عجیب و غریب ترین فستیوال های سراسر دنیا

به گزارش مجله فیروزی، خیلی از فستیوال هایی که در گوشه و کنار این دنیا برگزار می شوند در حقیقت داستان های بسیاری از گذشته های دور کشورها دارند، داستان هایی که گاهی برگرفته از تخیلات مردم هستند و گاهی در تاریخ آنها جای دارند.

عجیب و غریب ترین فستیوال های سراسر دنیا

به گزارش خبرنگاران، به هر حال این فستیوال ها، روزهای شادی را برای مردم می سازند که تا سال های سال در فکر آنها باقی خواهند ماند.

کارناوال ونیز

کارناوال ونیز که به کارناوال ماسکها نیز معروفیت دارد، هر سال از دو هفته مانده به روز عید پاک شروع شده و در روز عید به اوج خود می رسد، مردم برای شرکت در این فستیوال، باید ماسک به صورت زده و همه لباس هایی یکسان بپوشند، البته هر مرد و زنی که از یک خانواده باشند باید ماسک های یک شکل به صورت بزنند، دلیل زدن ماسک در این فستیوال، پوشاندن چهره است تا در این 14 روز همه، از فقیر و غنی یک شکل و یکسان بوده و تفاوتی بین آنها احساس نشود.

گفته می شود این فستیوال برای اولین بار در سال 1162، پس از پیروزی جمهوری سرنیسیما که نام قدیم ونیز بود، بر آکویلیا، برای بزرگداشت این پیروزی برگزار گشت. در آن زمان، بیشتر میهمانی ها متعلق به ثروتمندان بود، ولی به خاطر جشن پیروزی، به همه مردم از جمله فقرا اجازه داده شد تا در این جشن شرکت کنند، برای اینکه فقرا، از طریق ثروتمندان مورد تمسخر قرار نگرفته و معین نشوند، به همه گفته شد برای شرکت در مراسم ماسک به صورت بزنند. فستیوال ونیز در قرن هجدهم به اوج معروفیت رسید، به طوری که در طول این دو هفته، هیچکس بدون داشتن ماسک از خانه خارج نمی شد.

در اواخر دهه 1970، گروهی از مردم که به برگزاری این جشن اهمیت بسکمک می دادند، شروع به پرتاب تخم مرغ به سمت کسانی کردند که ماسک نداشتند، اما پس از چند سال و با دخالت مقامات دولتی، این رسم کنار گذاشته شده و هر کسی که تمایل به شرکت در کارناوال نداشت می توانست بدون داشتن ماسک هم از خانه بیرون بیاید. اکنون این فستیوال یکی از بزرگ ترین و مشهورترین فستیوال های دنیا به شمار میرود که عده زیادی دنیاگرد را در این زمان به ونیز می کشاند.

فستیوال شب روشن

فستیوال شب روشن، یکی از مهم ترین و جالبترین فستیوال هایی است که در کشور روسیه برگزار می شود. این فستیوال که در اواخر ماه ژوئن و در ماهی که به فصل خورشید نیمه شب مشهور است، در سن پترزبورگ برپا می شود و از آداب و رسوم روس ها تشکیل شده است.

فصل برگزاری خورشید نیمه شب زمانی است که خورشید درست در نیمه شب، طوری قرار می گیرد که به وضوح قابل دیدن است، موسیقی و نمایش های محلی با لباس های قدیمی روسی از بخش های اصلی این فستیوال به شمار می آیند.

این فستیوال برای اولین بار پس از سرانجام جنگ دنیای دوم برگزار گشت، در آن زمان کشتی ها با پرچم های سرخ رنگ در دریا به حرکت درآمده و توپ پرتاب می کردند امروزه هم کشتی ها با همان پرچم های سرخ در دریا حرکت کرده، به صورت نمایشی با دزدان دریایی می جنگند و به جای توپ، آتش بازی می کنند. به غیر از خود مردم روسیه این فستیوال هر سال میزبان بیش از یک میلیون بازدید کننده است که از سراسر دنیا برای دیدنی این برنامه به سن پترزبورگ می آیند.

فستیوال بشقاب پرنده راسل

در ژوئن سال 1947 در شهر راسل نیومکزیکو، شیء عجیبی از آسمان سقوط کرد، یکی از دامداران ان منطقه توانست قطعاتی نقره ای رنگ متعلق به شیء سقوط کرده را پیدا کرده و به پایگاه هوایی تحویل داد، خبر پیدا شدن این بشقاب پرنده در آمریکا به سرعت پخش شد اما دولت آن را یک بالن اعلام کرده و خبر را تکذیب کرد، البته مردم هرگز شایعه بودن این خبر را باور نکرده و اعتقاد داشتند که یک بشقاب پرنده در این منطقه سقوط کرده و حتی دولت آمریکا پیدا کردن جسد چند آدم فضایی را از آنها پنهان کرده است.

چند سال پس از این ماجرا، مردم راسل در سالروز این حادثه با پوشیدن لباس های عجیب، خودشان را به شکل موجودات فضایی در آورده و حتی اتومبیل ها و موتورسیکلت هایشان را نیز به رنگ نقره ای در می آوردند تا شبیه به آدم فضایی ها شوند. حتی موزه ای نیز در این شهر ساخته شده که هر سال جالب ترین وسیله های فضایی ساخته شده از طریق مردم در آن قرار داده می شود. این فستیوال هر سال بیش از 20 هزار دیدنگر از سراسر دنیا دارد.

جشنواره گل

جشنواره گل، یکی از شادترین و البته از جمله کثیف ترین فستیوال های دنیاست که هر سال تابستان در شهر بوریئونگ کره جنوبی برگزار می شود، این جشنواره برای اولین بار در سال 1998 برگزار گشت و پس از گذشت چند سال آنقدر طرفدار پیدا کرد که در سال 2007،2.2 میلیون مسافر و بازدیدنماینده را به بوریئونگ کشاند که در نوع خود یک رکورد به حساب می آمد.

گل هایی که در این فستیوال استفاده می شوند، از جلگه های بوریئونگ جمع آوری شده اند که خاصیت درمانی داشته و در طب سنتی و حتی ساخت برخی از لوازم آرایشی کره نیز مورد مصرف بسکمک دارد، این فستیوال به دلیل آلودگی زیاد در خارج از شهر و در محیط های باز برگزار می شود. در این روز، همه به سمت یکدیگر گل پرتاب کرده و حتی در میان گل ها می خوابند تا تمام سطح پوست خود را با این گل بپوشانند، خواص گل های بوریئونگ برای اولین بار در سال 1996 و از طریق یک شرکت ساخت محصولات آرایشی کشف شده و به مردم اعلام شد. از آن به بعد، عده زیادی از مردم برای استفاده از گل ها به این منطقه می آمدند. با توجه به میزان بارندگی، فصل تابستان مناسب ترین زمان برای استفاده از گل های بوریئونگ است.

فستیوال مرد سوزان

فستیوال مرد سوزان، جشنواره ای عجیب و غریب است که در صحرای صخره سیاه در استان نوادای آمریکا برگزار می شود. این جشنواره هر سال در ماه آگوست برپا شده و هر کسی که تمایل به شرکت در آن داشته باشد، باید از یک هفته قبل، در این صحرا زندگی کند.

آنها باید به همراه خود خوردنی و نوشیدنی آورده و مکانی برای خوابیدن فراهم کنند، در این یک هفته، هیچ تفاوتی بین فقیر و غنی نیست و هرکسی می تواند هر لباسی که تمایل دارد پوشیده و هر طور می خواهد رفتار کند. فستیوال مرد سوزان، در واقع از هیچ قانون خاصی پیروی نمی کند، شرکت کنندگان از پول استفاده نمی کنند و برای خرید وسایلی که می خواهند، به صورت کالا به کالا، معامله می کنند. در روز جشن تندیسی بزرگ از یک انسان که با حصیر ساخته شده است، سوزانده می شود تا نشان داده شود این روح انسان است که ارزش بسکمک دارد نه بدن او، فستیوال مرد سوزان بر خلاف دیگر جشنواره ها، جشنواره هنر و موسیقی نیست اما هر کدام از شرکت کنندگان با ساخت سازه های عجیب و غریب آن هم بیشتر به کمک وسایل دور ریختنی، در این یک هفته، صحرا را به یک نمایشگاه هنری تبدیل می کنند. این جشنواره برای اولین بار در سال 1986 از طریق لری هاروی و چند نفر از دوستان او برگزار گشته و با توجه به موضوع انسان محبت آمیز آن هر سال بر تعداد شرکت کنندگانش افزوده شد تا اینکه در سال 2010 به اوج خود رسید. در آن سال این جشنواره 51 هزار و 515 نفر شرکت کننده داشت.

جالب اینجاست که تمام زباله ها و کثیفی ها از طریق خود شهروندان در سرانجام مراسم تمیز شده و شهرداری در انجام آن هیچ دخالتی ندارد.

فستیوال قایق با قوطی نوشابه

فستیوال ساخت قایق با قوطی نوشابه، هم نوعی فستیوال و هم مسابقه است که هرسال در ماه جولای در استرالیا برگزار می شود. برای شرکت در این فستیوال که از سال 1974 تا به حال در بندر داروین برپا می شود، شرکت کنندگان باید با کمک قوطی های نوشابه، آب معدنی، شیر یا هر نوشیدنی دیگر قایقی بسازند که هم زیبا باشد و هم توانایی شناور شدن روی آب را داشته باشد، زیباترین قایق و همچنین قایقی که بتواند بیشتر از همه روی آب شناور مانده و غرق نشود، در نهایت برنده جشنواره خواهد بود. این فستیوال در جولای 2014، بیش از 15 هزار شرکت کننده داشت و برنده جشنواره، صاحب 5000 دلار شد، او قایق خود را با کمک 42 هزار قوطی نوشیدنی که در عرض یک سال جمع آوری کرده بود، ساخته بود و این قایق توانایی حمل 4 نفر را داشت، البته این قایق توانست مدت زمان بسکمک روی آب شناور بماند.

جنگ آردی

هر سال در روز 28 دسامبر، شهروندان شهر ایبی در اسپانیا، فستیوال جالبی برگزار می کنند. در فستیوال آردی که قدمتی 200 ساله دارد، گروهی از مردم، نقش میزبان را داشته و به روی دیگر شرکت کنندگان آرد می پاشند. البته این آردپاشی به طور کاملا پیشرفته و با شلنگ هایی مانند آتش نشانی انجام می شود، عده ای دیگر از مردم هم مانند نظامیان قدیمی لباس پوشیده و با زدن تخم مرغ به گروه آردپاشان، قصد جلوگیری از کار آنها را دارند، در نهایت شکست خوردگان هر گروه در قفس هایی که از قبل ساخته شده، انداخته می شوند. جالب اینجاست که بسکمک از شرکت کنندگان از هفته های قبل در گوشه و کنار شهر برای یکدیگر دام درست می کنند. این فستیوال هر سال برگزار می شود اما هنوز هیچکس دلیل به وجود آمدن آن را به درستی نمی داند.

فستیوال اردک های پلاستیکی

فستیوال اردک های توبینگن، فستیوالی است که از سال 1999 تا به حال هر سال در ماه اکتبر در شهر اشتوتگارت آلمان برگزار گشته و هر سال بیش از 7000 نفر شرکت کننده دارد که این تعداد در حدود یک سوم جمعیت این شهر هستند.

در این روز، همه باید به همراه خود یک اردک پلاستیکی به محل جشنواره بیاورند، در غیر این صورت حق حضور در فستیوال را ندارد، البته چند سالی است که فروشندگان از این موقعیت استفاده کرده و با فروش اردک های پلاستیکی در محل فستیوال، پول خوبی به جیب می زنند، اردک ها که نام صاحبانشان روی آنها نوشته شده و وزنه ای کوچک برای حفظ تعادل به زیر آنها بسته شده است، در رودخانه این شهر رها می شوند. این رودخانه تا شهر الین بروک ادامه داشته و صاحب اردکی که زودتر از بقیه به این شهر برسد، برنده 10 هزار یورو خواهد بود.

فستیوال صحرا

فستیوال صحرا، در جایسالمر هند نیز یکی دیگر از فستیوال های شاد و رنگین در دنیاست که هر سال در ابتدای ماه فوریه برگزار گشته و سه روز طول می کشد.

تمام اتفاقاتی که در این فستیوال رخ می دهند برگرفته از آداب و رسوم و سنت هندی هاست. بسکمک از مردانی که قصد شرکت در این فستیوال را دارند، از مدت ها قبل سبیل های خود را کوتاه نمی کنند تا بتوانند آنها را به شکل اجدادشان آرایش کنند.

تمام مراسم فستیوال صحرا، در عین سادگی، عجیب و منحصر به فرد است که شاید به خاطر برگزاری در میان شن های طلایی صحرا این طور به نظر می رسد، در این مراسم، موسیقی محلی نواخته شده و تمام شرکت کنندگان لباس های محلی می پوشند، از جمله مسابقاتی که در طول این فستیوال برگزار می شود، می توان به مسابقه بزرگترین و عجیب ترین سبیل و همچنین شترسواری اشاره کرد.

در سرانجام فستیوال، غرفه هایی برای فروش غذاهای محلی و صنایع دستی برپا می شود که معمولا طرفداران بسیار زیادی به خصوص در میان دنیاگردان دارد.

روز مرده یخ زده

فوریه امسال، چهاردهمین سالی بود که فستیوال مرده یخ زده در هلند برگزار گشت. این فستیوال یکی از منحصر به فردترین و هیجان انگیزترین فستیوال ها در سراسر دنیاست که هزاران دیدنگر دارد. خوابیدن در تابوت، پوشیدن لباس یخی، شیرجه در حوضچه یخ، والیبال در ساحل برفی و پرت کردن ماهی یخ زده به سمت یکدیگر، از جمله بازی هایی هستند که در این فستیوال برگزار می شوند.

این فستیوال شاد در لیست 5 فستیوال برتر زمستانی دنیا قرار داشته و جایزه فستیوال شادی و هیجان را نیز دریافت کرده است.

منبع: سرنخ هفته نامه حوادث وشگفتی ها - اسفند 1393

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2075

به "عجیب و غریب ترین فستیوال های سراسر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب و غریب ترین فستیوال های سراسر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید