آثار معماری اسپانیا در یک نگاه

به گزارش مجله فیروزی، تاریخ غنی اسپانیا میراثی ارزشمند از معماری را بوجود آورده که از فتح روم تا دوران مدرن را در بر می گیرد. شما در سفر به این کشور می توانید همزمان موزاییک هایی از طرح های موری، رومی، گوتیک، رنسانس، باروک و حتی سبک مدرن را ببینید که هر یک داستانی شنیدنی از دوره های تاریخی اسپانیا را روایت می نمایند. از عظمت الحمرا در گرانادا گرفته تا نمای پیچیده کلیسای ساگرادافامیلیا در بارسلون، هر سازه نشان دهنده موقعیت اجتماعی، نفوذ فرهنگی و اهمیت تاریخی زمان خود در اسپانیا است. از این رو ما در این مطلب شما را به تماشا آثار معماری اسپانیا به عنوان گنجینه فرهنگی در اروپا دعوت می کنیم.

آثار معماری اسپانیا در یک نگاه

آنچه در این مطلب می خوانید

  • معرفی معماران برجسته اسپانیایی
    • آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) خالق معروفترین آثار معماری اسپانیا
    • سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava)
    • رافائل مونئو (Rafael Moneo)
    • ریکاردو بوفیل (Ricardo Bofill) خالق مدرن ترین آثار معماری اسپانیا
    • انریک میرالس (Enric Miralles)
  • نگاهی کلی به سبک و آثار معماری اسپانیا
    • معماری سبک قبل از رومانسک و رومانسک اسپانیا (Pre-Romanesque and Romanesque Style)
    • تأثیرات گوتیک و رنسانس در آثار معماری اسپانیا (Gothic and Renaissance)
    • معماری باروک در اسپانیا (Baroque and Spanish)
    • معماری مدرن در اسپانیا (Modern Movements and Contemporary Innovation)
  • معرفی مهمترین آثار معماری اسپانیا
    • قصر الحمرا در گرانادا
    • کلیسای ساگرادافامیلیا در بارسلون
    • کلیسای جامع شهر سانتیاگو د کامپوستلا
    • موزه گوگنهایم در بیلبائو
    • سخن پایانی
    • سوالات متداول

معرفی معماران برجسته اسپانیایی

کشور اسپانیا معماران برجسته بسیاری دارد که هریک سهم بسزایی در معماری این کشور و خلق آثار شگفت انگیز داشته اند. در ادامه مطلب معرفی آثار معماری اسپانیا با 5 معمار معروف و تاثیرگذار اسپانیایی آشنا می شویم: (در تور اسپانیا می توانید از آثار این معماران تماشا کنید)

آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) خالق معروفترین آثار معماری اسپانیا

بازدید از اسپانیا بدون تماشا شاهکارهای آنتونی گائودی کامل نمی گردد. کلیسای ساگرادافامیلیا یک کلیسای بزرگ در بارسلونا، بزرگ ترین اثر گائودی است که با اشکال منحصر به فرد گوتیک و منحنی هنر نو و قدیمی اسپانیا را به نمایش می گذارد. این عجایب معماری از سال 1882 در دست ساخت بوده و به خاطر نماهای پیچیده و شبستان باشکوهش مشهور است.

علاوه بر این، آثار گائودی پارک گوئل، کازا میلا و کازاباتلو را شامل می گردد که همگی استفاده متمایز او از رنگ، فرم و مواد بافتی را به نمایش می گذارند، این بناها با نقوش طبیعی هماهنگ هستند و فلسفه معمار را در ادغام ساختمان ها با محیط طبیعی خود نشان می دهند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای سفر به اسپانیا

سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava)

سانتیاگو کالاتراوا والس، معمار، مهندس و مجسمه ساز که به خاطر سازه های آینده نگر خود معروفیت دارد، هنر را با مهندسی ترکیب می نماید. از آثار برجسته او می توان به شهر هنرها و علوم در والنسیا اشاره نمود.این مجموعه گسترده ساختارهای اسکلتی معمار را به نمایش می گذارد و به یکی از نمادهای معماری معاصر اسپانیا تبدیل شده است. علاوه بر این، یاری های او به پل آلامیلو و برج ارتباطات بارسلونا، تأثیر فرم های ارگانیک را در کار او به نمایش می گذارد.

رافائل مونئو (Rafael Moneo)

رافائل مونئو، برنده جایزه معتبر معماری پریتزکر، سهم قابل توجهی در آثار معماری اسپانیا دارد. دو مجموعه مرکز کنگره و سالن نمایش کورسال مونئو در سن سباستین نشان دهنده توانایی او در ایجاد ساختمان های معاصر است که در عین مدرن بودن به بافت تاریخی هم احترام می گذارند.

اثر کلیدی دیگر رافائل مونئو، موزه هنر رومی در مریدا است که مهارت او را در ترکیب معماری سنتی و نوین نشان داده و تکنیک های معماری مدرن را با میراث روم باستان همسو می نماید.

تورهای ویژه خبرنگاران : تور اروپا

ریکاردو بوفیل (Ricardo Bofill) خالق مدرن ترین آثار معماری اسپانیا

ریکاردو بوفیل یک معمار برجسته اسپانیایی است که به خاطر مجموعه متنوعی از پروژ های معماری خود شناخته شده است. کارهای او طیف وسیعی از سازه ها از جمله ساختمان های مسکونی، ساختمان های عمومی، زیرساخت های حمل و نقل و طراحی شهری را در بر می گیرد. سبک معماری بوفیل با رنگ های جسورانه، اشکال هندسی و تلفیقی از تأثیرات کلاسیک و عربی تشخیص داده می شوند.

از برجسته ترین آثار او می توان به پناهگاه مریتکسل که با معرفی منحنی ها و سقف های طاق دار، تغییر قابل توجهی در زیبایی شناسی او به نمایش گذاشته اشاره نمود.

انریک میرالس (Enric Miralles)

انریک میرالس یک معمار کاتالانی اسپانیایی بود که به خاطر سبک معماری در مجسمه سازی و نوآورانه اش معروفیت داشت. میرالس به علت رویکرد تجربی و ارجاعی خود به معماری که هدف آن ایجاد یک سفر تجربی و ارجاعی بود، شناخته شده است.بعضی از پروژه های برجسته او عبارتند از تفرجگاه Maritim در بارسلونا و ساختمان مجلس اسکاتلند در ادینبورگ.

نگاهی کلی به سبک و آثار معماری اسپانیا

در ادامه سبک های مختلف معماری در اسپانیا را مرور نموده ایم:

معماری سبک قبل از رومانسک و رومانسک اسپانیا (Pre-Romanesque and Romanesque Style)

در مراحل اولیه معماری اسپانیایی، ساخت سازه های مستحکم و باشکوه نشان دهنده ماهیت سلطه مسیحیان در قرون وسطی بود. این دوره به ویژه در شمال اسپانیا، شاهد ظهور سبک پیش رومانسک بود که از نمونه های آن می توان کلیساهای آستوریاس و ارمیتا د سانتا کریستینا د لنا را نام برد.

این سازه ها که با حضور مستحکم و با ابهت شان شناخته می شوند، نماد ماندگار نفوذ مسیحیت و تثبیت قدرت دینی در این دوران هستند.

پس از آن، سبک رومانسک رواج یافت و اثری ماندگار در بناهای تاریخی اسپانیا بر جای گذاشت. معماری رومی که با طاق های نیم دایر و سنگ کاری های سنگین آن تعریف می گردد، نقش اساسی در شکل دادن به فرهنگ واژگان و آثار معماری اسپانیا ایفا کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به اسپانیا

تأثیرات گوتیک و رنسانس در آثار معماری اسپانیا (Gothic and Renaissance)

گذار از رمانسک به سبک گوتیک تغییر قابل توجهی را در طراحی معماری ایجاد کرد که با معرفی طاق های بلند و تکیه گاه های پرنده شکل معین می گردد. این نوآوری های ساختاری نه تنها امکان ساخت فضاهای بزرگ و پر نور را فراهم می آورد، بلکه به عمودی بودن و کیفیت اثیری کلیساها یاری می نماید، نمونه ای از کلیسای جامع الهام بخش در این سبک سانتیاگو د کامپوستلا است.

تاکید سبک گوتیک بر ارتفاع و نور باعث ایجاد حس اعتلای معنوی می گردد و عبادت نمایندگان و بازدیدنمایندگان را با زیبایی و عظمت اثیری خود مجذوب خود می نماید.

متعاقبا ظهور معماری رنسانس، پارادایم تازهی از طراحی را معرفی کرد که با اصول تقارن، تناسب و احیای تأثیرات کلاسیک روم و یونان شناخته می گردد. این سبک، با توجه به دقت در تعادل و هماهنگی، در ساخت فضاهای عمومی و کاخ ها در سراسر اسپانیا مورد توجه ویژه نهاده شد.

تاکید این سبک بر ساخت و سازهای محکم و فرم های یادبود نه تنها ارزش های اجتماعی و فرهنگی آن موقع را منعکس می کرد، بلکه به ایجاد بناهای ماندگاری که به عنوان گواهی بر میراث قرون وسطایی اسپانیا هستند یاری کرد.

معماری باروک در اسپانیا (Baroque and Spanish)

در طول دوره باروک، آثار معماری اسپانیا دستخوش دگرگونی قابل توجهی شد و جزئیات عجیبی را در خود ادغام کرد که نشان دهنده گرایش به عظمت و درام بود. معینه این دوره دور شدن از محدودیت سبک های معماری قبلی، دربرگرفتن تزیینات و فرم های نمایشی هستند.

تأکید سبک باروک بر سرزندگی و شکوه در ایجاد ساختارهای الهام بخشی که بینندگان را مجذوب و تحت تأثیر قرار می دهد، تجلی می یابد و اثری محو نشدنی در منظره معماری اسپانیا بر جای می گذارد.

بیشتر بخوانید: برترین شهر های اسپانیا + عکس و توضیحات

معماری مدرن در اسپانیا (Modern Movements and Contemporary Innovation)

ساگرادا فامیلیای گائودی نشان دهنده هجوم جسورانه معماری اسپانیا به مدرنیسم است و به عنوان یک نمونه برجسته از نوآوری معماری شناخته می گردد که عناصر گوتیک را با فرم های منحنی هنر نو ترکیب می نماید. این ساختار نمادین نه تنها مظهر رویکرد رویایی گائودی به طراحی است، بلکه نشان دهنده تمایل برای پذیرش پارادایم های هنری و معماری تازه می باشد که با آثار معماری اسپانیا به سبک سنتی بسیار فاصله دارد.

با شروع قرن بیستم، منظره معماری اسپانیا شاهد ظهور آثار مشهوری مانند موزه گوگنهایم در بیلبائو بود که نمونه ای از استقبال این کشور از معماری آوانگارد می باشد.

این شاهکار معماری مرزهای مواد و طراحی را جابجا کرد و از تکنیک ها و موادی مانند تیتانیوم برای خلق یک روایت معماری پیشگامانه استفاده کرد که توانست توجه دنیایان را به خود جلب کند.

طراحی آوانگارد موزه گوگنهایم نه تنها هویت معماری بیلبائو را بازتعریف کرد، بلکه اسپانیا را به عنوان پیشگام در عرصه معماری دنیای قرار داد.

معرفی مهمترین آثار معماری اسپانیا

با نگاهی در آثار معماری اسپانیا به طور قطع می توان گفت که معماران خلاق اسپانیایی در هر دوره مرزهای هنر را در دنیا جابجا و با خلق آثار منحصربه فرد این کشور را به یکی از مهمترین مقاصد هواداران معماری تبدیل نموده اند. در ادامه با معروفترین این آثار ارزشمند آشنا می شویم:

قصر الحمرا در گرانادا

الحمرا یک قلعه و قصر قرون وسطایی در گرانادا و مطمئناً یکی از برجسته ترین آثار معماری اسپانیا است. مجموعه کاخ الحمرا از دوره تسخیر مورها (سلاطین ناصری) به جا مانده و در زبان عربی به معنای قصر الحمرا یا قصر سرخ است. رنگ بنا از خاک رس قرمز است که با سنگ ها مخلوط شده اند و در نور ملایم تر عصرگاهی، رنگ قرمز تیره زیبایی را به مجموعه ساختمان می بخشند. قلعه (Alcazaba) به طور استراتژیک در بالای یک تپه قرار گرفته است و به وضوح از مرکز شهر گرانادا قابل مشاهده است. در داخل دیوارهای قلعه، کاخ های عربی خیره نماینده، باغ های دوست داشتنی کاخ تابستانی جنرالیف، کلیساهای مسیحی باشکوه و برج های قرون وسطایی را خواهید دید.

بیشتر بخوانید: کلیسای ساگرادا فامیلیا پربازدیدترین جاذبه تاریخی اسپانیا در کجا قرار گرفته است؟

کلیسای ساگرادافامیلیا در بارسلون

بدون شک جاذبه شماره 1 در بارسلونا اسپانیا، ساگرادا فامیلیا است. کلیسای جامع مقدس طراحی شده به وسیله آنتونی گائودی! ساخت این کلیسا که صدها سال است ناتمام مانده، پیش بینی می گردد در سال 2026 تکمیل خواهد شد. در بازدید از کلیسا حتی می توانید از برج ها بالا بروید و منظره ای شگفت انگیز از شهر بارسلونا مقابلتان داشته باشید.

کلیسای جامع شهر سانتیاگو د کامپوستلا

کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا نماد شهرسانتیاگو و نقطه پایانی برای بسیاری از دنیاگردانی است که در Camino de Santiago قدم می زنند یا دوچرخه سواری می نمایند.

در طول قرن ها، هزاران دنیاگرد از سراسر دنیا برای تماشا کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا در گالیسیا، به شمال غربی اسپانیا سفر می نمایند. ساخت کلیسای جامع در سال 1075 در زمان سلطنت آلفونسو ششم و با حمایت اسقف دیگو پلاز شروع شد. این کار به سرپرستی استاد استبان بر روی بقایای کلیساهای قدیمی که به احترام قدیس ساخته شده بودند انجام شد. این بنا با سه شبستان و پلان صلیب لاتین ساخته شده بود و مساحتی در حدود 8300 متر مربع داشت. سبک های معماری متعددی از جمله رومانسک، گوتیک، باروک، پلاترزک و نئوکلاسیک در بنا دیده می گردد.

موزه گوگنهایم در بیلبائو

موزه گوگنهایم در حاشیه رودخانه Nervión در بیلبائو اسپانیا، تلفیقی از معماری پیچیده و فریبنده است. موزه اثر فرانک گری، با بیش از صد نمایشگاه و بیش از ده میلیون بازدیدنماینده در سال، نه تنها طرز فکر معماران و مردم را در خصوص موزه ها تغییر داد، بلکه به اقتصاد بیلبائو هم جانی تازه بخشید. در موزه تاریخ هنر و معماری به چالش کشیده شده است.

سخن پایانی

در مطلب آشنایی با آثار معماری اسپانیا با سفری مجذوب کننده به شهر قدیمی سانتیاگو د کامپوستلا، با کلیسای جامع آن که به عنوان شاهکاری از سبک رومی است آشنا شده و پژواک قدم های دنیاگردان را در امتداد Camino de Santiago احساس کردیم. بعلاوه با تماشا دیوارهای قلعه لا الحمرا، اوج تاریخ اندلس را به همراه الگوهای پیچیده معماری دیدیم. اگر به معماری علاقه دارید و می خواهید شگفت انگیزترین آثار تاریخی اروپا را از نزدیک ببینید برای سفر به شهرهای رنگارنگ اسپانیا و دریافت خدمات ویزای توریستی شینگن می توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چه چیزی معماری اسپانیایی را متمایز می کند؟

معماری اسپانیایی به علت طیف متنوعی از سبک های خود، از جمله تأثیرات مور، رومانسک، گوتیک، رنسانس، باروک و مدرنیسم مشهور است. در این معماری ساختمان ها اغلب دارای عناصر متمایز مانند حیاط ها، کاشی کاری های زینتی و آهن کاری های استادانه هستند.

آیا سایت های میراث دنیای یونسکو در اسپانیا وجود دارد که معماری اسپانیایی را به نمایش بگذارد؟

بله، اسپانیا دارای سایت های میراث دنیای یونسکو است که سبک های معماری اسپانیایی را به نمایش گذاشته اند. از نمونه های قابل توجه سایت ها می توان به مراکز تاریخی سانتیاگو د کامپوستلا، شهر قدیمی سگویا و بعلاوه لا ساگرادا فامیلیا در بارسلونا اشاره نمود.

اهمیت تاریخی معماری استعماری اسپانیا در آمریکای لاتین چیست؟

معماری استعماری اسپانیایی در آمریکای لاتین منعکس نماینده دوره امپراتوری اسپانیا است که هم انتقال فرهنگی و هم سازگاری با شرایط محلی را نشان می دهد.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2168

به "آثار معماری اسپانیا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار معماری اسپانیا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید