انتشار جعلیات توسط رسانه ها و سلبریتی ها

مسئول کمپین مبارزه با نشر جعلیات با اشاره به انتشار جعلیات توسط رسانه ها و سلبریتی ها، همچنین می گوید: عده ای شعرشان را به نام شاعران مشهور منتشر می نمایند و بعد به ما ایمیل می زنند که این شعر در کتاب ما وجود دارد و به نام شاعر بزرگی جعل شده است؛ دلیل این کارشان هم علاقه به شهرت به هر قیمتی است.

انتشار جعلیات توسط رسانه ها و سلبریتی ها

نازنین توتونچیان در گفت وگو با خبرنگاران، درباره فعالیت این کمپین اظهار کرد: هسته اولیه کمپین مبارزه با نشر جعلیات در خردادماه سال 94 به همت یک سری از دانشجویان ادبیات دانشگاه تهران و پژوهشگاه علوم انسانی شکل گرفت؛ چون ما از حجم وسیع جعلیاتی که در فضای مجازی پخش شده خیلی ناراحت بودیم و می خواستیم تا کاری برای آن انجام دهیم. این شد که کمپین مبارزه با نشر جعلیات را ایجاد کردیم. خوشبختانه این کمپین به تدریج مورد استقبال واقع شد و خانواده شاعران و یک سری از استادان نیز به آن پیوستند و اکنون گروهی حدودا 40 نفره داریم.

او اضافه کرد: نحوه کارمان به این شکل است که هرچه در فضای مجازی به نظر جعلی می آید، در گروه قرار می دهیم و راجع به آن بحث می کنیم و آن را مورد آنالیز قرار می دهیم و بعد که تعیین شد جعلی است، آن را در کانال قرار می دهیم. البته قبلا کارمان به این شکل بود که اگر سراینده اصلی اثر را پیدا می کردیم معرفی می کردیم اما چون اخیرا متوجه شده ایم که عده ای از این جریان سوء استفاده می نمایند و خودشان دست به این کار می زنند، برای همین در سیاست گذاری جدیدمان به این نتیجه رسیده ایم که فعلا فقط به آنالیز موارد جعلی بپردازیم که به بزرگان ادبیات نسبت داده می گردد. هرچند که خیلی از مخاطبان هنوز هم می خواهند بدانند آثار مال چه کسی است اما به دلیلی که گفتم فقط موارد جعلی را شناسایی می کنیم.

مسئول کمپین مبارزه با نشر جعلیات همچنین درباره نوع دیگری از جعلیات که استفاده از شعرهای بزرگان با نام دیگران است، بیان نمود: درباره آن هایی که شعرهای اصلی را به نام خودشان منتشر می نمایند هنوز با این شکل از جعل روبه رو نشده ایم، و فعلا وظیفه خودمان می دانیم که با سیل جعل اثر با نام بزرگان مقابله کنیم، چون انتشار آثار جعلی به نام بزرگان ادبیات بسیار وسیع است.

او در ادامه بیان نمود: ما با این معضل بیشتر از وقتی که فضای مجازی آمده است، روبه رو شده ایم. افراد بدون این که راجع به صحت اثری اطمینان حاصل نمایند آن را پخش می نمایند که متاسفانه اکثرا ارزش ادبی چندانی ندارد.

توتونچیان سپس به انتشار جعلیات توسط رسانه ها یا سلبریتی هایی که صفحات شخصی شان همانند رسانه است، اشاره نمود و گفت: اخیرا یکی از مجریان در رادیو جوان درباره این مطلب صحبت می کرد که ما باید از فرهنگ و ادب خودمان حمایت کنیم و بعد در ادامه شعری جعلی را خواند و به سهراب نسبت داد؛ متاسفانه شعر بسیار ضعیفی هم بود: صبح امروز کسی گفت به من/ تو چه قدر تنهایی/ گفتمش در پاسخ تو/ چه قدر حساسی. یا محمدرضا گلزار در برنامه برنده باش شعری را به اشتباه به سهراب سپهری منتسب کرد.

او اضافه کرد: مدتی پیش پرویز پرستویی نیز در صفحه اینستاگرام خود شعری را به قیصر امین پور نسبت داد که آیه امین پور (دختر قیصر امین پور) و اعضای کمپین زیر آن پست، این مسئله را اعلام کردند اما ایشان پست را اصلاح نکردند؛ البته شاید هم ندیدند. اما بهتر است حتی اگر صفحه شان ادمین دارد، حتما قبل از انتشار مطالب از صحت آن اطمینان حاصل نمایند و بعد آن هم نظرات را چک نمایند. چون با حدود چهار میلیون دنبال نماینده به تنهایی یک رسانه هستند. همچنین کتایون ریاحی و تهمینه میلانی شعری جعلی را در صفحه های شان منتشر نموده بودند که کتایون ریاحی برخورد مناسبی در برابر اعلام این اشتباه نداشت و همچنان آن پست در صفحه شان هست. اما تهمینه میلانی با اعلام و پیگیری کمپین این اشتباه را پذیرفتند و آن پست را حذف کردند.

مسئول کمپین مبارزه با نشر جعلیات در ادامه گفت: در هر صورت دنبال نمایندگان این صفحات بسیار زیاد هستند، در صورتی که دنبال نمایندگان صفحات ما خیلی کمترند و تعدادشان اصلا قابل مقایسه نیست. این رسانه ها سرچشمه انتشار جعلیات شده اند.

توتونچیان همچنین با بیان این که پس از ایجاد این کمپین خوشبختانه تغییری در فضای مجازی ایجاد شد و فرهنگ سازی در این باره شکل گرفت به این صورت که در افراد آگاهی و حساسیت بیشتری درباره شعرها و نوشته های منتشرشده در فضای مجازی ایجاد شد اظهار کرد: افراد متوجه شدند نباید به هر مطلبی که در فضای مجازی پخش می گردد اطمینان نمایند و این اتفاق خوبی بود که افتاد و تا حدودی از سرعت و تعداد جعلیات هم کاسته شد. اما هنوز هم شعرهایی به بزرگان ادبیات نسبت داده می شوند و تا تابستان سال جاری، 579 مورد اثر جعلی داشتیم که مولانا با 103 مورد در صدر آن هاست. مولانا شاعر بسیار تاثیرگذار و مهمی در فرهنگ و ادبیات ماست و با این کار ضربه ای بزرگ به ادبیات ما وارد می گردد.

او در ادامه گفت علت اصلی نشر جعلیات در فضای مجازی نداشتن مطالعه کافی و آشنا نبودن با سبک این بزرگان ادبی و همچنین فرهنگ نادرست استفاده از فضای مجازی است.

او با تاکید بر این که هر چیزی را بلافاصله منتشر نکنیم، ابتدا کمی در منابع و سایت های معتبر تحقیق کنیم و بعد آن را منتشر کنیم گفت: مردم فقط می گویند یک شعر، شعر قشنگی است یا این که ما محتوای آن را دوست داشتیم در صورتی که این ها توجیه مناسبی برای بی توجهی به صحت انتساب یک اثر نیست و پخش اثری که متعلق به آن شخص نیست اصلا کار اخلاقی ای نیست.

مسئول کمپین مبارزه با نشر جعلیات درباره فعالیت خانواده شاعران نیز گفت که معمولا هر کدام از آن ها روی فرد مورد نظرشان تسلط بیشتری دارند اما گاهی بسته به تخصص شان، درباره آثار دیگر هم نظر می دهند، اما نظر قطعی را درباره اعلام جعلی بودن، فرزندان و خانواده شاعران هستند که اعلام می نمایند.

مسئول کمپین مبارزه با نشر جعلیات همچنین در خاتمه اظهار کرد: در حال حاضر هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند و فقط چندباری جلسات مان در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار و یاری خیلی محدودی هم از سوی آنان شد. اما ما می خواهیم که این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد و افراد بیشتری با کمپین ما آشنا شوند و برای این منظور به یک رسانه قدرتمند احتیاج داریم و با یک کانال هفت یا هشت هزار نفری نمی توان این کار را انجام داد. با این وجود ما برنامه های بسیاری پیش رو داریم؛ از جمله برگزاری همایش، راه اندازی سایت و... . امیدواریم مردم نیز از روی کتاب یا سایت های معتبر درباره شعرها تحقیق نمایند و سپس آن ها را نشر دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 6 خرداد 1398 شناسه مطلب: 10

به "انتشار جعلیات توسط رسانه ها و سلبریتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار جعلیات توسط رسانه ها و سلبریتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید