تور ترکیه: اقامت ترکیه با خرید ملک اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک

به گزارش مجله فیروزی، اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک

خریداری ملک در کشور ترکیه و اجاره خانه در کشور ترکیه ، سرمایه لازم برای خرید ملک و به صورت کلی اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک و یا اجاره ملک در این مقاله مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد. پرسشی که خیلی از علاقه مندان به سرمایه گذاری با آن رو به رو می باشند این است که آیا خرید ملک در ترکیه می تواند سرمایه گذاری خوبی محسوب گردد؟ و اینکه چه افراد و اشخاصی شرایط خرید ملک در ترکیه را دارا می باشند؟ آیا لزوما برای خرید ملک در ترکیه احتیاج به وکیل می باشد؟ خرید ملک در کشور ترکیه شامل چه مراحلی است؟ درخواست کنندگان برای خرید خانه در استانبول احتیاج به تائیدیه از چه سازمان هایی خواهند داشت؟ در ادامه این مقاله به پاسخ گویی به این سوالات و کلیه مسائل در خصوص خرید ملک در کشور ترکیه می پردازیم.

تور ترکیه: اقامت ترکیه با خرید ملک اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

شرایط عمومی خرید خانه در ترکیه

ترکیه به عنوان کشوری با میراث فرهنگی گسترده و مجذوب کننده، آب و هوای مطلوب و سواحلی زیبا و تاریخ غنی شناخته شده است. مکان های مجذوب کننده این کشور ، به ویژه در شهرهایی مانند استانبول، آنتالیا، بدروم و فتحه هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است..اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک قابل کسب می باشد و یکی از راه های سرمایه گذاری و اخذ تابعیت در این کشور می باشد. خرید آپارتمان در ترکیه یکی از سریع ترین روش ها به منظور به دست آوردن یکی از قدرتمند ترین پاسپورت های جهان می باشد. اجاره ملک در ترکیه نیز می تواند موجب اخذ اقامت موقت در ترکیه شود، البته قوانین مربوط به این روش در سال 2020 تغییر یافته است، که در ادامه آنالیز خواهد شد. نکته ای که باید در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه در نظر داشته باشید این است که همان گونه که می دانید اقامت یک کشور با تابعیت فرق دارد و با اخذ شهفرایندی و تابعیت یک کشور شما از یک سری حقوق برخوردار خواهید شد، بعلاوه شما با تابعیت می توانید به خیلی کشورهای دیگر سفر کنید اگرچه بعلاوه برای سفر به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا احتیاج به ویزا خواهید داشت.

سرمایه گذاران بین المللی اغلب تمایل دارند برای تعطیلات خود و بسته به سبک زندگی اقدام به خرید ملک در ترکیه کنند . به ویژه سرمایه گذاران از خاورمیانه اغلب تمایل دارند در آپارتمان ها و ویلا های مدرن اقدام به سرمایه گذاری کنند. برای این موضوع بیشتر آنتالیا، فتحیه، دالیان، کالکان و استانبول مورد توجه آنان می باشد.

قوانین اخذ اقامت به وسیله خرید آپارتمان در ترکیه

بر طبق آیین نامه نو اشخاص و سرمایه گذاران خارجی در ترکیه می توانند به ارزش 250،000 دلار آمریکا صاحب املاک و مستغلات در ترکیه شوند و طبق قانون ترکیه قادر خواهند بود تقاضایخود را مبنی بر اخذ تابعیت ترکیه اعلام کنند.. البته با مبلغ 150،000 دلار نیز می توان تابعیت ترکیه را دریافت کرد که در ادامه توضیح داده شده است. از سوی دیگر، سرمایه گذاران خارجی جهت حفظ شهفرایندی خود به عنوان اتباع ترک باید معیار های مورد نظر کشور ترکیه را حفظ کنند. در این راستا اشخاص باید به مدت 3 سال ملک خریداری شده را حفظ کنند و اجازه فروش ملک را در این مدت ندارند. فرایند اخذ پاسپورت ترکیه به وسیله خرید ملک معمولا طی 65 تا 80 روز انجام می شود.

البته شما با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار نیز می توانید اقامت ترکیه را کسب نمایید. در این روش اقامت 3 ساله اعطا می شود که از نوع توریستی است؛ بدین معنا که شما اجازه کار در ترکیه را ندارید. البته در صورتی که بتوانید در این کشور استخدام شوید و بیمه پرداخت کنید، یا اینکه شرکتی تاسیس نمایید و 5 نفر از شهفرایندان این کشور را استخدام کنید، اجازه کار در این کشور به شما اعطا می شود. این اقامت 3 ساله توریستی تا 10 سال قابل تمدید می باشد.

بنابراین شرایط مورد احتیاج جهت اخذ اقامت به وسیله خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه به صورت زیر است.

  • حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه جهت اخذ پاسپورت 250،000 دلار آمریکا است.
  • برای حفظ پاسپورت ترکیه ملک خریداری شده به مدت 3 سال نباید فروخته شود.
  • با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا نیز می توان اقامت توریستی 3 ساله این کشور را دریافت کرد.

خرید خانه مقرون به صرفه در ترکیه

همانطور که در بخش قبل گفته شد، با خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار آمریکا، این امکان جود دارد که تابعیت کشور ترکیه را اخذ نمود، اما خیلی از افراد مایل هستند بدانند آیا با مبالغ کمتر از این اندازه نیز امکان اخذ پاسپورت ترکیه وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خوشبختانه بله این امکان وجود دارد که در پروژه های مخصوصی در کشور ترکیه، با سرمایه گذاری به مبلغ 150 هزار دلار می توانید ملکی را به ارزش 250 هزار دلار خریداری نمایید و مابقی سرمایه لازم یعنی 100 هزار دلار آمریکا به وسیله فروشنده به دولت پرداخت خواهد شد. بازپرداخت این وام یعنی 100 هزار دلار نیز به این شکل است که ملک خریداری شده تا 4 سال با قرارداد رسمی نزد فروشنده باقی خواهد ماند و از سود آن این مبلغ پرداخت خواهد شد و سود این امر تضمینی خواهد بود. . بعد از اتمام 4 سال سرمایه گذار (خریدار) می تواند ملک خود را به ارزش 250 هزار دلار یا بیشتر بفروشد یا اجاره دهد.

از مزایای دیگر این طرح این می باشد که در حین سالی که ملک در اجاره فروشنده می باشد، خریدار این امکان را دارد که سالی 1 ماه به ترکیه سفر کند و از ملک خود استفاده کند یا سالیانه حدود 10000 دلار سود دریافت نماید. فرایند اخذ اقامت و پاسپورت در این روش حدودا بین 3 تا 4 ماه به طول می انجامد.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

به وسیله اجاره خانه در ترکیه نیز می توان اقامت موقت این کشور را کسب نمود. این اقامت از نوع توریستی است، به این معنا که شخصاجازه کار یا تحصیل در کشور ترکیه ندارد و جهت کار و تحصیل در ترکیه باید مجوز دریافت نمایدو نوع اقامت خود را تغییر دهد. پیش از سال 2020 اقامت توریستی ترکیه به وسیله اجاره ملک به صورت دو ساله اعطا می شد که قابل تمدید نیز بود. اما در قوانین نو که از ابتدای سال 2020 و در سال 2021 نیز اجرا شده است، این اقامت به صورت یک ساله اعطا میمیگرد و پس از سرانجام یک سال قابلیت تمدید ندارد. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال ازز سرانجام اقامت قبلی گذشته باشد.

خرید ملک در ترکیه و واجدین شرایط خرید ملک

کشور ترکیه به همه سرمایه گذاران خارجی بر اساس اصل تقابل اجازه می دهد که بتوانند در ترکیه ملک خریداری کنند. این موضوع بدین معنا است که کشورهایی که به شهفرایندان ترکیه اجازه خرید ملک در آن کشور را می دهند بر اصل تقابل شهفرایندان آن کشور نیز قادر خواهند بود در ترکیه اقدام به خرید ملک کنند. در این راستا تمام شهفرایندان اتحادیه اروپا به جز (بلژیک، قبرس، کشور چک و اسلواکی) ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین می توانند آزادانه در ترکیه ملک خریداری کنند.

این امکان نیز برای شهفرایندان ایرانی وجود دارد که در ترکیه اقدام به خرید ملک یا اجاره خانه کنند.

سرمایه گذاران خارجی باید توجه داشته باشند که در راستای سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه، محدودیت هایی از جانب دولت ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است که مراتب را به توضیح زیر خدمتتان ارائه می دهیم.

اشخاص حقیقی خارجی مجاز خواهند بود در منطقه های که از طرف دولت ترکیه مجاز به خرید ملک خصوصی (اقامت، محل کار، زمین، مزرعه و …) می باشند اقدام به سرمایه گذاری کنند. در راستای سرمایه گذاری و خرید زمین هیچ سازه ای وجود نداشته باشد، مالک حال حاضر مجاز است که طی دو سال اقدام به راه اندازی یک پروژه در آن منطقه کند. البته راه اندازی این پروژه بسته به شرایط منطقه اعلام می شود.

به صورت کلی اشخاص حقیقی امکان خرید ملک در منطقه ها نظامی را نخواهند داشت و این موضوع دارای ممنوعیت برای اشخاصخارجی می باشد.

مراحل خرید خانه در ترکیه

سرمایه گذاران وقتی که آپارتمان و یا خانه مورد نظر خود را انتخاب نمودند می توانند با جزئیات قرار داد و شرایط خرید ملک در ترکیه و آنالیز توافق نامه اقدام به انعقاد قرار داد کنند. سرمایه گذاران خارجی می تواننددر مدت زمان حضور خود در ترکیه از وجود یک مترجم حقوقی که به وسیله دفاتر اسناد رسمی دولت منصوب شده است هدایت دریافت کنند. همینطور افراد می توانند به منظوراین امر از وکیل ماهری که با قوانین خرید ملک در ترکیه آشنا می باشد، استفاده کنند. در مرحله بعدی اشخاصمی بایست گذرنامه خود را جهت ترجمه به دفتر اسناد رسمی ببرند. این کار برای ضریب امنیتی بالا از الزامات دولت ترکیه است. سپس طرفین قرارداد که از طرف ترکیه معین شده می توانند قرار داد مورد نظر را امضا کنند. در این مرحله متقاضیان می توانند مبلغ مورد توافق را به حساب فروشنده واریز کنند. پس از آن شخصی که وکالت شما را بر عهده دارد می تواند قرار داد را بر اساس شرایط و مکان معین شده ملک خریدار، اطلاعات تکمیلی همانند تعداد طبقات، شرایط اسکان و همینطور گذرنامه خریدار را برای تبدیل به یک سند رسمی به مراجع ذی ربط نشان دهند تا فرایند برا اساس قوانین ترکیه صورت گیرد و سند رسمی اعطا شود.

این سند TAPU نام دارد که شامل عکس مالک و یک تمبر و امضای رسمی خریدار می باشد. این موضوع بسیار مهم است که افراد با آنالیز درج اطلاعات، اطمینان خاطر پیدا کنند.

بعد از به سرانجام رسیدناین مرحله اداره مالیات محلی باید برای افراد یک حساب بانکی در ترکیه باز کند و این موضوع برای خرید ملک در ترکیه الزامی می باشد. پس از افتتاح حساب بانکی، یک شماره مالیات اختصاصی به سرمایه گذاران اعطا می شود که باید آن را در شهرداری محلی و منطقه ثبت کنند.

در مرحله انتقال سند به خریداران ملک در ترکیه 4٪ از ارزش ملک را به عنوان مالیات و عوارض از افراد دریافت می کنند، که به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود.

قیمت خانه در ترکیه

با توجه به مناسب بودن قیمت خانه در ترکیه نسبت به ایران، با خرید ملک در ترکیه علاوه بر حفظ ارزش پول خود می توانید از امکانات فراوانی برخوردار شوید. قیمت خانه در ترکیه در شهرهای بزرگ گران تر از شهرهای کوچک آن می باشد. از سال 2016، قیمت خانه در ترکیه فرایند افزایشی داشته است که بیشتر افزایش قیمت ملک در ترکیه به علتافزایش تقاضای محلی و سرمایه گذاران خارجی بوده است. عوامل مختلفی بر قیمت آپارتمان در ترکیه تأثیر می گذارد:

  1. فاصله از دریا
  2. منطقه انتخاب شده
  3. زیر ساخت

نوع مسکن - ثانویه یا در یک ساختمان نو

قیمت مسکن در ترکیه در سال جاری با افزایش 30.6 درصد به صورت میانگین به ازای هر متر مربع 502 دلار آمریکا می باشد.کسانیکه قصد خرید ملک در ترکیه را دارند باید دقت داشته باشند که می خواهند در چه شهری اقدام به خرید ملک کنند زیرا قیمت ملک در استان های ترکیه با یکدیگر بسیار فرق دارد. استانبول یکی از گران ترین و بزرگترین شهر های ترکیه می باشد و در بین 94 شهر جهان در مقام 39 قرار گرفته است میانه قیمت خانه در استانبول در طول سال 20.8 درصد افزایش داشته است و به هر متر مربع 782 دلار آمریکا رسیده است که با توجه به نرخ تورم قیمت خانه در ترکیه، قیمت ملک در این استان نسبت به سال گذشته 4.5 درصد رشد داشته است. قیمت خانه در آنکارا، دومین شهر بزرگ ترکیه و مرکز این کشور، 368 دلار آمریکا به ازای هر متر مربع می باشد که نسبت به سال گذشته 3.28 درصد افزایش یافته است. در جدول زیر قیمت خانه در ترکیه در شهر های مهم آن آورده شده است.

شهر

قیمت هر متر مربع (لیر)

قیمت هر متر مربع (دلار)

استانبول

6,312

782

آنکارا (دومین شهر بزرگ ترکیه)

2,972

368

ازمیر

4,911

608

خرید ملک در ترکیه و وکیل امور ملک

نکته خیلی مهم برای خرید ملک در ترکیه اشاره به این مورد است که متقاضیان و سرمایه گذاران خارجی به منظور خرید ملک در ترکیه احتیاج به مجوز نظامی در این کشور داشتند که خود این موضوع سببایجاد تاخیر در فرایند خرید ملک در ترکیه می شد و روشی برای تسریع در فرایند خرید ملک وجود نداشت و گاها زمانبر بودن این موضوع باعث می شد تا ملک مورد نظر متقاضیان دیگر موجود نباشد و دلسردی در خرید ملک بسیار دیده می شد. اما قوانین ترکیه از آگوست 2018 تغییر کرد و برای خرید ملک در 16 استان ترکیه دیگر احتیاجی به تائیدیه نظامی وجود نخواهد داشت و متقاضیان بعداز تائید تمام مستندات خود می توانند مبلغ مورد نظر خود را به فروشنده پرداخت کرده و ملک مورد نظر خود را تهیه کنند.

بعضا تغییر قوانین در یک کشور و عدم آگاهی از آن می تواند موجب شود که سرمایه گذاران خارجی سر در گم شوند و حتی عدم آگاهی از اینکه قانون نو در کدام یک از استان ها باعث تسریع در فرایند خرید ملک خواهد شد در ادامه جهت و سرمایه گذاری صحیح موثر خواهد بود.

از دیگر قوانین ترکیه که شاید از دیدگاه سرمایه گذاران خارجی مخفیباشد، الزام و اجبار حضور دو طرف قرار داد (فروشنده و خریدار) در حین ثبت قرار داد و انتقال سرمایه مورد نظر می باشد. به صورت کلی می توان گفت سرمایه گذاران خارجی جهتسرمایه گذاری در یک کشور باید به موارد زیادی چه از نظر سرمایه گذاری و چه از نظر قوانین کشور مورد نظر باید با دقت هر چه تمام تر اقدام کنند که در این راستا حضور یک وکیل مجرب که به امور خرید ملک در ترکیه واقف باشد می تواند به متقاضیان یاری شایانی باشد.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه خرید خانه در ترکیه

  • آیا به وسیله خرید خانه در ترکیه می توان پاسپورت این کشور را دریافت نمود؟

    • در صورت خرید ملک در کشور ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار آمریکا می توانید پاسپورت این کشور را دریافت نمایید.
  • کمترین قیمت خرید ملک در ترکیه جهت اقامت چقدر می باشد؟

    • با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا می توان اقامت ترکیه را کسب کرد.
  • آیا اقامت کشور ترکیه به وسیله اجاره خانه قابل کسب می باشد؟

    • در صورت اجاره خانه در این کشور اقامت توریستی 1 ساله به شما تعلق می گیرد که قابل تمدید نمی باشد.
  • آیا مهاجرت به ترکیه به وسیله خرید ملک کار قابل قبولی می باشد؟

    • خرید ملک در ترکیه می تواند یکی از روش های سریع به منظور اخذ تابعیت یک کشور دیگر باشد.

ما در مجموعه خبرنگاران تمام امور مربوط به مهاجرت را از جمله وقت VIP سفارت کانادا ، پیکاپ ویزا ،ویزای توریستی ، ویزای تحصیلی و .... را برای شما عزیزان انجام می دهیم ، شما می توانید با تماس با شماره 02122226480 از مشاوره ما بهرهمند شوید.

منبع: اینترنت
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1785

به "تور ترکیه: اقامت ترکیه با خرید ملک اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: اقامت ترکیه با خرید ملک اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید