طراحی ویلای مدرن: ماجرای هولناک و تأسف بار باغ وحش های انسانی در غرب!

به گزارش مجله فیروزی، باغ وحش های انسانی!

تا به حال باغ وحش رفته اید؟ همان طور که می دانید باغ وحش محلی برای نگهداری حیوانات مختلف است و می توان بدون سفر کردن به کشورهای مختلف حیوانات بومی آن منطقه ها را از نزدیک دید. البته در سال های اخیر گروه های حامی حیوانات به وجود باغ وحش ها اعتراض دارند و آن را ناقض حقوق حیوانات می دانند. اما، آیا تا به حال در خصوص باغ وحش های انسانی چیزی شنیده اید؟! منظورمان مفهوم استعاری آن نیست، بلکه دقیقا منظورمان یک باغ وحش با قفس ها و حصارهای مختلف است که انسان در آن ها نگهداری می گردد. متاسفانه باید بگوییم که تا همین 60 سال پیش در اروپا و کشورهای پیشرفته باغ وحش های انسانی وجود داشته است! با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این ماجرای هولناک و شرم آور بیشتر صحبت کنیم.

طراحی ویلای مدرن: ماجرای هولناک و تأسف بار باغ وحش های انسانی در غرب!

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تولد پدیده شومی به نام باغ وحش انسانی

در اواخر دهه 1800 نمایش های استعماری به یکی از تفریح های محبوب جهانی غرب تبدیل شد. این نمایش ها صرفا به نمایش اشیاء، ابزارآلات یا پوشاک مردم محدود نمی شد و شامل خود مردم هم می شد. در دورانی که هنوز سینما به وجود نیامده بود مردم متمدن غربی نمی توانستند تصور درستی از مردمان بومی کشورهای دیگر داشته باشند. به همین علت مکان هایی به نام باغ وحش انسانی به وجود آمد تا این عزیزان دل بتوانند مردمان بومی کشورهای مختلف را از نزدیک دیدن نمایند و کنجکاوی شان رفع گردد! ظاهرا در آن دوران هنوز مفاهیمی مثل نژادپرستی و رعایت حقوق انسانی در دایره لغات انسان ها وجود نداشت و این کار به نظر هیچ کس عجیب یا بی رحمانه نبود. در واقع باغ وحش های انسانی با استقبال گسترده و زیادی هم روبرو می شد.

نمایشگاه مستعمرات پاریس

در دهه 1800 فرانسه که یکی از کشورهای استعمارگر آن دوران بود مزرعه ای بزرگ داشت که به کشت و پرورش گیاهان بومی کشورهای مستعمره فرانسه اختصاص پیدا نموده بود. در این مزرعه گیاهان بومی کشورهایی مثل ماداگاسکار، هندوچین، سودان، کنگو، تونس و مراکش در معرض بازدید مردم فرانسوی قرار می گرفتند. در سال 1907 این مزرعه به بخشی از نمایشگاه مستعمرات پاریس تبدیل شد و خانه های بومی به سبک کشورهای مختلف در این منطقه ساخته شد تا سبک زندگی بومیان کشورهای دوردست را به غربیان نشان بدهد. افرادی را از کشورهای تحت استعمار به این خانه ها آورده بودند و این افراد مجبور بودند لباس های بومی بپوشند و بدون توقف و استراحت نمایشی کامل از زندگی بومیان را به بازدیدنمایندگان غربی نمایش بدهند. شرایط سخت زندگی و بیماری های مختلف اغلب باعث مرگ و میر این افراد بیگناه می شد که در همان منطقه دفن می شدند.

باغ وحش های انسانی در آمریکا

البته باغ وحش انسانی تنها متعلق به اروپا نیست و آمریکای شمالی هم نمایش های خود را داشته است. نمایشگاه سنت لوئیس در سال 1904 در میسوری برگزار گردید و اشیاء و ابزار مختلفی از کشورهای جهان به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه برای جلب بازدیدنمایندگان بیشتر تعدادی از آثار زنده که شامل افراد بومی فیلپین بود را هم به این نمایشگاه آورد و در معرض بازدید مردم قرار داد.

قبیله ایگوروت | Igorot People

یکی از پرطرفدارترین باغ وحش های انسانی، نمایش مردم بومی روستای ایگوروت در فیلیپین بود که در آن موقع از تمدن کمترین بویی نبرده بودند و به صورت بدوی زندگی می کردند. استقبال از این نمایش باورنکردنی بود و گفته می گردد عایدی حاصل از بازدید این نمایش از عایدی کل تمام باغ وحش های انسانی آن دوره بیشتر بوده است. بومیان در حالی که لباس های بسیار کمی به تن داشتند داخل حصارهایی زندگی می کردند و گوشت سگ می خوردند تا بازدیدنمایندگان متمدن غربی بتوانند تصویر بهتری از توحش این افراد غیرمتمدن داشته باشند!

با توجه به استقبال زیادی که از این نمایش انسانی غیرانسانی شد بومیان ایگوروت به جزء ثابت نمایش ها، باغ وحش های انسانی و کارناوال مختلف در آمریکای شمالی تبدیل شدند. خوشبختانه این نمایش ها برای همه سرگرم نماینده نبود و اعتراضاتی را در کشور فیلیپین به همراه داشت. سرانجام با بالا گرفتن اعتراضات دولت ایالات متحده این نمایش را در سال 1914 متوقف کرد!

سرنوشت شوم اوتا بنگا

البته باید بدانید که نمایشگاه سنت لوئیس تنها به نمایش بومیان فیلیپینی اکتفا نکرد و بومیانی از آفریقا را نیز به باغ وحش های انسانی اضافه نمود. یکی از مشهورترین این بومیان، اوتا بنگا (Ota Benga) بود که از قبایل کنگو به آمریکا آورده شده بود و برای حضور در باغ وحش برونکس به نیویورک فرستاده شد. اوتای ساده دل ظاهرا فکر می کرد استخدام شده تا نگهبان فیل ها باشد، اما خبر نداشت که سرنوشت شومی در انتظارش است.

اوتا بنگا را در قفس میمون ها انداختند و به زودی به ستاره اصلی باغ وحش تبدیل شد. دندان های اوتا بنگا طبق رسم و رسوم قبیله اش نوک تیز تراشیده شده بود. مسئولین باغ وحش از این موضوع سواستفاده کردند و کف قفس را پر از استخوان نموده بودند تا ظاهر ترسناک تر و بدوی تری به اوتا بدهند. قرار بر این بود که اوتا نقش یک انسان وحشی و خطرناک را بازی کند و هر روز 500 نفر، گاهی حتی 1000 نفر برای دیدنی این انسان وحشی به باغ وحش می آمدند.

سرنوشت شوم اوتا ظاهرا تمامی نداشت. اوتا بنگا بعد از ترک باغ وحش به آفریقا برگشت، اما دیگر احساس تعلقی به آنجا نمی کرد. به همین علت مجددا به اسارتگاه خود یعنی آمریکا بازگشت. اما در آمریکا نیز آرام و قراری پیدا نکرد و سرانجام در سال 1916 با شلیک گلوله ای به قلبش به زندگی غم انگیز خود سرانجام داد.

بروکسل و سرانجام دوران سیاه باغ وحش های انسانی

متاسفانه حتی تا اواسط قرن بیست هم باغ وحش های انسانی ادامه داشتند. در سال 1958 نمایشگاه جهانی در بروکسل برگزار گردید و بومیان روستایی در کنگو را در معرض نمایش قرار داد.

خوشبختانه یک عکس تاثیرگذار توانست به این پدیده شوم و غیرانسانی سرانجام بدهد.

در این عکس دختربچه ای آفریقایی در لباس غربی ها واقع شده است و یکی از بازدیدنمایندگان از پشت نرده ها دارد به او غذا می دهد! تاثیر این عکس باورنکردنی بود و موج اعتراضات علیه باغ وحش های انسانی به پا خواست.

البته ظهور تلویزیون و سینما هم راه بهتر و کم ضررتری را برای آشنایی مردم غرب با بومیان کشورهای دوردست فراهم نموده بود. نمایشگاه بروکسل را شاید بتوان نقطه سرانجامی بر دوران سیاه و شوم باغ وحش های انسانی دانست. از آن پس، بسیاری از کشورها این گونه نمایش ها را قدغن اعلام کردند و مردم غرب بالاخره فهمیدند که با سفر کردن به این کشورها می توانند به شیوه ای محترمانه با آن ها و سبک زندگی شان آشنا شوند.

منبع: cbc.ca

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1863

به "طراحی ویلای مدرن: ماجرای هولناک و تأسف بار باغ وحش های انسانی در غرب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلای مدرن: ماجرای هولناک و تأسف بار باغ وحش های انسانی در غرب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید