افزایش شفافیت و پاسخگویی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک

به گزارش مجله فیروزی، نماینده مجلس گفت: پزشک باید نسبت به مهر و امضای خودش جوابگو باشد و البته باید مسائل موجود در سامانه ها به روزرسانی گردد تا جوابگوی احتیاج بیمار و پزشک باشد.

افزایش شفافیت و پاسخگویی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک

گروه مالی خبرنگاران، بدون تردید استفاده از فناوری های نوین مانند نسخه نویسی الکترونیک نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان ایفا خواهد نمود اما در این میان توجه به کیفیت زیرساخت های فنی و بعلاوه رفع تعارض منافع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نقش بسزایی در موفقیت این گونه طرح های ملی خواهد داشت. برای آنالیز ابعاد مختلف این موضوع و اطلاع از رویکرد نمایندگان مجلس نسبت به اجرای این طرح مهم به سراغ محمدطلا مظلومی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفتیم و دیدگاه وی را در زمینه ضرورت اجرای این طرح جویا شدیم که در ادامه خلاصه آن تقدیم می گردد.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی درباره آثار و پیامدهای مثبت نسخه نویسی الکترونیک می گوید: امروزه یکی از مسائل کشور ما مصرف بی رویه دارو است. با اجرای این طرح اطمینان حاصل می گردد که اولاً دارو صرفاً برای شخص بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و ثانیاً به مقدار مورد احتیاج تجویز می گردد. ضمن اینکه مراجعه حضوری مردم کمتر می گردد و علاوه بر صرفه جویی در وقت، تأثیر مثبتی هم بر ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی خواهد داشت. طبیعتاً هرچه تردد در سطح جامعه کمتر بگردد، مسائلی هم که به علت ازدحام جمعیت در مراکز خدماتی داریم، کمتر خواهد شد.

وی بعلاوه افزایش شفافیت و جوابگویی را از دیگر مزایای اجرای این طرح دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح پزشک نسبت به مهر و امضای خودش باید جوابگو باشد و بیمار این حق را دارد که هم پزشک را بشناسد و هم از مراحل و نحوه درمانش باخبر باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل تأخیر وزارت بهداشت در اجرای این طرح گفت: یکی از مهم ترین دلایل وزارت بهداشت آماده نبودن زیرساخت های اجرایی بوده است. البته در بعضی موارد هم تعارض منافع باعث تأخیر شده است که وزیر بهداشت ملزم به جوابگویی در این زمینه و رفع تعارض منافع است. وزارت بهداشت باید این موضوع را به عنوان مطالبه مجلس جدی بگیرد. در هر حال تأکید کمیسیون بهداشت و رویکرد مجلس این است که کسانی که در این زمینه در وزارت بهداشت مسئولیت دارند، باید در موضوعاتی که تعارض منافع وجود دارد، منابع درآمدی دیگری نداشته باشند و خودشان ذی نفع نباشند تا این افراد نتوانند از این فرصت برای منافع شخصی خودشان استفاده نمایند.

وی در انتها با اشاره به بعضی مسائل فنی و اجرایی این طرح اضافه کرد: به هر حال ایراداتی هم وجود دارد که ما می توانیم به هنگام اجرای این طرح، ایرادات را رفع بکنیم. قطعاً باید سامانه های موجود به روزرسانی گردد تا جوابگوی احتیاج بیمار و پزشک باشد. باید کارشناسان و صاحبنظران آسیب ها را بشناسند و برای رفع این آسیب ها راه چاره و پیشنهاد عملی بدهند. وزارت بهداشت هم باید با استفاده از ظرفیت کارشناسان خود و با توجه به تجربیات دیگر کشورها آسیب ها را به حداقل برساند تا با رفع مسائل مربوط به زیرساخت ها، گام های اساسی تری برای ارتقاء سطح خدمات رسانی برداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1870

به "افزایش شفافیت و پاسخگویی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شفافیت و پاسخگویی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید