بازسازی و پاک سازی لباس های مردان نمکی در زنجان شروع می گردد

به گزارش مجله فیروزی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: اشیای کشف شده و لباس های مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و بازسازی میراث فرهنگی، اداره کل استان و پژوهشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان بازسازی و پاک سازی می شوند.

بازسازی و پاک سازی لباس های مردان نمکی در زنجان شروع می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز یکشنبه 4 خرداد 99 اضافه نمود: بر اساس مطالعات صورت گرفته این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده که در بافت آن ها از تکنیک های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است.

او در ادامه گفت: استفاده از جنس های مختلف مو، پشم و نمد و وجود نقوش مختلف و طرح های زیبا در بافت پارچه ها از ویژگی های شاخص آن ها به شمار می رود. مجموعه وسایل و اشیایی که از معدن نمک چهرآباد استان زنجان کشف شده بسیار بی نظیر است و این یافته ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات تاریخی کشور به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اضافه نمود: اشیای تاریخی و لباس های مردان نمکی بعد از انجام پایش و اولویت بندی توسط متخصصان بازسازی و طی مراحل قانونی؛ آنالیز میزان و نوع آسیب، مراحل بازسازی از جمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته با هدف پاک سازی، نمک زدایی، استحکام بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می گیرد.

او تشریح کرد: پروژه پاک سازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه با هدف پیشگیری از بروز آسیب در کارگاه بازسازی موزه ذوالفقاری انجام می گردد و همهٔ علاقه مندان می توانند به صورت آزاد از فرایند این عملیات دیدن نمایند.

ارجمند گفت: عمارت ذوالفقاری بنایی تاریخی با معماری بومی، در دو طبقه با دیوارهای بلند و سقف های لمبه کاری شده با وجود مردان نمکی که بی نظیرترین مومیایی ها در جهان هستند ارزشی مضاعف پیدا نموده است که به زودی چینش اشیا و تمامی ویترین های این موزه تحت نظر کارشناسان هیئت ها تغییر خواهد نمود.

بر اساس آزمایش ها معین شد که مرد نمکی سه، چهار، پنج، مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمکی یک، دو، مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است. بنابراین با توجه به شواهد و مدارک موجود، ریزش تونل های معدن چهر آباد، دست کم دو بار اتفاق افتاده است. در حال حاضر به استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگه داشته می گردد، سایر اجساد و اشیای به دست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان، تحت نظارت کارشناسان نگهداری می شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 807

به "بازسازی و پاک سازی لباس های مردان نمکی در زنجان شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و پاک سازی لباس های مردان نمکی در زنجان شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید