یک دیش غول پیکر تازه به شبکه فضای دوردست ناسا اضافه شد

به گزارش مجله فیروزی، با برنامه ریزی برای مأموریت های جدید از جمله برنامه آرتمیس، ناسا یک دیش قدرتمند تازه را به مجموعه ابزارهای شبکه فضای دوردست خود اضافه نمود تا ارتباط خود را با مأموریت های فضایی فعلی و آینده به روز نگه دارد.

یک دیش غول پیکر تازه به شبکه فضای دوردست ناسا اضافه شد

این آنتن قدرتمند قابلیت های تازه ای را به شبکه فضای دوردست (DSN) ارتباطات و ناوبری ناسا اضافه می کند. این شبکه به عنوان یک تابلو برق میان سیاره ای عمل می کند و رابط بین زمین و مأموریت های فضایی به ماه و فراتر از آن است. دیش تازه با نام ایستگاه فضای دوردست 56 (Deep Space Station 56) یا DSS-56 اکنون در مدار قرار گرفته است و آماده برقراری ارتباط با مأموریت های گوناگون از جمله مأموریت مارس 2020 و مریخ نورد پشتکار (Preseverence) ناسا است که ماه آینده روی سیاره سرخ فرود می آید.

ساخت این دیش 34 متری از سال 2017 در مجتمع ارتباطات فضایی دوردست مادرید اسپانیا در آغاز شده بود. با توجه به اینکه آنتن های فعلی فقط می توانند در باندهای فرکانسی خاصی دریافت و ارسال داشته باشند، ارتباط آن ها اغلب به فضاپیماهای خاص محدود می شود. اما DSS-56 نخستین آنتن است که به محض قرارگیری در شبکه (آنلاین شدن) از دامنه کامل فرکانس های ارتباطی شبکه فضای دوردست استفاده می کند. این یعنی DSS-56 یک آنتن همه در یکی است که می تواند با تمام مأموریت هایی که DSN پشتیبانی می کند ارتباط برقرار کرده و به عنوان پشتیبان برای هر آنتن دیگر مجموعه مادرید استفاده شود.

بدری یونس (Badri Younes) مدیر برنامه ارتباطات و ناوبری فضایی ناسا (SCaN) اظهار داشت: DSS-56 به شبکه فضای دوردست، قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری لحظه ای بیشتری می دهد. این ابزار جدید پشتیبانی پیوسته ما از بیش از 30 مأموریت اعماق فضا را که برای پیروزیت به خدمات ما وابسته اند، نشان می دهد.

با افزودن DSS-56 و آنتن های 34 متری دیگر به هر سه مجتمع DSN در سراسر جهان، این شبکه در حال توسعه و آماده سازی برای ایفای نقشی حیاتی در کسب اطمینان از پشتیبانی ارتباطات و ناوبری مأموریت های رباتیک آینده ماه و مریخ و همچنین مأموریت های سرنشین دار آرتمیس است.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) معاون اداره مأموریت علمی ناسا در واشنگتن گفت: شبکه فضای دوردست برای بسیاری از کارهای فعلی و آینده در کل منظومه شمسی حیاتی است. این مجموعه ما را از زمین به کاوشگران رباتیک دوردست متصل می کند و با به روزرسانی های اجرا شده، هم زمان با آماده سازی مأموریت های انسانی به ماه و فراتر از آن، توانایی های ما را گسترش می دهد. این آنتن جدید در یک مشارکت بین المللی ساخته شده و با ادامه کاوش در اعماق فضا، در نهایت به نفع همه بشریت خواهد بود.

با افزایش انعطاف پذیری DSS-56 مرحله پیچیده تری آغاز شد که شامل آزمایش و کالیبراسیون مجموعه بزرگتری از سیستم ها، پیش از آنلاین شدن این آنتن بود. بدین ترتیب روز جمعه 22 ژانویه (3 بهمن) با شرکت سازندگان بین المللی این آنتن در یک افتتاحیه مجازی، فعالیت آن رسما آغاز شد. رویدادی که به دلیل وجود برف بی سابقه در اسپانیا به تأخیر افتاده بود.

بردفورد آرنولد (Bradford Arnold) مدیر پروژه DSN در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) گفت: پس از طولانی شدن فرایند راه اندازی، آنتن 34 متری جدید DSN اکنون با فضاپیماهای ما ارتباط دارد. با وجود آنکه محدودیت های همه گیری کرونا و شرایط آب وهوایی اخیر در اسپانیا چالش های مهمی بود، پرسنل ما در مادرید پایداری کردند و من مفتخرم که از DSS-56 در خانواده جهانی DSN استقبال می کنم.

علاوه بر اسپانیا، شبکه فضای دوردست ناسا (DSN) دارای ایستگاه های زمینی در کالیفرنیا (گلدستون) و استرالیا (کانبرا) است. این پیکربندی به کنترل کننده های مأموریت امکان می دهد تا در هر زمان از چرخش زمین با فضاپیماها در سراسر منظومه شمسی ارتباط برقرار کنند.

DSN در ژانویه 1958 و هنگامی تأسیس شد که JPL با ارتش ایالات متحده آمریکا برای استقرار ایستگاه های ردیاب رادیویی قابل حمل در کالیفرنیا، نیجریه و سنگاپور برای دریافت تله متری نخستین ماهواره پیروز آمریکا، اکسپلورر 1 (Explorer 1) قرارداد بست. پس از انتقال JPL به ناسا در 3 دسامبر 1958 برنامه فضایی غیرنظامی تازه تاسیس آمریکا، شبکه فضای دوردست را برای برقراری ارتباط با همه مأموریت های اعماق فضا تأسیس کرد که از سال 1963 به طور به عنوان ستون فقرات ارتباطات فضای دوردست ناسا و مأموریت های بین المللی از جمله مأموریت های آپولو و وویجر 1 و وویجر 2 مشغول فعالیت است.

  • مهم ترین ماموریت های فضایی سال 2021

عکس کاور: دیش قدرتمند تازه با نام DSS-56 که به شبکه فضای دوردست ناسا متصل شد.

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1276

به "یک دیش غول پیکر تازه به شبکه فضای دوردست ناسا اضافه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دیش غول پیکر تازه به شبکه فضای دوردست ناسا اضافه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید