رسول نجفیان: علی خوانی جزئی از فرهنگ قهوه خانه ای است

به گزارش مجله فیروزی، تهران (پانا) - مجری و بازیگر قدیمی تلویزیون می گوید علی خوانی جزیی از فرهنگ قهوه خانه ای بود و مردم با مرشدها اشعار مربوط به مولا را زمزمه می کردند.

رسول نجفیان: علی خوانی جزئی از فرهنگ قهوه خانه ای است

رسول نجفیان در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: عده ای هنرمند رسمی شعری در مناسبتی می گویند اما فرهنگ قهوه خانه ها در روستاهای مختلف، علی خوانی ها، شاهنامه خوانی ها را جمع آوری کردم و مجموعه ای را در سالن های مختلف را اجرا کردیم. این مجموعه از زبان مردم بیان شد.

وی ادامه داد: در قهوه خانه آینه مرشد برزو می خواند و در میلاد امام علی از حافظ و مولانا می خواند. محمد غزلخوانی هم بود که از زبان مردمی که شاعر نبودند و در باب حضرت علی (ع)، علی خوانی می کرد.

این بازیگر و مجری پیشکسوت تلویزیون یادآور شد: به عنوان نمونه مرشد می خواند که هوای نخلستان بوی علی دارد، زلالی چشمه ها خوی علی دارد شبانگه آسمان هوی علی دارد. این ابیات را طولانی می خوانند و مردم با این کلام همراهی می کردند. این خاطرات در فکر من همیشه می چرخد.

نجفیان مطرح کرد: اشعار زورخانه ها با قهوه خانه ها یکی بود. مرشد های زورخانه ها در قهوه خانه ها هم می خوانند و به عشق حضرت مولا (ع) گلریزان می کردند و با عشق مولا پول ها را برای کسی که گرفتار شده بود جمع می کردند و اینگونه گره های زندگی مردم حل می شد.

وی گفت: امروز هم احتیاج داریم به این فرهنگ. حضرت مولا جز عشق به ما چه می دهد؟ این گره گشایی ها سرچشمه محبت علی(ع) و اهل بیت علیهماالسلام دارد. امیدوارم دنیایی پر از آرامش در برابر نفاق و کفر و جنگ افروزی داشته باشیم.

مهدی مظاهری از شاعران نیز در این بخش ابیاتی را با موضوع حضرت علی (ع) خواند.

گفتنی است برنامه تلویزیونی درانتهای الوند شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت 07:00 صبح روی آنتن شبکه دوسیما می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1835

به "رسول نجفیان: علی خوانی جزئی از فرهنگ قهوه خانه ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسول نجفیان: علی خوانی جزئی از فرهنگ قهوه خانه ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید