آیا این گیاه تخریب ناپذیر می تواند مریخ را سکونت پذیر کند؟

به گزارش مجله فیروزی، دانشمندان نوعی خزه را برای 30 روز در نیتروژن مایع و در دمای منهای 196 سانتی گراد غوطه ور کردند و پس از آنکه خزه را از این شرایط خارج کردند، این خزه همچنان قادر به بازیابی و رشد شاخه های تازه بود.

آیا این گیاه تخریب ناپذیر می تواند مریخ را سکونت پذیر کند؟

غزال زیاری: دانشمندان اخیراً خزه ای تقریباً نابودنشدنی یافته اند که می تواند از فورانگرهای گاما و سرمای نیتروژن مایع، جان سالم به در ببرد و همین اکتشاف ممکن است کلید مهمی در مسکونی کردن کره مریخ باشد.

این خزه که در بعضی بیابان های کره زمین زمین یافت می گردد، در شرایط سخت زندگی از جمله یخ زدگی، کم آبی و حتی 1000 برابر تشعشعاتی که منجر به کشتن انسان می گردد، جان سالم به در برده است.

نام علمی خزه صحرا، Syntrichia caninervis است که در محیط های خشن سراسر زمین، از بیابان موهاوی آمریکا گرفته تا جنوبگان یافت می گردد. این دو مکان، ویژگی های کاملاً متفاوتی دارند و به همین دلیل دو مکان عجیب برای یافتن گیاه مشابهی به نظر می رسد و از نظر دانشمندان این بسیار عجیب است که این خزه کوچک مقاوم در هردوی این محیط ها رشد می نماید.

تسخیر مریخ

کشف چنین خزه مقاومی باعث شد تا این سؤال مطرح گردد که آیا این نوع خزه فرامقاوم، می تواند به فراهم آوردن شرایط زندگی در مریخ یاری کند یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال، تعدادی از دانشمندان جستجوی عمیق تری را برای شناخت بیشتر درباره این نوع خزه و انعطاف پذیری اش شروع کردند.

اعضای این تیم، خزه را از بیابان قربان تونغوت در شمال چین جمع آوری کردند و برای شروع آزمایش ها، این خزه ها را به صورت کامل در هوا خشک کردند.

تدریجاً خزه ها چروک و سیاه شدند. نکته عجیب و جالب توجه اینجا بود که خزه هایی که 99% خشک شده بودند، با شروع آبرسانی مجدد، تنها پس از 20 ثانیه، به سبزی اولیه خود بازگشتند و تنها دو دقیقه بعد، ظرفیت فتوسنتزی آنها به صد درصد قبل رسید.

پس از آن، دانشمندان خزه را برای 30 روز در نیتروژن مایع و در دمای منهای 196 سانتی گراد غوطه ور کردند و پس از آنکه خزه را از این شرایط خارج کردند، این خزه همچنان قادر به بازیابی و رشد شاخه های نو بود. از همین رو دانشمندان برآورد نموده اند که این خزه ها می توانند حداقل پنج سال در دمای منهای 80 درجه سانتی گراد زنده بمانند.

همین انعطاف پذیری، این خزه ها را به کاندید اصلی استفاده در دوره تسخیر مریخ تبدیل خواهد نمود؛ مخصوصاً این که این خزه می تواند در محیطی در وجود 4000 درجه تشعشع یونیزاسیون بدون هیچ مسئله ای زنده بماند.

این درحالی است که فقط 4 درجه از این تشعشعات، دوز کشنده ای برای انسان است. از همین رو و با در نظر داشتن اینکه این خزه ها می توانند در شرایطی 1000 برابر سخت تر از شرایط کشنده برای انسان ها زندگی نمایند، شگفت انگیز است. باید منتظر ماند و دید که در آینده، این خزه ها تا چه حد می توانند برای مسکونی سازی کره مریخ به یاری دانشمندان بیاید.

منبع: bgr

54321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2140

به "آیا این گیاه تخریب ناپذیر می تواند مریخ را سکونت پذیر کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا این گیاه تخریب ناپذیر می تواند مریخ را سکونت پذیر کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید