تور هند: با تور مجازی به فاتح پور سیکری در کشور هند سفر کنید

به گزارش مجله فیروزی، فاتح پور سیکری مرکز بزرگ گورکانیان و یکی از شهرهای باشکوه و تاریخی کشور هند است. با تور مجازی از گشت وگذار در این شهر لذت ببرید.

تور هند: با تور مجازی به فاتح پور سیکری در کشور هند سفر کنید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

امپراتوری مغول با ظهور در قرن شانزدهم، پیش از 200 سال در تکاپو بود تا جنوب آسیا را به تصرف خود درآورد. در این مدت، سرزمین های وسیعی درگیر جنگ شدند و این امپراتوری، بسیاری از آن ها را اشغال کرد و در این میان، بسیاری از سرزمین های به تصرف درآورده را نیز از دست داد. بین سال های 1571 تا 1585، فاتح پور سیکری (Fateh Pur Sikri) به عنوان مرکز حکومت امپراتوری مغول هند یا گورکانی شناخته می شد. نام این شهر، به معنای شهر پیروزی است و به وسیله بنیان گذار آن یعنی اکبرشاه که سومین امپراتور گورکانی و از نوادگان چنگیز خان بود، انتخاب شد. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، به گشت و گذار در فاتح پور سیکری هند بپردازیم و از جاذبه های تاریخی آن لذت ببریم.

انتخاب نام فاتح پور سیکری، به حق نیز درخور فتوحات و کشورگشایی های اکبرشاه بود. در زمان حکومت وی، قلمرو مغول توسعه یافت و قدرتمند تر شد. یکی از اهداف احداث شهر نو فاتح پور سیکری نیز نمایش شکوه و قدرت امپراتوری گورکانی بود؛ از همین رو، اکبرشاه از زبده ترین معماران و هنرمندان برای بناهای شهر استفاده کرد

فاتح پور سیکری، امروزه بخشی از استان اوتار پرادش واقع در شمال هند به شمار می آید. این شهر یکی از معدود معماری های مغول محسوب می گردد که به خوبی حفظ شده است. ویژگی بناهای این شهر، تلفیقی از معماری اصیل هندی و پارسی است که از نشان اصلی آن، تقارن و دقت در جزئیات و پیچیدگی تزیینات شناخته می گردد. نمونه هایی از این نوع معماری را می توان در بناهایی مانند تاج محل و قلعه سرخ دهلی نیز یافت و فاتح پور سیکری، چیزی از آن ها کم ندارد .

منطقه مسکونی شهر، دولت خان نام دارد که به معنای جایگاه سرنوشت است. این منطقه، سکونتگاه های دولتی و خصوصی را در بر می گیرد که شامل زمین های بازی، کاخ های مجلل و عمارت های مختلف می گردد. از جمله این کاخ ها، کاخی به نام پانچ محل است که نام آن، معنای کاخ بادگیر را دارد و محل اقامت تابستانه امپراتور و خانواده اش محسوب می شده است. باد از طبقات فوقانی این کاخ که بر 176 ستون زینت کاری شده بنا شده است، به خوبی گذر می نماید. در اندرونی کاخ، حوضی مربعی و مشهور وجود دارد که آنوپ تالائو نامیده می گردد. در مرکز این حوض، سکویی کوچک برای نشستن وجود دارد که دسترسی به آن به وسیله پل امکان پذیر است.

در فاصله اندک از کاخ اصلی، عمارتی وجود دارد که به عنوان یکی از نخستین مدارس مخصوص بانوان در هند شناخته می گردد. جایی که زنان دربار می توانستند دستور زبان و ریاضیات را فرابگیرند.

برای هرکدام از همسران اکبرشاه، عمارتی مجلل در نظر گرفته شده بود که تمامی این عمارت ها جزو شاهکارهای معماری و از جاهای دیدنی هند به شمار می آیند. این اقامتگاه ها با ستون های حکاکی شده، نقاشی های دیواری، بالکن و گنبدهای های زیبا مزین شده اند. باشکوه ترین این عمارات، متعلق به مادر امپراتور بوده که با ورقه های طلا آراسته شده است.

بخش دیگر شهر را بافت مذهبی آن تشکیل داده است. مسجد ها و آرامگاه های شهر در این منطقه به چشم می خورد و دروازه ای نیز مخصوص رفت آمد اکبرشاه بنا شده است. این دروازه Badshahi Darwaza یا دروازه پادشاهی نام دارد که با انارهای مصنوعی و جوانه های نیلوفر آبی مزین شده است. ورود به بافت مذهبی شهر از دروازه دیگری نیز میسر است که با گنبد های فراوان آراسته شده و Buland Darwaza یا دروازه بزرگ نام دارد.

این موارد تنها بخشی از جاذبه هایی است که می توانید در فاتح پور سیکری مشاهده کنید. این شهر پر از عمارت ها و بناهای دست نخورده است زیرا هرگز مورد استفاده قرار نگرفته اند. در واقع، شهر فاتح پور سیکری پس از 16 سال و به علت کمبود منابع آب، خالی از سکنه شد. کشورهایی که دشمن اکبرشاه محسوب می شدند، زوال فاتح پور سیکری را انتقام خدایان از وی به خاطر نافرمانی ها و ستمگری های فراوان می دانستند. حال آنکه علاوه بر سران مملکت، عامه مردم نیز مجبور به ترک شهر شده بودند.

گذر سال ها، باد را تنها حاکم قلمرو فاتح پور سیکری ساخت و خار و خاشاک و سایر گیاهان، از در و دیوار شهر بالا رفتند. رفته رفته مرکز امپراتوری مغول هند، به زیستگاه پلنگ ها، جگوارها، کرکس ها و مارها تبدیل شد و انسان ها هر روز بیش از روز قبل از این شهر فاصله گرفتند.

در اواخر قرن نوزدهم بود که باستان شناسان و علاقه مندان به تاریخ، وارد فاتح پور سیکری شدند تا این شهر را بازسازی نمایند؛ آنان برای بازگرداندن شکوه و جلال گذشته به این شهر، کار دشواری نداشتند؛ چراکه فاتح پور سیکری در زیر پوششی از انبوه گیاهان، تقریبا سالم مانده بود. این شهر در سال 1986 در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و از آن موقع، گردشگران بی شماری را متوجه خود ساخت. شما نیز با استفاده از پنجره ای که در آغازه این مطلب تعبیه شده است، می توانید از پیاده روی در این شهر لذت ببرید و از جاهای دیدنی فاتح پور سیکری بازدید کنید. خبرنگاران روزانه مطالب مختلفی را با موضوع تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه مندید، بازدید روزانه را از خبرنگاران از قلم نیاندازید.

منبع: کجارو / airpano.com
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1816

به "تور هند: با تور مجازی به فاتح پور سیکری در کشور هند سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: با تور مجازی به فاتح پور سیکری در کشور هند سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید