صفر تا صد زندگی در کیش را بشناسید

به گزارش مجله فیروزی، خلاصه اینکه این جزیره بیضی شکل زیبا خاطرات زیبایی را برای مردم کشورمان رقم زده و می زند. اما زندگی در این جزیره زیبا حرف دیگری است. اگر برای کار، تحصیل یا اقامت قصد دارید به کیش نقل مکان کنید، با این مقاله از مجله گردشگری علی بابا همراه شوید تا همه چیز را در خصوص زندگی در کیش بدانید.

صفر تا صد زندگی در کیش را بشناسید

آب و هوای کیش چطور است؟

یکی از اولین چیزهایی که قبل از زندگی در کیش باید بدانید، شرایط آب وهوای این شهر است. میانگین دمای هوا در جزیره کیش 27 درجه سانتی گراد است. این یعنی این شهر از بیشتر شهرهای ایران هوای گرمتری دارد، در عین حال جزیره کیش به خاطر نزدیکی به دریا در تبخیر آب به شدت مرطوب هم هست. در بیشتر ماه های سال رطوبت هوا به بیش از 90% می رسد و این باعث می گردد گرمای هوا به خاطر رطوبت کمی تعدیل گردد.

بر خلاف سایر نقاط کشور، زندگی در کیش یعنی اینکه در سال فقط دو فصل را تجربه می کنید؛ فصل گرم و فصل معتدل. فصل معتدل سال در کیش از اواسط آذر شروع شده و تا اواخر فروردین ادامه دارد. در این ماه ها دمای هوا بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد است و باد و باران از گرمای هوا می کاهند. بین ماه های اردیبهشت و آبان دمای هوا بین 40 تا 45 درجه و رطوبت هوا تا بیش از 90% هم می رسد.

قبل از اینکه به زندگی در کیش فکر کنید، باید ببینید تحمل این همه گرما و شرجی را دارید یا نه؟ تحمل گرمای خشک معمولا برای بیشتر افراد راحت تر است؛ اما این درجه از رطوبت باعث می گردد به شدت عرق کنید و لباس به تنتان بچسبد. این شرایط برای افرادی که عادت ندارند، ممکن است کمی سخت باشد.

جمعیت کیش و فرهنگ آن چه شرایطی دارد؟

جمعیت شهری و روستایی جزیره کیش در سرشماری سال 1395 حدود 39853 نفر بوده است. البته بیشتر این جمعیت در شهر کیش زندگی می نمایند و تعداد کمی از افراد در بخش روستای قدیمی سفین ساکن هستند. امروزه تعداد جمعیت بومی جزیره تنها 2٪ کل جمعیت است.

بومیان جزیره کیش قبل از اینکه این جزیره به قطب گردشگری تبدیل گردد، بیشترا صیاد و و دامدار بودند؛ اما امروزه با پیشرفت صنعت گردشگری در این شهر افرادی که به صیادی تمایل داشتند، به دیگر بنادر جنوب کشور مهاجرت کردند. بقیه افراد هم به مشاغل خدماتی و تجاری مشغول شدند.

افرادی که از سال های دور زندگی در کیش را انتخاب نموده اند، عمدتا از نژادهای عرب و فارس هستند. این افراد در تمام این سال ها در نهایت صلح و آرامش با هم زندگی نموده اند و فرهنگ های این دو قوم کاملا با هم ادغام شده است. به خاطر هوای گرم و شرجی جزیره مردان ساکن کیش که اصطلاحا به آنها کیشوند می گویند، دشاشه می پوشند. زنان کیشوند هم به صورت سنتی ملفغ به تن دارند و روی صورتشان برقع گذاشته اند.

بیشتر کیشوندان از مسلمانان اهل سنت هستند، بنابراین اعیاد اصلی آنها اعیاد غدیر و قربان است. در این روزها مردم لباس های سنتی خود را می پوشند و سازهای سنتی منطقه یعنی نی انبونه، حبان و دهل می نوازند. و البته غذاهای محلی جزیره یعنی قلیه، هریسه، مضروبه و مچبوس را دور هم می خورند.

قوانین جالب زندگی در کیش

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام زندگی در کیش به خاطر داشته باشید، رعایت نظافت و پاکیزگی است. نریختن زباله در شهر، حفظ نظافت در خیابان ها و سواحل و… قانونی است که هرگز نباید بشکنید. حتی هر از چند گاه تعدادی از کیشوندان گروه هایی را تشکیل داده، به ساحل می فرایند و زباله هایی را که آب با خود آورده یا گردشگران در ساحل رها نموده اند، جمع می نمایند.

به علاوه سازگاری با سایر کیشوندان و احترام گذاشتن به حقوق آنها از مواردی است که حتما باید مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال وقتی فردی بخواهد از خیابان عبور کند، حتما باید خودروی خود را نگه دارید تا او رد گردد. از این لحاظ قوانین شهری کیش احتمالا با سایر نقاط ایران کمی متفاوت هستند.

یکی دیگر از نکاتی که برای زندگی در کیش باید بدانید، دریافت کارت شهفرایندی است. وقتی در کیش به شغلی مشغول هستید و حداقل شش ماه در این جزیره زندگی نموده اید، می توانید برای دریافت کارت کیشوندی اقدام کنید. داشتن این کارت شما را از گردشگران متمایز می نماید و مزایایی مانند تخفیف در استفاده از رستوران ها و سایر امکانات شهری، ورود و خروج خودرو به داخل و خارج جزیره، و ورود و خروج لوازم و اثاث منزل و… را در اختیارتان قرار می دهد.

کارت های کیشوندی طبق سابقه زندگی و شغل شما در کیش به رنگ های مختلف صادر می شوند. برای مثال اگر در جزیره کیش متولد شده اید و بومی آنجا محسوب می شوید، می توانید کارت سبز دریافت کنید. کارت های آبی برای خانواده ها و کارت های زرد برای افراد مجرد ساکن کیش صادر می شوند. کارت سفید برای بازرگانان و تجار داخلی و صورتی برای تجار خارجی در نظر گرفته شده است.

با همه این اوصاف تا به حال احتمالا فهمیده اید که زندگی در کیش با زندگی در سایر نقاط ایران فرق دارد. زندگی در کیش با هوای پاک و چشم انداز های شگفت انگیز و خیابان های تمیز این جزیره رضایت بی نهایتی را به شما القا می نماید. به علاوه کیش منطقه آزاد تجاری است و این یعنی با هزینه ای خیلی کمتر می توانید برترین ماشین های جهان را تهیه نموده و از آنها لذت ببرید. ا

ما به هر حال باید بتوانید با هوای گرم و شرجی و قوانین شاید سختگیرانه شهر هم کنار بیایید. به علاوه هزینه های زندگی و اجاره یا خرید مسکن در این شهر ممکن است خیلی گران تمام شوند و باید توانایی پرداخت این هزینه ها را هم داشته باشید.

اگر قصد زندگی در کیش به صورت مجردی را دارید و هزینه های آن برایتان مساله ای نیست، احتمالا عاشق سبک زندگی آن خواهید شد. سرگرمیات و سرگرمی های شبانه کیش کاری می نمایند هرگز حوصله تان سر نرود و احساس کسالت نکنید. فقط کافی ا ست شب هنگام کنار ساحل رفته و نور مهتاب و نسیم خنک دریا را روی پوست خود حس کنید. مطمئنا احساس خواهید کرد در گوشه ای از بهشت ساکن هستید و هیچ جا مثل کیش زندگی دلپذیری ندارد.

حمل و نقل در جزیره کیش چطور است؟

حمل و نقل عمومی در جزیره کیش ممکن است هزینه زیادی برای شما در بر داشته باشد. تاکسی های سفید به نوعی دربستی هستند، یعنی خودرو کاملا در اختیار شماست. اگر به همراه خانواده قصد جابجایی دارید این خودرو ها برای شما بهتر هستند. تاکسی های زرد مسیرهای خطر را طی می نمایند. این تاکسی ها درب ورودی بیشتر مراکز خرید منتظر هستند و شما را در مسیرهای خاص جابه جا می نمایند.

البته می توانید با مینی بوس هم رفت وآمد کنید. خط های مینی بوس شما را به جاهای مختلف شهر می رسانند. هزینه رفت وآمد با مینی بوس تا حد زیادی کمتر از تاکسی است و همراه آن می توانید بیشتر دیدنی های جزیره را ببینید.

تاکسی های اینترنتی هم در چند سال گذشته هواداران زیادی پیدا نموده اند. این تاکسی ها در کیش هم پیدا می شوند. به راحتی می توانید اپلیکیشن مورد احتیاج را نصب نموده و هر وقت خواستید تاکسی کرایه کنید.

شرایط اقتصاد جزیره کیش؛ گران یا مقرون به صرفه؟

زندگی در کیش مستلزم این است که مایحتاج روزانه خود را از بازارهای این جزیره تهیه کنید. برای این کار انتخاب های زیادی دارید، چون یکی از ویژگی های اصلی جزیره کیش داشتن مراکز خرید و بازارهای متعدد است. این انتخاب ها محدوده های قیمت کاملا متفاوتی دارند و با توجه به بودجه خود می توانید آنها را انتخاب کنید.

برای مثال اگر به قصد سرگرمی به خرید می روید، برترین گزینه برای شما مرکز خرید دامون است. در این مرکز خرید هر آنچه احتیاج داشته باشید، پیدا می کنید. علاوه برآن می توانید در طبقه دوم این مرکز اسکی روی یخ را تجربه کنید یا یک جا بنشینید و از نوای زیبای پیانو نوازی زنده لذت ببرید. مرکز تجاری کیش و مرکز خرید پدیده هم از گزینه های لوکسی هستند که برای خرید و سرگرمی می توانید به آنها سر بزنید.

برای خرید خواروبار و خوراکی های مورجهانز خانه می توانید به هایپرمارکت کیش مراجعه کنید. دقیقا کنار هایپرمارک بازار پانیذ هم هست که هر آنچه را احتیاج دارید، با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار می دهد. در بازار پانیذ انواع پوشاک و زیورآلات، موبایل، و قهوه و شکلات را می فروشند. البته این مرکز یک کافی شاپ هم دارد که هر وقت از خرید خسته شدید، می توانید دمی در آن بیاسایید.

البته اگر دلتان فضایی قدیمی تر و خودمانی تر برای خرید می خواهد، همواره می توانید به بازار سفین یا بازار عرب ها بروید. در این بازار هم هر آنچه بخواهید پیدا می گردد. از لوازم منزل و پوشاک گرفته تا تنقلات، خوراکی،و لوازم الکترونیک. بد نیست هر از گاهی هم سری به بازار شهر چین بزنید. در این بازار همه فروشنده ها چینی هستند و همه اجناس هم از چین وارد شده اند. گشت وگذار میان لباس ها و وسایل رنگی و متنوع چینی می تواند روز جالب و در عین حال خرید مقرون به صرفهی را برایتان رقم بزند.

هزینه های زندگی در کیش چگونه محاسبه می گردد؟

یکی از معایب بزرگ زندگی در کیش هزینه های زیاد آن است. برای مثال شرکت های آب و برق در جزیره کیش همه خصوصی هستند. برای همین تعرفه های خیلی گران تری از شهرهای دیگر برای ارائه خدمات خود دارند. اگر کیش را برای زندگی انتخاب می کنید، حتما باید حواستان به مصرف روزانه باشد و حسابی در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید.

به علاوه به خاطر دور بودن جزیره کیش از سایر نقاط کشور، هزینه خوراک هم در این شهر به مراتب بالاتر از جاهای دیگر است. گوشت، مرغ، برنج و میوه از جمله موادی هستند که در جزیره کیش قیمت بالایی دارند. برای همین قبل از نقل مکان به کیش حتما باید این نکته را مدنظر داشته باشید.

اجاره و خرید خانه در کیش برایتان چقدر آب می خورد؟

برای زندگی در کیش مسلما اولین چیزی که باید مد نظر بگیرید، محل زندگی است. منازل مسکونی در کیش عموما به سه دسته تقسیم می شوند، شهرک های مسکونی، برج های مسکونی، و مجتمع های مسکونی. شهرک های صدف و نوبنیاد از جمله شهرک های کیش هستند که قیمتی نسبتا مقرون به صرفه تر از جاهای دیگر دارند؛ اما باید بدانید که به طور کلی قیمت اپارتمان در کیش با قیمت اپارتمان در بخش های شاقتصادی و غربی تهران برابری می نماید. پس انتظار پیدا کردن آپارتمان مقرون به صرفه قیمت را نداشته باشید.

گران ترین خانه ها در کیش برای خرید آپارتمان های متراژ بالا در برج های سایه و ستاره هستند. مسلما هرچه متراژ آپارتمان بالاتر بوده و در طبقه بالاتری واقع باشد، قیمت بالاتری هم دارد.

اجاره خانه در کیش هم دست کمی از خرید آن ندارد. طبق بودجه و اندازه اجاره ای که توان پرداخت آن را دارید، می توانید بین شهرک ها، مجتمع ها و برج های کیش خانه مناسبی برای خود پیدا کنید. البته باید بدانید خانه های اجاره ای متراژ خیلی بالایی ندارند و معمولا بین 30 تا 90 متر بیشتر نیستند. البته اگر دانشجو هستید و دنبال سوئیت دانشجویی می شد هم انتخاب ها خوبی در اختیار شما هستند.

بهتر است رانندگی در کیش را تجربه کنید یا خیر؟

یکی از برترین سرگرمیاتی که می توانید در کیش داشته باشید، راندن ماشین های لوکس خارجی در جزیره است. زندگی در کیش می تواند هزینه زیادی برای شما در بر داشته باشد، بخش عمده این هزینه برای تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی صرف می گردد. اگر می خواهید کمی در این هزینه ها صرفه جویی کنید و در عین حال لذت راندن یک ماشین لوکس را تجربه کنید، می توانید خودرویی را به صورتی هفتگی، ماهانه یا سالانه اجاره کنید.

بیشتر خودروهای مدرن و کلاسیک جهان به انواع سبک ها و سایزها برای اجاره در کیش پیدا می شوند. شما می توانید طبق احتیاج، سلیقه و بودجه خود یکی را انتخاب نموده و برای اجاره آن اقدام کنید. شرکت های رنت کار زیادی در جزیره هستند که این کار را به راحتی برای شما انجام می دهند.

برای اجاره خودرو باید یک کارت شناسایی معتبر، گواهینامه معتبر، یک برگه چک به نام شخص مستاجر به مبلغ ارزش تقریبی خودرو در وجه شرکت، و مبلغی به عنوان ودیعه احتیاج دارید. این مبلغ تا یک هفته تا ده روز بعد از اتمام مدت اجاره پیش شرکت می ماند. بعد از اینکه خلافی خودرو معین شد، مبلغ خلافی از ودیعه کم شده و باقی آن به حساب مستاجر باز گردانده می گردد.

یکی از نکاتی که هنگام زندگی در کیش حتما باید بدانید، این است که قوانین رانندگی در این جزیره کمی با قوانین عادی متفاوت هستند. به علاوه این قوانین با سخت گیری خیلی بیشتری اعمال می شوند. برای همین اگر مراقب نباشید، اندازه خلافی خودروی شما ممکن است خیلی زیاد گردد. به عنوان مثال بستن کمربند ایمنی در انواع خودروها برای تمام سرنشینان اجبار است. بوق زدن هم در جای جای جزیره ممنوع است. علاوه براین اگر خودروی شما زیادی کثیف باشد، ممکن است پلیس شما را جریمه کند.

یکی از سخت ترین قوانین رانندگی در کیش محدودیت سرعت است که در تمام خیابان ها معین شده و دوربین های کنترل سرعت و گشت نامحسوس مرتبا روی آن نظارت دارند. این یعنی نمی توانید در هیچ یک از خیابان ها نهایت سرعت خودروی سریع خود را امتحان کنید.

استخدام و کار در کیش شدنی است؟

کیش بزرگ ترین قطب گردشگری در ایران است. به همین علت بیشتر کیشوندان در همین حوزه ها مشغول کار و فعالیت هستند. جالب است بدانید نرخ بیکاری در کیش بسیار پایین است و کمتر از 2 درصد از ساکنین جزیره بیکار هستند. اگر در جزیره کیش در پی یک کار پرعایدی هستید و سرمایه لازم را هم دارید، برترین گزینه ها برای شما واردات و فروش پوشاک و لوازم آرایشی است.

یکی دیگر از کارهای پرعایدیی که در کیش می توانید راه بیندازید، هتل داری است. به خاطر تعداد بالای مسافران در بیشتر ماه های سال افتتاح و مدیریت یک هتل یا مرکز سرگرمیی می تواند شغل پرعایدیی برای شما باشد. اگر به کافه، غذاها و نوشیدنی های کافه ای علاقه مند هستید هم می توانید یک کافه افتتاح کنید. مردم و مسافران کیش به کافه نشینی علاقه خاصی دارند و از این راه هم می توانید عایدی خوبی داشته باشید.

پذیرش در دانشگاه های کیش چگونه است؟

تحصیل در کیش یک مزیت خیلی مهم دارد، آن هم این است که در این دانشگاه ها امکان تدریس به زبان انگلیسی وجود دارد. در جاهای دیگر کشور تدریس در دانشگاه به زبانی غیر از زبان فارسی ممنوع است. ولی به خاطر منطقه آزاد بودن، کیش از این قانون مستثناء است. در جزیره کوچک کیش 5 دانشگاه وجود دارد که با توجه به نسبت مساحت به تعداد، کیش دانشگاهی ترین شهر کشور محسوب می گردد.

برترین دانشگاه های کیش پردیس های بین المللی دانشگاه های صنعتی شریف و تهران است. با ثبت نام در این دانشگاه ها می توانید از کیفیت و مزایای تحصیل در برترین دانشگاه های کشور برخوردار شوید. البته باید بدانید که این دانشگاه ها فقط دوره های شهریه پرداز دارند و تحصیل رایگان در جزیره کیش جایگاه چندانی ندارد. بیشتر دوره های موجود در این دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می شوند.

دانشگاه های پیغام نور و آزاد هم در جزیره کیش شعبه هایی دارند که با پرداخت شهریه می توانید به آنها وارد شوید. البته هزینه این دانشگاه ها در کیش از شهرهای دیگر بیشتر است و به علاوه باید هزینه زندگی در کیش را هم به آن اضافه کنید.

اگر هزینه برایتان دغدغه جدی نیست، طبق علاقه خود می توانید بین رشته های علوم انسانی، مهندسی، علوم تجربی، علوم پایه و پزشکی یکی را انتخاب کنید. یکی از پرطرفدارترین و پیروز ترین رشته های دانشگاه که می توانید در کیش به تحصیل در آن بپردازید، دندان پزشکی است. فارغ التحصیلان در رشته های دندان پزشکی در کیش حتما در خود جزیره یا سایر نقاط ایران مشغول به کار می شوند.

اگر به عنوان دانشجو زندگی در کیش را انتخاب نموده اید، دو انتخاب دارید. یا می توانید در خوابگاه های دانشجویی زندگی کنید یا به صورت مستقل یا گروهی یک سوئیت دانشجویی کرایه کنید. زندگی در خوابگاه سختی های خود را دارد، اما از نظر اقتصادی تا حد زیادی به صرفه تر است. چون علاوه بر کریه کمتر خوابگاه نسبت به سوئیت، هزینه تهیه لوازم سرمایشی و سایر وسایل منزل به عهده شما نیست. اما اگر از نظر اقتصادی مسئله ای ندارید، می توانید با برنامه ریزی اقتصادی درست یک سوئیت نزدیک دانشگاه کرایه نموده و همراه یکی دو تا از دوستانتان در آن زندگی کنید.

از جاذبه های زندگی در کیش چیست؟

به خاطر گرما و هوای شرجی غیرقابل تحمل جزیره، بیشتر کیشوندان ترجیح می دهند روزها را در خنکای خانه بمانند و شب ها را به سرگرمی و خوشگذرانی بپردازند. سعی کنید برنامه سرگرمی خود را طوری بریزید که هنگام غروب آفتاب کنار کشتی یونانی باشید. بعد از نظاره غروب از افق این کشتی زیبا و اسرار آمیز، می توانید زیر نور ماه به قدم زدن روی شن های گرم ساحل مشغول شوید. بعد شام را در یکی از رستوران های ساحل بخورید و بعد یکی از سرگرمیات شبانه جزیره را برای خوشگذرانی انتخاب کنید.

یکی از کارهایی که شب ها می توانید در جزیره کیش انجام دهید، بولینگ است. مجموعه بولینگ مریم علاوه بر بولینگ انواع بازی های کامپیوتری، بیلیارد، سونا و جکوزی هم دارد. برای همین اگر هوای روی ساحل مورد علاقه شما نیست، این مجموعه می تواند شب خوبی برایتان رقم بزند. یکی از سرگرمیاتی که در ماه های خنک سال می توانید داشته باشید شرکت در جنگ های شبانه ای است که معمولا در مراکز خرید یا روی ساحل برگزار می شوند. این جنگ ها شامل موسیقی زنده، قرعه کشی و جایزه، و انواع بازی های جالب و سرگرم نماینده می شوند.

نکات مهم برای تجربه زندگی در کیش

اگر می خواهید زندگی در کیش را به صورت دائمی انتخاب کنید، نکاتی هستند که حتما باید مد نظر داشته باشید. اولین نکته دوری از خانواده و دوستان است. نقل مکان به هر شهر جدیدی می تواند تجربه ای سخت و دلتنگ نماینده باشد. برای همین فکر کنید که فاصله زیاد کیش با شهرهای دیگر چقدر می تواند برایتان آزاردهنده باشد.

نکته دیگر در خصوص زندگی در کیش بحث کار، عایدی، و هزینه های گزاف زندگی در کیش است. اگر می خواهید در جایی با هوای پاک و روزها و شب های بدون سر و صدا ویاترافیک زندگی کنید باید به دقت آنالیز کنید که چه بودجه ماهیانه ای را در اختیار دارید و چه مبالغی برای جنبه های مختلف زندگی احتیاج دارید.

نهایتا یکی از چیزهایی که باید با آنها کنار بیایید، هوای گرم و شرجی کیش است. جزیره کیش در تمام ماه های سال گرم است. بین ماه های آبان و فروردین اندازه گرمای هوا کمی کمتر است و می توانید انتظار نسیم خنک و باران های گاه و بیگاه را داشته باشید. اما بقیه ماه های سال هوای کیش آنقدر گرم و شرجی است که در بیشتر ساعات روز اصلا نمی توانید از خانه خارج شوید و سیستم های سرمایشی حتما باید شبانه روز روشن باشند.

بعد از در نظر گرفتن تمام این جوانب، اگر می خواهید از شلوغی و آلودگی شهرهای بزرگ دور شوید و در شهری زندگی کنید که پاکیزگی و سکوت از اولین قوانین شهر هستند، می توانید در اولین فرصت مقدمات جابه جایی را آماده کنید و راهی سفر شوید. زندگی در کیش تجربه ای است که برای خیلی ها بعد از مدتی خسته نماینده و آزاردهنده می گردد. اما افرادی که عاشق آرامش و زندگی آرام هستند، هرگز از قدم زدن روی شن های ساحل و تنفس در اکسیژن خالص خسته نمی شوند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1936

به "صفر تا صد زندگی در کیش را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد زندگی در کیش را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید