نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری در آرشیو ملی نگهداری می شود

به گزارش مجله فیروزی، تهران (پانا) - نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری در کشور، با موضوع تاسیس آموزشگاه های پرستاری در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان با قدمت بیش از80 سال، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری در آرشیو ملی نگهداری می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، قربان علی کناررودی رییس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح این خبر گفت: سندهایی مربوط به اساسنامه و برنامه تحصیلی مدارس پرستاری و همچنین نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری که بیانگر قدمت بیش از 80 سال فعالیت مدرسه پرستاری در کشور است، مربوط به سال 1315 در آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

وی ادامه داد: سابقه تاسیس نخستین مدرسه پرستاری به صورت مستقل مربوط به سال های 1292 در تبریز و 1294 در ارومیه است که به دنبال آن تعلیم پرستاری در بیمارستان های تبریز، رشت، کرمانشاه و مشهد نیز آغاز شد. در ادامه طبق تصویب نامه 26شهریورماه 1315هیات وزیران، ایجاد آموزشگاه های پرستاری با جدیت در دوره صدارت علی اصغر حکمت بر وزارت معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه پیگیری شد. به موجب این مصوبه مقرر شد در سال تحصیلی 1315-1316 در تهران، مشهد و تبریز و در سال تحصیلی 1316-1317 در شیراز و اصفهان آموزشگاه های پرستاری دایر شود. به دنبال آن آموزشگاه پرستاری زنانه به منظور تربیت پرستاران متخصص در تهران و مراکز مهم کشور نیز تأسیس شد.

رییس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: طول دوره تحصیلات در این مدارس دو ساله و شرط ورود به آن داشتن گواهینامه دوره متوسطه دوم یا امتحان ورودی معادل آن بود. همچنین برنامه تحصیلی این مدارس شامل تمرینات فنی و دروس علمی در نظر گرفته شده بود که در مدت زمان هر کلاس درسی چهل و پنج دقیقه تدریس می شد. دانشجویان این مراکز باید دروس علمی و عملی خود را همزمان زیر نظر اساتید متخصص هر درس می گذراندند.

کناررودی گفت: در ماه های نهم، دهم و یازدهم دانش آموزان مدارس پرستاری، درس های مربوط به قسمت های تخصصی مانند پرستاری در خانه، کدبانوئی مریضخانه و تخصص در قسمت جراحی، طبی، اطفال، تیمارستان و غیره را فرا می گرفتند. شاگردان در برنامه عملی خود عملیات مربوط به آماده کردن مریض، برای معاینه و حاضر کردن اسباب ضدعفونی و وظایف عادی برای عمل جراحی را تمرین می کردند.

وی یادآور شد: در سال 1316 مدرسه پرستاری به آموزشگاه پرستاری تغییر نام یافت و برنامه تحصیلی آن نیز در جلسه سیصد و پنجاه شش شورای عالی معارف مورخ 12 مهر 1316 به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1234

به "نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری در آرشیو ملی نگهداری می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین سند برنامه تحصیلی مدون آموزش پرستاری در آرشیو ملی نگهداری می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید