مدیریت خود محور شما را از رقابت خارج می نماید

به گزارش مجله فیروزی، با کنترل بیش از حد جزییات به خود و کسب و کارتان آسیب نزنید

چند مؤسس یا مالک شرکت را می شناسید که به تعطیلات تابستانی می فرایند؟ یا چند نفرشان را می شناسید که یک روز به خودشان مرخصی بدهند، گوشی خود را خاموش نمایند و نخواهند ایمیلشان را چک نمایند یا مدام زنگ بزنند و از اوضاع شرکت خبر بگیرند؟ تعداد چنین رهبرانی به انگشتان دست هم نمی رسد.

مدیریت خود محور شما را از رقابت خارج می نماید

بگذارید نکته ای را روشن کنیم. اینکه به قدری کار کنید که از پا درآیید، افتخارآمیز نیست؛ بلکه پیش زمینه فروریزی است. ولی بیشتر بنیان گذاران، البته با حسن نیت و دلواپسی برای شرکتشان، فکر می نمایند باید در تمام جزئیات کارهای شرکت حضور داشته باشند و مسئولیت تمام تصمیم گیری ها و حل وفصل مسائل را به تنهایی به عهده بگیرند.

رهبران به طرز عجیبی تمام اوقات شبانه روزشان را به فکر شرکت می گذرانند. این نه تنها خوب نیست؛ بلکه هم برای خودشان و هم شرکت خطرآفرین است. فزونین رهبران، آن هایی هستند که از دیگران یاری می خواهند. به طور واضح، وظیفه های یک مؤسس یا رهبر شرکت این موارد است: راه اندازی و الهام بخشیدن به شرکت، استخدام عوامل، حفظ و نگه داری شرکت و اینکه اجازه ندهد شرکت ورشکست گردد یا صندوق شرکت از پول خالی گردد.

پس نه خودتان را از پا دربیاورید و نه رفتار سلطه گرانه ای به شرکتتان تحمیل کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

افراد متخصص را استخدام کنید

کارشناسان و افراد مستعد را به کار بگیرید. افراد مستعد، ماهر، کارشناس و منابع کاری، همگی شرکای تجاری شما هستند. افرادی که بتوانند به مدیریت و شاخص بندی هر قسمت از کسب وکارتان یاری نمایند، افراد مفیدی هستند. کارشناسانی را استخدام کنید که بتوانند هدف شرکت را درک نمایند و شما هم بتوانید به آن ها اعتماد کنید تا خودتان را از این مدیریت ذره بینی نجات دهید. فزونین مالکان کسب وکار، خودشان را از جزئیات بیرون نگه می دارند و افرادی را استخدام می نمایند که هم قادر به اجرای استراتژی ها هستند و هم می توانند تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ نمایند. به این ترتیب دیگر مجبور نیستید خودتان را درگیر اتفاقات روزمره کنید. آن ها به تیم خود اعتماد دارند (گاهی حتی بیشتر از خودشان). پس به آن ها فرصت بدهید و اگر پیشرفت خوبی داشتند، پاداش آن ها را نباید فراموش کنید.

به طرح شرکت احترام بگذارید

شفافیت، مسئولیت پذیری، جوابگویی و صداقت را به فرهنگ شرکت خود بیاورید.از تیم خود بخواهید یک استراتژی مناسب برای پیشبرد امور بنویسند که بتواند اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شرکت را محقق کند. با آن ها روی این طرح به توافق برسید و از آن ها بخواهید خودشان را به آن متعهد بدانند و در قبال آن جوابگو باشند. البته شما هم باید به اصول این طرح متعهد باشید. وقتی شرکت به عنوان یک مجموعه کل، طبق برنامه پیش برود، دیگر نیازی به جلسات فوری برای کشف ایده های درخشان دقیقه نودی نیست. اگر زمانی رفتارهای مصرف نماینده را با طرح خود مغایر دیدید، می توانید آن را بازنویسی کنید. ولی این تجدید نظر باید مطابق با داده ها و اطلاعات آماری بازار باشد، نه بر اساس اعمال سلیقه و تمایلات شخصی شما. یک مدیر خوب به جای اینکه بخواهد فزونی و مقام خود را به زیردستانش ثابت کند، بر رشد کسب وکار متمرکز می گردد.

نظارت کنید

شما باید از اعمال نفوذ همه جانبه دست بردارید؛ نه اینکه کاملاً خود را از هر مسئولیتی فارغ بدانید. پس مرتب کارشناسان خود را دیدار کنید و مطمئن شوید برنامه ها خوب پیش می فرایند. با آن ها جلسه بگذارید؛ نه اینکه سعی کنید آن ها را غافلگیر کنید. می توانید در جلسات هفتگی از آن ها بخواهید فرایند پیشرفت طرح را برایتان توضیح دهند یا قرار بگذارید که مراحل کار را با ایمیل به شما اطلاع دهند یا هر هفته یکی دو بار با آن ها تماس تلفنی داشته باشید. راهی را انتخاب کنید که هم خودتان با آن راحت باشید و هم تیمتان. ساختار نظارت خود را تعیین کنید و برای عوامل شرکت روشن کنید که از این اصول کوتاه نمی آیید.

توضیح وظایف خود را بازنویسی کنید

مسلماً عقب نشینی برای مدیران کار ساده ای نیست. چراکه آن ها همه روح و جان خود را روی ساختن این کسب وکار گذاشته اند، انرژی صرف نموده اند و عرق ریخته اند. بخصوص مدیرانی که از روز اول آستین بالا زده اند و همه نقش های مهم شرکت را به تنهایی به عهده گرفته اند، هم فروشنده بوده اند و هم بازاریاب وب، هم مدیر برنامه های رسانه ای بوده اند و هم حسابدار. ولی حالا که متخصصان موردنیاز را استخدام نموده اید، باید برای وقت خود دوباره برنامه ریزی کنید و از زمانی که در اختیار دارید فزونین استفاده را ببرید. ممکن است بخواهید سرمایه را افزایش دهید یا ساختار روابط اجتماعی شرکت را بهبود دهید. در هر صورت حالا دیگر مجبور نیستید با تک تک مشتریان رودررو حرف بزنید، در هر فرایند ای چندین نقش را به عهده بگیرید، همه تصمیمات را به تنهایی اتخاذ کنید یا ایده های بزرگ خود را به تنهایی اجرا کنید. حالا باید برای هر مسئولیت خود، مثلاً سرپرستی تیم مهندسی یا خط فراوری، توضیح نقش و وظایف خود را دوباره تعریف و بازنویسی کنید.

گاهی به تعطیلات بروید

این مسئله را جدی بگیرید. علم ثابت نموده است که تعطیلات و مسافرت های هرچند کوتاه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند، خلق وخوی شما را بهبود می دهند، شرایط خوابتان را بهتر می نمایند و نهایتاً بهره وری شما را بالا می برند. این کار برای روحیه تیم شما هم خوب است؛ اگر آن ها ببینند شما هم گاهی به مرخصی می روید، استرس کمتری برای تعطیلات خود خواهند داشت. همچنین کمی استراحت باعث می گردد با بینش تازه ای به چالش های کسب وکار نگاه کنید. فکر شما باز و آرام می گردد و می توانید اولویت های شرکت را از نو تنظیم کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1858

به "مدیریت خود محور شما را از رقابت خارج می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت خود محور شما را از رقابت خارج می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید