، پساب های صنعتی (شامل فلزات سنگین)، سموم کشاورزی (انواع آفت کش ها)، زباله های رادیواکتیو، پساب و زباله های خانگی و آلودگی های صوتی (مثلاً ناشی از فعالیت پالایشگاه نفت و گاز، تردد بی رویه قایق و شناورهای دریایی). آلودگی های مختلف فوک ها را مسموم و یا بیمار نموده، و بعضی سموم در درازمدت سیستم ایمنی بدن فوک ها را مقابل بیماری ها ضعیف می نمایند و یا قدرت باروری شان را کاهش می دهند.

لازم به ذکر است ایران به عنوان یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور حفظ جان این گونه ارزشمند بیمارستانی در استان گلستان تاسیس کرد. همچنین با پیگیری های ایران، شکار این گونه ممنوع اعلام شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 4

به "فرشچی: برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرشچی: برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید