فرماندار تبریز: موزه ها اشاعه گر فرهنگ ملل هستند

به گزارش مجله فیروزی، فرماندار تبریز موزه ها را اشاعه گر فرهنگ ملل مطرح نمود.

فرماندار تبریز: موزه ها اشاعه گر فرهنگ ملل هستند

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بهروز مهدوی فرماندار تبریز در آیین بزرگداشت روز دنیای موزه ها و هفته میراث فرهنگی با بیان اینکه روز دنیای موزه ها برای تمامی جوامع ارزشمند است، ادامه داد: باتوجه به اینکه موزه ها نماد فرهنگ، اخلاقیات و ارزش های یک ملت است، لذا حراست و پاسداری از آن برای تمام جوامع واجب و امری لازم است.

مهدوی با تاکید به اینکه موزه اشاعه گر فرهنگ ملل است، اضافه نمود: آنچه در موزه ها ماندگار شده نه تنها اشیا بلکه فرهنگ و تاریخ ملتی است که پیش از زمان حاضر، صدها نفر در خلق رخداد های تاریخی و فرهنگی آن نقش داشتند، موزه مجموعه پیچیده ای از هنر هایی است که از آداب، منش، افکار و اعمال پیشینیان تشکیل یافته است.

فرماندار تبریز، ادامه داد: موزه ها برای آنالیز و ارزیابی افکار اقوام، نشانه ای مسلم بوده و وظیفه آشکار آن حفظ و صیانت از افکار و داشته های اقوام است.

او با بیان اینکه موزه ها از تخریب فرهنگ های بومی بازداری می نماید، ادامه داد: در حال حاضر در دنیا حراست از هویت های گذشته در قالب موزه ها نمایان اند و برای ارزیابی فرهنگ ملل می تواند عاملی کارآمد باشد.

مهدوی در سرانجام اظهار داشت: فرمانداری تبریز آمادگی دارد تا بستر لازم را برای تشکیل موزه در خانه های تاریخی را فراهم سازد.

لزوم تخصص و برنامه ای دقیق در گسترش موزه ها

مهدی بزاز دست فروش مدیر امور موزه های آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، موزه ها را پدیده ای کیفی دانست و بر لزوم تخصص و برنامه ای دقیق در گسترش موزه ها تاکید نمود.

مدیر امور موزه های استان در این آیین با بیان اینکه روز دنیای موزه همه ساله فرصت خوبی است تا نگاهی دوباره به پدیده موزه ها و میراث فرهنگی داشته باشیم ادامه داد: یکی از افق های دید گسترده برای داشتن نگاهی والا به مقوله میراث فرهنگی، شعار یا عنوانی است که به مناسبت این روز توسط شورای بین المللی موزه ها انتخاب می گردد که شعار سال 2019 این شورا براساس موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی، آینده سنت بیان شده است.

او اضافه نمود: عنوانی که ایکوم برای شعار سال 2019 برگزیده است نشان می دهد که فراموشی سنت ها در جوامع مختلف بشری به یک دغدغه دنیای تبدیل شده و در این میان نقش تاثیرگذار موزه ها در صیانت از این سنت ها مد نظر نهاده شده است و به نظر می رسد در ایفای این رسالت خطیر فرهنگی و اجتماعی سنگینی بار بیشتر بر دوش موزه های مردم شناسی باشد؛ موزه هایی که تشکیل و اداره آن ها ظرافت های فنی خاصی را می طلبد و تجربه ای نه چندان پیروز سال های اخیر ایجاد موزه های مردم شناسی که نشأت گرفته از نگاه سطحی به این نوع موزه ها است ضرورت راسخ نمودن پایه های این نوع از موزه ها بر شالوده های سطحی پژوهشی را مورد تاکید قرار می دهد.

مدیر امور موزه های استان با تاکید بر اینکه موزه پدیده ای کیفی است، اضافه نمود: پدیده های کیفی نظیر موزه احتیاج به تخصص و برنامه ریزی دقیق دارد، گسترش بی برنامه و بی شناخت موزه ها فضای سطحی نگرانه را در عرصه موزه داری پدید خواهد آورد و نتیجه آن صرفا رشد آماری موزه ها خواهد بود.

بزاز دستفروش در سرانجام سخنان خود با اشاره به اینکه به کار بردن اصطلاحات خاص موزه ای به صورت سهوی سبب آسیب هایی در ماهیت و مفهوم موزه ها خواهد شد، اضافه نمود: باید توجه داشت که اصطلاحات خاص موزه ای نظیر، خانه موزه، پارک موزه، باغ موزه، اکو موزه و سایت موزه باید در چارچوب و قوانین موزه ها باشد و در صورت مغایرت شرایط مکان ها با ضوابط موزه ها استفاده از اصطلاحات مذکور نادرست است.

در ادامه این آیین ، علیرضا انیسی مشاور سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی می بایست توسعه پایدار و مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: طی دهه های 1960 تا 1990 مدیریت توسعه پایدار در دنیا مطرح و در اواخر دهه 1990 شاهد طرح محورهایی اعم از اقتصاد، اجتماعی و محیط زیست در حوزه توسعه پایدار بودیم.

او ادامه داد: در شروع قرن 21 دو موضوع توسعه پایدار و مدیریت بحران در میراث فرهنگی نیز مورد توجه نهاده شد تا اهداف را به سمت توسعه این حوزه جهت پایداری میراث فرهنگی سوق دهد.

انیسی پژوهش ، حفاظت و معرفی را سه رکن میراث فرهنگی دانست و گفت: در حوزه پژوهش ، تا زمانیکه شناختی از موضوع نداشته باشیم نمی توانیم راهکاری ارایه دهیم، از این رو در کنار پژوهش ها می بایست به شناخت صحیح و به دنبال آن معرفی کارآمد از میراث فرهنگی موجود بپردازیم.

این گزارش حاکی است در ادامه آیین بزرگداشت روز دنیای موزه ها و هفته میراث فرهنگی، علیرضا قوچی مدیر دفتر فنی میراث فرهنگی به ارائه گزارش عملکرد مرمتی سال 1397 و محمد رحمت پور کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی استان به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی ثبت آثار استان پرداختند، همچنین در این آیین از فعالان حوزه موزه داری و میراث فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 151

به "فرماندار تبریز: موزه ها اشاعه گر فرهنگ ملل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرماندار تبریز: موزه ها اشاعه گر فرهنگ ملل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید