ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی

به گزارش مجله فیروزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از مؤسسه علوم و صنایع غذایی، قدیر رجب زاده گفت: با پیشرفت جوامع و ظهور روزافزون انواع آلاینده های غذایی همچون به جامانده آنتی بیوتیک، آلاینده های آلی پایدار، فلزات سنگین، مایکوتوکسین ها، تقلبات، آفت کش ها، پاتوژن های میکروبی و غیره منجر به اثرات سو انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بیماری ها به ویژه سرطان شده است.

ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفیت مواد غذایی در اولویت های تحقیقاتی این مؤسسه قرار گرفته است و یکی از گام های مؤثر در این زمینه طراحی و ساخت انواع سنسورهای تشخیصی برای سنجش آلاینده هایی مانند به جامانده تتراسایکلین، بی فنیل های پلی کلره، سرب، پراکسید و نیتریت است.

رجب زاده با بیان اینکه در ساخت بیوسنسورهای تشخیص تتراسایکلین و بی فنیل های پلی کلره از تکنولوژی کریستال مایع استفاده شده است، خاطر نشان کرد: سنسورهای کریستال مایع فناوری نوظهوری برای طراحی سیستم های تشخیص سریع آلاینده ها در مواد غذایی به شمار می فرایند. کریستال های مایع موادی با ویژگی های ساختاری منحصر به فرد و حساس به تحریکات محیطی هستند که قابلیت پرتابل شدن توسط گوشی همراه را داشته و اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب نموده است.

رئیس مؤسسه علوم و صنایع غذایی با اشاره به مزایای این تکنولوژی نسبت به روش های مشابه، یادآور شد: در مقایسه با روش های دستگاهی مرسوم برای تشخیص آلاینده ها که احتیاج به هزینه زیاد، تهیه و آماده سازی پیچیده نمونه و افراد متخصص دارند، بیوسنسورهای طراحی شده حساس، سریع و قابلیت استفاده توسط کاربر غیرمتخصص را دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر کیت های تشخیصی مصرفی در کشور ما در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی وارداتی هستند، اظهار کرد: دستیابی به ساخت انواع کیت های تشخیصی از طرفی باعث کاهش وابستگی و نقش آفرینی در حوزه ایمنی مواد غذایی شده و از سوی دیگر به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته باعث خلق ارزش افزوده و ارزآوری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1319

به "ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید