می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم

به گزارش مجله فیروزی، ایسنا/ براساس سخنان یک فعال گردشگری و آخرین اخبار واصله، می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم.

می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم

حمیدرضا کرمی با بیان اینکه سالهاست گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی و بسیاری از گردشگران داخلی به یک راستا کلاسیک محدود شده، اظهار کرد: این راستا از تهران آغاز می شود و تا کاشان، اصفهان، یزد، شیراز و گاهی هم کرمان امتداد می یابد.

وی ادامه داد: از قبل از وقوع انقلاب اسلامی روی این راستا کار و تقریبا برندسازی شده و در شرایط فعلی هم گردشگران بویژه گردشگران خارجی بیشتر این راستا را می شناسند.

این راهنمای گردشگری شرح داد: بخشی از این راستا دارای هویت تاریخی است و بخشی از آن هم بناهایی است که تاریخی هستند، اما آنها را بگونه ای بازسازی و بازسازی کرده اند که متناسب با روح تاریخی آن نیست و سنخیتی با روح هنر و معماری ایرانی اسلامی ندارد و بیشتر باب سلیقه و طبع گردشگر ها شده اند تا ماندگاری آنها را افزایش دهند، چرا که ماندگاری مهمترین پارامتر برای یک محور گردشگری محسوب می شود.

وی ادامه داد: در کنار راستا کلاسیک گردشگری در ایران، یک محور گردشگری دیگر در شمال کشور داریم، محوری که بیشتر گردشگران داخلی و طی سالهای اخیر گردشگران عرب را به سمت خود جذب کرده است .

کرمی یادآورشد: در شرق کشور هم راستا خراسان را داریم، راستای که در آن گردشگری مذهبی فعال است و گردشگران قابل توجهی از داخل و کشورهای مسلمان همسایه به آن سفر می کنند.

وی با بیان اینکه منطقه شمال غرب و غرب کشور در این میان مغفول مانده و متاسفانه راستا گردشگری نیست، گفت: اگر آذربایجان های غربی و شرقی، زنجان، قزوین، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان را هم به عنوان یک راستا در نظر بگیریم، در این راستا علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیاری داریم که تنوع بسیار بالایی را برای گردشگران خواهد داشت.

این فعال گردشگری ادامه داد: در راستا کلاسیک گردشگری ایران بیشتر شاهد جاذبه های تاریخی هستیم، اما در راستا غرب کشور جاذبه های طبیعی و فرهنگی نیز بسیار چشم نواز و قابل توجه هستند.

وی راستا گردشگری غرب را راستای مجذوب کننده برای گردشگران خواند و گفت: علیرغم همه ظرفیت هایی که در این راستا داریم، اما متاسفانه بنا به دلایلی توسعه نیافته است.

کرمی یکی از دلایل این عدم توسعه یافتگی را بحث زیرساخت ها گفت و افزود: متاسفانه در بحث زیرساخت ها مسائلی داریم، برای مثال تعداد هتل ها و رستوران های دارای استانداردهای لازم در این منطقه چندان نیست، بگونه ای در غرب کشور تنها دو هتل پنج ستاره داریم که آن هم در کرمانشاه هستند.

وی ادامه داد: مابقی هتل های این منطقه کیفیت خدماتی که دارند مطابق با ستاره هایشان نیست و یا اینکه در بحث تبدیل خانه های تاریخی به اقامتگاه های سنتی چندان سلیقه گردشگران مختلف را در نظر نگرفته ایم که اگر یک نمونه بخواهیم مثال بزنیم در اقامتگاه های ما تخت خواب وجود ندارد، درحالی که گردشگران خارجی به خوابیدن روی زمین عادت ندارند.

این فعال گردشگری افزود: از سوی دیگر استانداردهای لازم در بسیاری از رستوران های ما رعایت نمی شود و برای همه گردشگران با سلایق گوناگون خوراک ندارند. از طرفی کرمانشاه بواسطه تنوع غذاها و شیرینی ها و نان های خود به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده، اما در بیشتر رستورانهای استان غیر از دو غذای خورشت خلال و دنده کباب، دیگر غذاهای اصیل کرمانشاه ارائه می شود.

وی ادامه داد: این معضلات نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل غرب کشور دیده می شود، بنابرین تا زمانی که این مسائل وجود دارد نباید انتظار رونق گردشگری را در این منطقه ها داشته باشیم.

کرمی به نقش کمرنگ تبلیغات برای جذب گردشگر در این محور هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه هرکدام از استان های غرب کشور تا به امروز برای جذب گردشگر به شکل جزیره ای عمل کرده اند و این باعث شد تا زمینه ای برای ماندگاری گردشگر را در دل خود نداشته باشند، اگر بخواهیم برای نمونه مثالی بیاوریم از راستا همدان تا کرمانشاه که حدود دو ساعت طول می کشد، هیچ جاذبه ای را به گردشگران معرفی نکرده ایم تا در این راستا از آن بازدید کنند و خستگی راستا را نداشته باشند.

وی در ادامه بر توسعه زیرساخت های ارتباطی در این منطقه هم تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد علاوه بر راستاهای ریلی و جاده ای، باید پروازهای داخلی و خارجی خود را در این منطقه افزایش دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1827

به "می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید