شهر استانبول برای زندگی بهتر است یا شهر ازمیر؟

به گزارش مجله فیروزی، درباره زندگی در استانبول و ازمیر چه می دانید؟ استانبول و ازمیر دو شهر محبوب و مهم ترکیه هستند که در چند سال اخیر تعداد بسیار زیادی از مردم نقاط مختلف دنیا به این دو کشور مهاجرت نموده اند، اما انتخاب بین استانبول و ازمیر دغدغه خیلی از افراد برای زندگی، بوده است. بسیاری از این افراد در پی انتخاب شهری مناسب برای زندگی در ترکیه هستند، شهری که هزینه زندگی در آن کم، کار زیاد و نرخ بیکاری کم و دارای امنیت بالا و آرامش. اگر بعد از تحقیق زیاد، بین دو شهر استانبول یا ازمیر مردد بودید، با ما در این مقاله همراه باشید. زندگی در ازمیر یا استانبول یک سری مزایا هم دارد که گاهی اوقات باعث می شوند که مردم از سختی های زندگی در یک کشور غریبه چشم پوشی نمایند و برای زندگی به این دو شهر بروند.

شهر استانبول برای زندگی بهتر است یا شهر ازمیر؟

برای رزرو تور استانبول خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید:

زندگی در ازمیر و استانبول | زندگی در استانبول

اگرچه استانبول مرکز ترکیه نیست، اما بزرگترین شهر این کشور است. این شهر مرکز تجارت، اقتصاد و فرهنگ ترکیه است. این شهر بزرگ و مهم ترکیه، سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می نماید. مردم فقط به استانبول سفر نمی نمایند که بادی به سرشان بخورد و خوش بگذرانند، در واقع استانبول از شهرهای مرکزی تجارت و اقتصاد در ترکیه است، بعلاوه مرکز بسیاری از جاذبه های گردشگری در ترکیه است و به خاطر بازارهای متنوعی که دارد، جاذبه ای غیرقابل چشم پوشی برای علاقه مندان به خرید در سراسر جهان است.

شهر استانبول مرکز تجارت و اقتصاد و فرهنگ ترکیه است. سالانه میلیون ها گردشگر و گردشگر از سراسر جهان به این شهر سفر می نمایند.

هدف افراد از سفر به استانبول فرق دارد، زیرا این شهر علاوه بر اینکه مرکز تجارت و اقتصاد ترکیه است، جاذبه های گردشگری فراوانی نیز دارد. این شهر دارای مساجد زیبا و بی نظیری است که مربوط به دوران تاریخی این کشور است.

اما اغلب گردشگر ها و گردشگران برای خرید به ترکیه سفر می نمایند. بیشتر گردشگر های ایرانی نیز برای خرید پوشاک به استانبول می روند.

دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی در استانبول خانه خریداری نموده اند از این رو می توان فهمید حدود نیمی از جمعیت این شهر را مهاجران تشکیل داده اند. این شهر به مرکزی در ترکیه برای جذب مهاجران شده است.

پس اگر این شهر را برای زندگی انتخاب می کنید، باید خود را برای تماشا افراد از کشور های مختلف آماده نمایید. ممکن است در ساختمانی که ملک خریداری نموده اید همسایگانی از چندین کشور داشته باشید.

زندگی در ازمیر و استانبول | زندگی در ازمیر

ازمیر شهری زیبا در ترکیه است که همواره از نظر امکانات رفاهی و تفریحی پیشرو بوده است و از نظر استانداردهای زندگی، مقام اول را بین شهرهای ترکیه کسب می نماید. از این گذشته، این شهر بعد از استانبول برترین شهر ترکیه برای سرمایه گذاری تلقی می گردد و این نشان می دهد که ازمیر آینده بسیار روشنی دارد و برای سرمایه گذارانی که می خواهند در چند سال آینده سرمایه خوبی به دست آورند، سرمایه گذاری در این شهر پیشنهاد می گردد. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه محسوب می گردد و هر ساله میزبان حدود 1.8 میلیون گردشگر است.

ازمیر منطقه ها متنوعی برای زندگی دارد

وقتی صحبت از ازمیر می گردد، بیشتر مردم به مرکز شهر ازمیر فکر می نمایند. در صورتی که ازمیر فقط محدود به مرکز شهر ازمیر نمی گردد و در واقع یک شبه جزیره بزرگ است که از منطقه ها متعدد و همین طور شهرک های ساحلی گوناگون تشکیل شده است. این بدین معنا است که اگر شما بخواهید می توانید اقدام به اقامت در ازمیر کنید، می توانید از بین 30 منطقه مختلف برترین مکان را برای زندگی انتخاب کنید. می توان گفت که شما هر سلیقه ای که داشته باشید و هر سبک زندگی را که بپسندید، در هر صورت جایی از ازمیر نظرتان را به خودش جلب می نماید و این یکی از مواردی است که مهاجرت به ازمیر را برای خارجی ها دلچسب تر می نماید.

زندگی در ازمیر و استانبول | زندگی در استانبول یا زندگی در ازمیر؟

به علت موقعیت جغرافیایی شهر استانبول ، احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در آینده بسیار زیاد است ، بنابراین خرید خانه و سرمایه گذاری در هر شهری در ترکیه ، خواه در استانبول یا ازمیر ، بدون شک سرمایه گذاری بسیار موفقی خواهد بود.

زندگی در ازمیر و استانبول | آب و هوا در ازمیر و استانبول

آب و هوای استانبول و ازمیر نزدیک به هم است اما معمولا استانبول کمی از ازمیر سردتر است و روزهای آفتابی کم تری دارد. اندازه بارش برف هم در استانبول و هم در ازمیر خیلی بالا نیست و تعداد روزهای سرد در ازمیر که بتواند منجر به بارش برف گردد کم است.

فاصله استانبول تا ازمیر

استانبول تا ازمیر فاصله 328 کیلومتری دارد.

اگر بخواهید از استانبول با ماشین شخصی به ازمیر بروید باید حدود 5 ساعت رانندگی کنید.

زندگی در ازمیر و استانبول | آیا یافتن کار در ازمیر آسان است؟

در سال های نه چندان دور که هنوز مهاجران زیادی سر از استانبول در نیاورده بودند، فرصت های شغلی زیادی بود و هیچ دغدغه ای برای یافتن شغلی مناسب با عایدیی معقول نبود. اما به مرور موقعیت این شهر، استانبول را به دروازه ای برای تجربه زندگی اروپایی تبدیل کرد و امروزه به لطف مهاجرانی که فرصت های شغلی را درو نموده اند، به ندرت می توان شغل مناسبی پیدا کرد اما؛ صنعت اصلی ساکنان ازمیر کشاورزی است و این شهر 6 درصد از محصولات کشاورزی ترکیه را صادر می کند. با این حال، به علت شرایط بندری این شهر، بسیاری از مشاغل دیگر در ازمیر وجود دارد. شعبات زیادی از شرکت های بزرگ بین المللی در ازمیر وجود دارد. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است و همین به ایجاد فرصت های شغلی در این شهر یاری می کند.

برای رزرو آنلاین تور ازمیر خبرنگاران با برترین قیمت روی تصویر زیر کلیک کنید:

هزینه زندگی در استانبول و ازمیر

زندگی در استانبول به شرطی لذت بخش خواهد بود که از مسکن و سطح عایدی خوبی برخوردار باشید وگرنه دائم در دوندگی خواهید بود. دوندگی های بی پایانی که با شلوغی شهر و ترافیک کلافگی را وارد زندگی می نمایند اما ازمیر این چنین نیست، با هر سطح عایدیی می توان در این شهر بزرگ زندگی کرد و در عین حال از این زندگی لذت برد. آمارها نشان می دهد که هزینه های زندگی در شهر ازمیر از جمله کرایه خانه، خرید مسکن، محصولات کشاورزی و حمل و نقل به نسبت کمتر از هزینه های زندگی در استانبول و آنکارا هستند.

زندگی در ازمیر و استانبول | شرایط آموزشی در استانبول و ازمیر چگونه است؟

در مقوله اقامت و زندگی نمی توان اهمیت شرایط تحصیلی را از قلم انداخت، بحث کمیت که باشد به طبع استانبول به نسبت مساحت خود از مراکز آموزشی بیش تری نسبت به ازمیر برخوردار خواهد بود ولی نه به این معنی که مدارس و دانشگاه های ازمیر از نظر کیفی استاندارد و مناسب تلقی نشوند، آمارها نشان می دهد که امکانات و شرایط آموزشی در هر دو شهر یکسان هستند و در شهر بزرگی مثل ازمیر هم مدارس و دانشگاه های بزرگ و معتبر، هر چند انگشت شمار ولی وجود دارند.

تفاوت استانبول و ازمیر از لحاظ کیفیت و امکانات زندگی

هر دو شهر از امکانات خوبی برای زندگی بدون دغدغه برخوردارند.

اما استانبول شلوغ تر از ازمیر است. پس اگر دنبال ماجراجویی نیستید یا شلوغی را دوست ندارید ازمیر برای زندگی آرام و به دور از هیاهو مناسب است و خیلی هم چیزی از استانبول کمتر ندارد.

به طور کلی از نظر هزینه زندگی، قیمت مواد غذایی تقریباً در هر دو شهر یکسان است. هرچند محصولات کشاورزی در ازمیر مقرون به صرفه تر از استانبول است چون کشاورزی قوی تری از استانبول دارد.

هزینه های زندگی در ازمیر

در این مورد باید گفت هزینه های زندگی در ازمیر به نسبت تهران 12 درصد و به نسبت استانبول 6 درصد پایین تر است.

از این آمار ها می توان فهمید تقریبا هزینه زندگی در ازمیر پایین است.

زندگی در ازمیر و استانبول | مقایسه زندگی در ازمیر و استانبول

  • از نظر هزینه زندگی، قیمت مواد غذایی تقریباً در هر دو شهر یکسان است.
  • محصولات کشاورزی در ازمیر مقرون به صرفه تر از استانبول است.
  • از نظر حمل و نقل، قیمت سوخت در تمام شهرهای ترکیه تقریبا ثابت است.
  • قیمت سوخت در مقایسه با آمریکا یا کشورهای عربی خلیج فارس بالا محسوب می گردد، بنابراین مردم باید از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.
  • از آنجا که استانبول از ازمیر بزرگتر است ، برای رسیدن به مقصدهای مختلف و رفتن از یک مکان به مکان دیگر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • امکانات و شرایط آموزشی مدارس و دانشگاه ها در هر دو شهر تقریباً یکسان است، اما با توجه به بزرگتر بودن استانبول از ازمیر، مراکز آموزشی بیشتری با رتبه جهانی بالاتر دارد. با این وجود مدارس و دانشگاه های بزرگی نیز در ازمیر وجود دارد که بعضی از آن ها دولتی و بعضی خصوصی هستند.
  • قیمت اجاره یا خرید خانه در استانبول کمی بیشتر از قیمت در ازمیر است. پس برای اجاره یا خرید خانه در مرکز استانبول باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

استانبول یا ازمیر مقصد شماست؟

در آخر این شما هستید که باید به این سوال پاسخ دهید. اگر از یک شهر کوچک و ساکت به ترکیه می روید شاید به زندگی در شهرهای بزرگی مثل استانبول عادت نکنید و عاشق خلوتی ازمیر با پنج میلیون نفر جمعیت شوید. اما اگر علاقه به بافت تاریخی شهر دارید و از شهرهای بزرگ می آیید شاید استانبول 15 میلیونی برترین مقصد برای شما باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2146

به "شهر استانبول برای زندگی بهتر است یا شهر ازمیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر استانبول برای زندگی بهتر است یا شهر ازمیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید