شفق برخورد دو ستاره نوترونی رصد شد

به گزارش مجله فیروزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، کیلونوا در حقیقت انفجار بزرگی است که در نتیجه برخورد ستاره های نوترونی با یکدیگر به وجود می آید و جریانی قدرتمند از ذرات پر انرژی را در فضا ارسال می نماید.

شفق برخورد دو ستاره نوترونی رصد شد

این رویداد بارقه های درخشانی از نور رادیواکتیو ایجاد می نماید که مقادیر انبوهی از عناصر مهم مانند نقره، طلا، پلاتینیوم و اورانیوم را در بر دارند.

محققان معتقدند در سال 2017 میلادی و با یاری اشعه های ایکسی که رصدخانه چاندرا ناسا رصد نموده، شفق کیلونوا را ردیابی نموده اند. محققان مرکزCIERA در ایلینویز تحقیق تازهی در این باره انجام دادند. آپراجیتا هاجلا رهبر این پژوهش می گوید: ما هنگام آنالیز رویداد های پس از ادغام ستاره های نوترونی متوجه یک موقعیت ناشناخته شدیم. این پژوهش به ما فرصت می دهد تا به درک تازهی از فرایند های فیزیکی دست یابیم که قبلا رصد نشده اند.

ستاره های نوترونی در واقع هسته های متلاشی شده ستارگان بزرگ هستند که شعاعی کوچک(حدود 30 کیلومتر) و تراکم بسیار زیادی دارند و در اصل متشکل از نوترون هایی هستند که با فاصله نزدیک کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

در سال 2017 میلاد محققان با یاری سیگنال موج گرانشی به نام GW170817، ادغام دو ستاره نوترونی در کهکشان NGC4993را ردیابی کردند. در این مورد یک جریان باریک از ذرات با انرژی بالا در رویداد ادعام GW170817 همراه بودند.

اکنون پس از گذشته 3 سال ونیم از این ادغام، جریان ذرات پر قدرت محو شده و منبع تازهی از اشعه ایکس آشکار شده است.

به عقیده فیزیک اخترشناسان شرح اصلی وجود منبع تازه اشعه ایکس آن است که توسعه زباله های ناشی از ادغام یک شوک به وجود می آورد که مشابه انفجار صوتی مربوط به یک هواپیمای مافوق صوت است.

این شوک هوای اطراف موادی که اشعه ایکس منتشر می نمایند را گرم کرد. به عقیده آنها دیگر شرح این رویداد آن است که موادی که درنتیجه ادغام ستاره های نوترونی به وجود آمده اند و به سمت سیاهچاله فرو می ریزند، اشعه های ایکس را به وجود آورده اند.

منبع: خبرگزاری مهر