اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد

به گزارش مجله فیروزی، به گزارش خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) با نیکلاس کوتزیاس وزیر خارجه یونان و هیأت همراه ملاقات و گفت وگو کرد.

اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در این ملاقات گفت: 2 کشور ایران و یونان از سابقه تاریخی درخشانی برخوردار هستند و می توانند روابط خود را در همه زمینه ها گسترش دهند.

وی اضافه نمود: ارتباطات نزدیکی میان 2 کشور ایران و یونان وجود دارد و در زمینه های مختلف مالی می توانیم با هم همکاری داشته باشیم و این ارتباطات در میان مجلس ها و در میان دولت ها می تواند گسترش پیدا کند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به علاقه مندی مردم ایران به تاریخ و کشورهایی که دارای سبقه تاریخی قوی ای هستند، توضیح داد: سالانه میلیون ها نفر از ایرانیان به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای تاریخی سفر می نمایند و یونان هم با فعالیت در این حوزه می تواند معرف کشور دارای فرهنگ غنی خود باشد و یک فعالیتی در حوزه گردشگری میان دو کشور تاریخی ایران و یونان شکل گیرد.

وی اعلام کرد: اتاق های بازرگانی 2 کشور نقش مؤثری در گسترش این همکاری ها دارند، زیرا تجار ایرانی و یونانی باید با زمینه های سرمایه گذاری یکدیگر آشنا شوند تا بتوانند تجارت موفقی داشته باشند.

لاریجانی همچنین با اشاره به خطر گسترش تروریسم در منطقه گفت: متأسفانه مبارزه جدی علیه تروریست صورت نمی گیرد و بیش از یکسال است که از ائتلاف 60 کشور می گذرد، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است و بعضی از کشورها به دنبال مدیریت تروریست ها و نه نابودی آنها هستند.

لاریجانی توضیح داد: اتحادیه اروپا باید صورت مسئله را برای خود روشن سازد که واقعاً چه می خواهد انجام دهد و چه تصمیمی برای مبارزه و مهار تروریسم دارد.

وی گفت: البته در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی به خطر حضور تروریسم پی برده و وارد عمل شده اند، ولی ضروری است که همه واقف به این خطر باشند و با حمایت های تجاری و نظامی از گروه های تروریستی به شرایط نابسامان منطقه یاری ننمایند.

رئیس مجلس در سرانجام اظهار امیدواری کرد که همه کشورهای دنیا در جهت صلح و ثبات قدم بردارند.

انتقاد وزیر خارجه یونان از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه

در ادامه این ملاقات نیکلاس کوتزیاس وزیر خارجه یونان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: من به غیر از کشور خودم با کشور ایران که دارای فرهنگ چندین هزار ساله است، آشنا هستم زیرا کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که دارای چندین هزار سال تاریخ و فرهنگ باشد.

وی اضافه نمود: بسیاری از کشورها سریع به قدرت رسیده و سریع هم افول می نمایند ولی جمهوری اسلامی ایران طی این 36 سال از نظر سیاسی و فرهنگی سیر سعودی داشته و ما افتخار می کنیم که اکنون در کشور زیبای شما هستیم.

وزیر خارجه یونان در ادامه با اشاره به ظهور تروریسم و حمایت بعضی از کشورها از آنان گفت: خیلی از مسائل و حوادث از فقر و مسائل فرهنگی کشورها سرچشمه می گیرد و کشورهای ثالث با سوءاستفاده از این نیازها آنان را مدیریت می نمایند.

وی توضیح داد: غرب و اتحادیه اروپا باید مراقب سوءاستفاده های کشورهای ثالث باشند و نگذارند که آنها به دلیل منافع مالی و سیاسی از تروریست ها حمایت نمایند و ناامنی در منطقه و دنیا را باعث گردد، پشت پرده تروریست، مسائلی وجود دارد که اتحادیه اروپا باید نسبت به آن واقف باشد.

وزیر خارجه یونان عنوان کرد: کشور یونان کشور بزرگی نیست، ولی قابل اعتماد است و تا به امروز سعی نموده که از حقایق دفاع کند و به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا تمایل داریم که با کشورهای منطقه بالاخص ایران در زمینه های مختلف سیاسی و تجاری رابطه تنگاتنگی داشته باشیم.

وی اعلام کرد: هر 2 کشور ایران و یونان سابقه تاریخی طولانی دارند و ما از همین وجه اشتراک فرهنگی باید استفاده کنیم و در سفر 2 ماه آینده نخست وزیر یونان به ایران کوشش داریم که یک مراسم ترکیبی فرهنگی میان دو کشور برگزار کنیم.

نیکلاس کوتزیاس در مورد تحریم ها نیز گفت: سیاست های تحریم علیه ایران بسیار ناعادلانه بود و با ماهیت اصیل اتحادیه اروپا در تضاد است و امیدواریم هر چه زودتر تمام تحریم ها برداشته گردد.

وی در سرانجام با اشاره به حادثه هواپیمایی روسیه گفت: ترکیه که خود بارها غیر مجاز به مرزهای یونان وارد شده است، نباید چنین اقدامی علیه روسیه انجام می داد و این قبیل رفتارها باعث بر هم ریختگی بیشتر اوضاع منطقه می گردد و امیدواریم دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 666

به "اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید