فشار خونتان را با گردنبند های نانویی اندازه گیری کنید

به گزارش مجله فیروزی، با استفاده از نانوساختار های دوبعدی، حسگری ساخته شده که همانند گردنبند روی بدن قرار می گیرد و می تواند علائم حیاتی بدن نظیر فشار خون را شناسایی کند.

فشار خونتان را با گردنبند های نانویی اندازه گیری کنید

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، پژوهشگران اسپانیایی پیروز به ساخت حسگر سبک قابل پوشیدنی شدند که در آن از گرافن استفاده شده است. این حسگر قادر است علائم حیاتی بدن نظیر سطح اکسیژن خون را با دقت بالایی شناسایی کند. این نوآوری نشان می دهد که در آینده می توان از ادوات قابل پوشیدن برای رصد سلامتی استفاده کرد.

حسگر های قابل پوشیدنی که در حال حاضر استفاده می شود، صلب بوده و اثربخشی محدودی دارند با این وجود، استفاده از آن ها در حال رایج شدن است. پیش بینی می شود که ارزش بازار این حسگر ها با رشد 15.51 درصدی از سال 2016 به رقم 51.6 میلیارد دلار در سال 2022 برسد. از این ادوات برای رصد علائم حیاتی بدن استفاده می شود که به پیمایش سلامتی کمک می کند و سطح سلامت فرد را نشان می دهد. این حسگر ها مانع از توسعه مشکلاتی نظیر فشار خون یا نقص عملکرد قلب می شود. هر چند که این حسگر ها در ظاهر ممکن است دارای مواد نرم باشند، اما هسته آن ها از مواد صلب تشکیل شده است که این موضوع موجب می شود که کارایی آن ها در تماس با پوست با مشکلاتی روبه رو شود.

برای حل این مشکل، محققان از گرافن استفاده کردند که سبک و انعطاف پذیر بوده و در عین حال شفاف نیز است. مواد دوبعدی دارای ویژگی هایی هستند که برای استفاده در ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن مناسب است؛ بنابراین می توان از آن ها به صورت محصولاتی شبیه به خالکوبی استفاده کرد که با دقت بالایی سیگنال های موردنظر را جمع آوری کنند.

محققان اعلام نمودند که این حسگر نانویی قادر است علائمی نظیر نرخ تنفس، ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و میزان دریافت پرتوفرابنفش را اندازه گیری کند. یکی از مزیت های این فناوری آن است که نیاز به باتری ندارد و به صورت بی سیم کار می کند.

این حسگر که با تلفن همراه ارتباط دارد، به صورت یک گردنبند طراحی شده که دائما روی سطح پوست قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 496

به "فشار خونتان را با گردنبند های نانویی اندازه گیری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار خونتان را با گردنبند های نانویی اندازه گیری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید