همه رصدهای هابل را در یک تصویر ببینید

به گزارش مجله فیروزی، 32 سال پیش در چنین روزی یعنی 24 آوریل (5 اردیبهشت) 1990 میلادی، هابل به سوی مدار زمین پرتاب شد و در این مدت حدود 1.4 میلیون رصد از دنیا ما انجام داده است.

همه رصدهای هابل را در یک تصویر ببینید

فیزیکدان کیسی هندمر (Casey Handmer) کنجکاو بود که هابل چه میزان از آسمان را تصویربرداری نموده است و متوجه شد که چگونه همه مشاهدات هابل را در یک تصویر بزرگ از آسمان ترسیم کند. این نگاهی زیبا و تقریبا شاعرانه به دیدگاه سراسری هابل از کیهان است.

بنابراین هابل چقدر از آسمان را تصویربرداری نموده است؟ پاسخ این پرسش ممکن است شما را شگفت زده کند.

هندمر به این پرسش اندیشید و تشخیص داد که چون میدان دید هابل 202 ثانیه قوسی است، حدود 3.2 میلیون رصد طول می کشد تا آسمان را کامل پوشش دهد. از آنجایی که هابل از زمان پرتابش در سال 1990 میلادی (1369 خورشیدی) تا کنون حدود 1.4 میلیون رصد انجام داده است، آیا این رصدخانه تقریبا نیمی از آسمان را تصویربرداری نموده است؟ نه کاملا.

هندمر گفت: من یک محاسبات اولیه انجام دادم و فکر می کنم که حدود 0.8 درصد از کل آسمان در معرض سیستم تصویربرداری هابل قرار گرفته است. در واقع روی این نقشه کاملا کشیده شده اند.

اما چرا این قدر کم؟

به گفته هنرمر چند علت وجود دارد. برای نمونه، ابزارهای طیف سنجی لزوما یک تصویر را تشکیل نمی دهند. علت دیگر این است که میدان دید هابل در مقایسه با تلسکوپ هایی که برای آنالیز تمام آسمان درنظر گرفته شده اند، بسیار باریک است.

علت بزرگ دیگر این است که هابل تمایل دارد که منطقه ها خاصی از آسمان یا اجرام نجومی را به طور مکرر رصد کند. چرا؟ چون این چیزی است که دانشمندان می خواهند ببینند. بعضی از مشاهدات بیشتر از بقیه طول می کشد و بعضی از نقاط آسمان جالب تر هستند. در تصویر هندمر، خط منحنی وسط نشان دهنده دایره البروج است، بنابراین مشاهدات متعدد هابل از سیارات، قمرها و سیارک ها در منظومه شمسی خودمان در آنجا نمایان شده است.

دو توده بزرگ نزدیک پایین سمت چپ، ابرهای بزرگ و کوچک ماژلانی هستند که دو کهکشان کوچک قمر کهکشان راه شیری محسوب می شوند. بسیاری از توده های دیگر، کهکشان های نزدیک دیگر هستند. قرص کهکشان راه شیری هم به صورت یک منحنی U-شکل در وسط دیده می گردد و بنابراین این تصویر گرافیکی، برترین کاری را که هابل انجام می دهد، نمایان می نماید.

هندمر گفت: هابل برای مشاهدات اعماق فضا برترین استفاده را دارد. این تلسکوپ به گونه ای طراحی نشده بود که یک تلسکوپ پیمایشی تمام آسمان باشد و بنابراین گشتن به اطراف و آنالیز کل آسمان، توانایی تلسکوپ را برای خیره شدن طولانی مدت به اجرام بسیار کم نور برای به دست آوردن داده های ارزشمند، تضعیف می نماید.

او در توییتر نوشت: بعضی از مشاهدات بیشتر از بقیه طول می کشند و بعضی از نقاط آسمان جالب تر هستند. پس هابل چه دیده است؟ برای فراوری این تصاویر از هر یک چهارم آسمان، کمی کدنویسی انجام دادم. می توانید دایره البروج، صفحه کهکشانی، ابرهای ماژلانی و آندرومدا را ببیند.

در سمت دیگر فعالیتی مانند آنچه هابل انجام می دهد، رصدخانه قدرتمند ورا روبین (Vera Rubin) واقع شده است که قرار است اواخر سال آینده فعالیت خود را شروع کند و هر هفته از کل آسمان تصویربرداری خواهد نمود.

برای ایجاد این تصویر، هندمر از API استروکوئری در کتابخانه استروپی (Astropy) استفاده کرد تا داده های مربوط به هر رصدی را که هابل انجام داده است، به دست آورد. کدی که او استفاده نموده، در اینجا دردسترس است.

هندمر گفت: هر یک از مشاهدات بازیابی شده با استفاده از API، هدف را توصیف می نماید اما در مجموع تصویری از آنچه هابل به آن نگاه می نماید دریافت می کنیم. هابل یک ابزار شگفت انگیز است اما تقریبا 32 سال است که در فضا بوده و برای همواره دوام نخواهد آورد.

او اضافه کرد: ما خوش شانس هستیم که پایان جیمز وب را پرتاب و راه اندازی کردیم اما تصور کنید اگر هر سال یک تلسکوپ تازه مانند این را پرتاب کنیم چه چیزهایی می توانیم ببینیم.

عکس ها: همه رصدهای هابل در یک تصویر

Credit: Casey Handmer

منابع: Universe Today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1899

به "همه رصدهای هابل را در یک تصویر ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه رصدهای هابل را در یک تصویر ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید