5 کاری که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید

به گزارش مجله فیروزی، در این مقاله قصد داریم 5 کاری که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید از سلامت لپ تاپ مد نظر خود اطمینان حاصل نموده و خرید خوبی را تجربه نمایید. بنابراین اگر قصد خرید لپ تاپ دست دوم را دارید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

5 کاری که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید

لپ تاپ یکی از پرکاربردترین و گران ترین گجت های دنیای فناوری به شمار می آید که قشر زیادی از مردم برای انجام دادن امور روزانه خود باید از آن استفاده نمایند. با توجه به شرایط مالی و مسائلی عمده ای که مردم با آن ها دست و پنجه نرم می نمایند، بدیهی است که همه کاربران بودجه لازم برای خرید لپ تاپ نو را ندارند و از این رو خرید لپ تاپ های دست دوم، خرید بسیار عاقلانه ای برای آن ها به شمار میرود. البته باید اشاره نمود همانطور که خرید یک لپ تاپ دست دوم از نظر مالی می تواند برای بسیاری از کاربران خوشایند باشد، عدم توجه به یک سری نکات هنگام خرید ممکن است به ضرر آن ها تمام گردد و تجربه تلخی را برایشان رقم بزند.

طبیعتاً مزیت اصلی خرید لپ تاپ های کارنموده، قیمت مناسب آن ها است. اگر در جست وجوی لپ تاپ های دست دوم باشید، می دانید که قیمت آن ها بسیار پایین تر از لپ تاپ های نو است، فرقی هم نمی نماید که این لپ تاپ ها محصول کدام شرکت سازنده هستند. همچون هر محصول دسته دوم دیگری، خرید لپ تاپ های کارنموده هم ریسک های زیادی دارد؛ به ویژه اینکه این کامپیوترهای قابل حمل از قطعات زیادی تشکیل شده اند و باید از سالم بودن همه قطعات آن هنگام خرید اطمینان حاصل کنید. 5 روشی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، به شما یاری می نماید قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم از سلامت کلی آن مطمئن شوید و با خیالی راحت هزینه آن را پرداخت کنید.

1. حافظه رم لپ تاپ را آنالیز کنید

رندوم اکسس مموری یا همان RAM، حافظه کوتاه مدت لپ تاپ شما تلقی می گردد. این قطعه اطلاعات حال حاضر که در حال پردازش هستند را ذخیره می نماید تا لپ تاپ شما عملکرد سریع و روانی داشته باشد. نقص ها و ایرادات حافظه رم معمولاً زمانی رخ می دهد که پردازش دهنده اطلاعات را به حافظه رم می فرستد، اما حافظه رم هنگام بازیابی اطلاعات داده های متفاوتی را برمی گرداند.

اگر لپ تاپی با حافظه رم معیوب را بخرید، دستگاه شما به طور پیوسته دچار کرش، خرابی گرافیک، عملکرد ضعیف و ارورهای زیاد خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم توجه ویژه ای به این قطعه داشته باشید و از راه هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، از سلامت حافظه رم لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید.

درحالیکه ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای تست سلامت حافظه رم وجود دارد اما ابزار Windows Memory Diagnostic، یکی از برترین ابزارها برای انجام این کار است. پیش از آغاز تست، پیشنهاد می کنیم که اطلاعات سیو نشده خود را ذخیره نموده تا در صورت ری استارت شدن سیستم آن اطلاعات از بین نرود. برای آنالیز سلامت حافظه رم با استفاده از ابزار Windows Memory Diagnostic مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پنجره Run را با فشردن کلیدهای Windows + R باز کنید.
  2. درون پنجره باز شده، عبارت mdsched.exe را تایپ نموده و دکمه اینتر را بزنید.
  3. سپس روی Restart now and check for problems (recommended) کلیک کنید.

پس از انجام مراحل گفته شده، ویندوز یک بار ری استارت می گردد و پس از بوت شدن، ابزار Memory Diagnostic آغاز به کار می نماید. پس از اتمام تست حافظه رم، ویندوز بار دیگر ری استارت خواهد شد. پس از بوت شدن مجدد لپ تاپ، یا نتایج تست های صورت گرفته برای شما به نمایش در خواهد آمد یا باید از ابزار Windows Event Viewer برای جستجوی نتایج تست حافظه رم لپ تاپ استفاده کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی دکمه start راست کلیک نموده و وارد بخش Event Viewer شوید.
  2. وارد Windows Logs شوید و به بخش System بروید.
  3. در ادامه روی Find زیر بخش Actions در پنل سمت راست کلیک کنید.
  4. سپس عبارت MemoryDiagnostic را تایپ نموده و روی Find Next بزنید.

با انجام دادن این کار، ابزار Windows Event Viewer نتیجه تست حافظه رم لپ تاپ را پیدا نموده و در اختیار شما قرار خواهد داد.

2. از سلامت هارد درایوهای لپ تاپ اطمینان حاصل کنید

یک هارد درایو معیوب موجب به وجود آمدن مسائل متعدد و زیادی از جمله عدم ارسال و دریافت اطلاعات از هارد، کرش و بسته شدن های متعدد نرم افزارها، طول کشیدن باز شدن فایل ها و موارد دیگر خواهد شد. بنابراین قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید این بخش از دستگاه را آنالیز نموده و از سلامت آن اطمینان کافی حاصل کنید.

هاردهای SSD و HDD مقاومت و عمر خوبی دارند و به ندرت دچار آسیب می شوند. اما به هر حال آنالیز سلامت و رنج دمایی آن ها بسیار اهمیت دارد. بعلاوه باید آنالیز کنید که هارد درایو لپ تاپ شما، حاوی بد افزار یا bad block نباشد. برای آنالیز سلامت هارد دیسک های لپ تاپ ابزارها و نرم افزارهای ثالث زیادی وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. اما در این مقوله، ابزار CrystalDiskInfo یکی از برترین نرم افزارها به شمار می رود. ابزار CrystalDiskInfo، یک نرم افزار رایگان است که تقریباً تمامی اطلاعات لازم درباره هارد دیسک سیستمتان را به شما نشان خواهد داد.

ابتدا ابزار CrystalDiskInfo را دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب کنید. به محض نصب و اجرای این نرم افزار، اطلاعات تمامی هارد دیسک های سیستمتان به شما نشان داده خواهد شد. اگر بیش از یک هارد داشته باشید، با زدن یک کلیک می توانید آن ها را جابه جا نموده و اطلاعات آن را هم مشاهده نمایید.

از میان تمام اطلاعاتی که این ابزار به شما نشان می دهد، شرایط سلامت و دمای سیستم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شرایط سلامت هارد دیسک شما باید در حالت خوب (Good) و دمای آن بین 30 تا 50 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. بعلاوه دما در بدترین حالت نباید از 70 درجه سانتیگراد بالاتر برود. بدیهی است اگر دمای هارد دیسک های لپ تاپ بیش از 70 باشد، خرید آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

3. شرایط سلامت باتری لپ تاپ را آنالیز کنید

ظرفیت شارژ همه لپ تاپ ها، با گذر زمان رو به کاهش می رود و طبیعتاً شارژدهی اولیه خود را نخواهد داشت. بنابراین بدیهی است که لپ تاپ دست دومی که قصد خرید آن را دارید، باتری ضعیفی داشته باشد و شارژدهی زیادی به شما ندهد. اما با این حال، شما باید از شرایط سلامت باتری آن باخبر شوید تا نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خرید باتری نو نداشته باشید. برای آنالیز سلامت شرایط باتری لپ تاپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در قسمت سرچ ویندوز 10 کلمه cmd را تایپ کنید.
  2. روی نرم افزار Command prompt راست کلیک نموده و گزینه run as administrator را بزنید.
  3. سپس عبارت powercfg/batteryreport را تایپ نموده و دکمه اینتر را بزنید.

پس از انجام مراحل بالا، شرایط سلامت باتری آنالیز و به عنوان یک فایل در این قسمت ذخیره خواهد شد: C:WindowsSystem32battery-report

با دریافت کامل گزارش سلامت باتری لپ تاپ، اطلاعاتی نظیر تخمین مصرف و عمر باتری را حتماً مورد آنالیز قرار دهید. باید اطمینان حاصل کنید که عمر تقریبی باتری پس از شارژ کامل باتری مناسب است و اگر مجبور به تعویض آن با یک باتری نو هستید، این هزینه را هنگام خرید لپ تاپ دست دوم حتماً در نظر بگیرید.

4. از سلامت CPU و GPU لپ تاپ دست دوم اطمینان حاصل کنید

آنالیز سلامت CPU و GPU لپ تاپ، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین کارهایی است که پیش از خرید لپ تاپ های دست دوم باید آن را انجام دهید. اگر قصد دارید از لپ تاپ برای انجام دادن کارهای سنگین از جمله امور گرافیکی، کدنویسی یا گیمینگ استفاده کنید، بهتر است پیش از خرید تست فشار را انجام دهید. تست فشار نشان می دهد که آیا سیستم می تواند فشارهای ناشی از پردازش های سنگین مد نظر شما را تحمل کند یا نه.

در واقع با این تست، CPU و GPU لپ تاپ به حداکثر توان قدرتیشان سوق داده می شوند تا توانایی های خود را نشان دهند. اگر در طول انجام تست سیستم پایدار بماند، خرید این لپ تاپ به شما توصیه می گردد. اما اگر لپ تاپ نتواند عملکرد ثابتی را از خود نشان دهد، باید به فکر گزینه دیگری باشید.

5. دمای CPU و GPU لپ تاپ را مورد آنالیز قرار دهید

توجه داشته باشید هنگامی که لپ تاپ شما در حین انجام تست فشار ناگهان خاموش می گردد، این مقوله نشان دهنده افزایش دمای بیش از حد آن است. به عبارتی دیگر مشکل بیشتر از آنکه به ضعف قطعات مرتبط باشد، به دمای آن ها مربوط می گردد. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، باید به فکر خرید کول پد یا تعمیر فن لپ تاپ مد نظر خود نیز باشید. دمای طبیعی CPU لپ تاپ در حالت نرمال که به صورت بهینه قرار می گیرد تا انرژی کمتری مصرف کند، از 35 درجه تا 48 درجه متغیر است و در شرایط تحت فشار و انجام فعالیت های سنگین تقریبا به 60 درجه نیز خواهد رسید. اما این مقدار نباید در حالت عادی بالاتر برود، زیرا ممکن است در عملکرد سیستم اختلال ایجاد کند.

اگر در طول اجرای تست فشار اطلاعاتی در خصوص دمای CPU و GPU سیستم دریافت نکردید، پیشنهاد می کنیم از نرم افزارهای اختصاصی برای کنترل و آنالیز دمای آن ها استفاده کنید. در این زمینه، نرم افزار NZXTs CAM یکی از برترین ابزارها است که رابط کاربری ساده ای دارد و به راحتی اطلاعات دمایی CPU و GPU سیستمتان را به شما نشان می دهد.

سخن آخر

با افزایش روزافزون قیمت لپ تاپ های نو، بازار خرید و فروش لپ تاپ های دست دوم بسیار داغ شده است و خیلی از کاربران با بودجه محدود، ترجیح می دهند لپ تاپ های کارنموده را خریداری نمایند. این کار می تواند ایده بسیار خوبی باشد، در واقع شما با پرداخت هزینه ای کمتر یک لپ تاپ کاملاً کاربردی تهیه می کنید. اما خرید لپ تاپ های دست دوم خطرات خود را دارد و مانند خرید هر دستگاه دیگری، آنالیز ها و اقدامات مفید مختلفی وجود دارد که باید قبل از خرید لپ تاپ آن ها را انجام دهید. در این مقاله 5 تستی که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید را به شما معرفی کردیم تا با انجام دادن آن ها بتوانید برحسب نیازتان یک لپ تاپ مناسب و در عین حال با کیفیت را برای خود خریداری نمایید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1922

به "5 کاری که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کاری که قبل از خرید لپ تاپ های دست دوم باید انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید