ترجمه بوسنیایی رستم و سهراب منتشر شد

به گزارش مجله فیروزی، همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی با یک ناشر بومی منجر به انتشار ترجمه بوسنیایی کتاب رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی در 1214 بیت شعر و در قالب مثنوی شد.

ترجمه بوسنیایی رستم و سهراب منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی با مشارکت و همکاری انتشارات بوسانسکا رییچ در بوسنی و هرزگوین، ترجمه بوسنیایی کتاب شعر داستان های حماسی شاهنامه رستم و سهراب را منتشر کرد.

این کتاب که شامل معرفی ابوالقاسم فردوسی و داستان کامل رستم و سهراب (شورانگیزترین تراژدی شاهنامه) به زبان بوسنیایی است، پس از ثبت در سامانه کتابخانه ملی این کشور با شماره شابک ISBN-978-9958-12-3689 به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر بوسنی و هرزگوین شد.

این کتاب برای نخستین بار در قالب شعر از زبان فارسی به وسیله الویر موسیچ به زبان بوسنیایی ترجمه شده و اثری شگفت انگیز و ماندگار به شعر است که در قالبی شبیه به مثنوی و وزن یازده و بعضاً چهارده هجایی (وزن و قالب اصلی شاهنامه) مشتمل بر 23 بخش و مجموعاً در 1214 بیت به زبان بوسنیایی ترجمه شده است.

ویرایش این اثر به وسیله آلن کالاییجیا، رئیس انیستیتو زبان دانشگاه سارایوو و ارزیابی تطبیقی و مقایسه ای ترجمه اشعار خارق العاده آن نیز از سوی معمر ممیشوویچ (دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران) صورت پذیرفته است.

در پایان نیز، شیمو یوشیچ یکی از معروف ترین شاعران معاصر بوسنیایی کار گردآوری و دبیری مقالات مندرج در کتاب را به عهده گرفته است. از این رو اثر حاضر، از لحاظ مختلف کتابی کم نظیر و بسیار ارزشمند در این حوزه به شمار میرود.

مرصاد کونیچ، استاد تمام دانشگاه توزلا و بزرگترین استاد معاصر ادبیات شفاهی بوسنیایی مقدمه ای ارزشمند در تایید ارزش ادبی این کتاب به رشته تحریر درآورده و در بخش هایی از مقدمه خود چنین آورده است: منظومه حماسی رستم و سهراب مشهورترین بخش از شاهنامه بزرگ حماسی ایرانی است که به وسیله ابوالقاسم منصوری شاعر بزرگ پارسی معروف به فردوسی نوشته شده است که یکی از پنج ستاره شعر پارسی به شمار میرود.

وی در ادامه چنین آورده است که: داستان حماسی رستم و سهراب به خصوص برای ما مردم بوسنی و هرزگوین با توجه به سنت حماسی بسیار پیشرفته مردمان ساکن بوسنی و اطراف آن و با توجه به سنت نوشتن و آواز خواندن به فارسی در دوران حکومت عثمانی باید جالب باشد. فردوسی، هومر شرق است و به ادبیات بزرگ فارسی / ایرانی در میان سایر بزرگان همانند نظامی، مولانا جلال الدین رومی، سعدی، حافظ و… تعلق دارد. این ملت بزرگ تاریخ طولانی و ادبیاتی بزرگ هم دارد. با این ترجمه ای که به وسیله الویر موسیچ صورت گرفته که مثل ابیات متن اصلی است، سنت بوشنیاکی ترجمه و حفظ روابط با ادبیات پارسی / ایرانی انگیزه جدیدی دریافت نموده و علاقه مندان مطالعه ادبیات در سرزمین ما، فرصتی دیگر برای ملاقات با ادبیات و فرهنگ بزرگ پارسی / ایرانی را به دست آورده اند.

در این کتاب داستان رستم و سهراب از ابتدای حکایت آشنایی رستم با تهمینه تا لحظه برگشتن رستم به زابلستان بعد از کشتن سهراب و زمانی را که تهمینه می فهمد پسرش سهراب به دست همسرش رستم کشته شده است، به زیبایی هرچه تمام تر به رشته تحریر درآورده است.

شاهنامه فردوسی یکی از برترین و شکوهمندترین آثار نبوغ بشری است که رستم و سهراب آن از مشهورترین و هیجان انگیزترین داستان های شاهنامه و از جالب ترین داستان های اساطیری دنیا است. شاهنامه فردوسی از اواخر سده هجدهم، به زبان های اروپایی ترجمه شد و محققان و نقادان ادبی و هنری اروپا به ارزش و اعتبار این حماسه بزرگ آگاهی یافتند و عده زیادی از اندیشمندان مضمون این داستان را گرفتند و به سبک و سیاقی مطلوب، به زبان خود به نثر و نظم کشیدند.

حماسه جاودانه شاهنامه فردوسی با آفرینش دنیا به روایت افسانه های کهن ایرانی شروع می گردد و سخن گفتن و نوشتن از آن، هنوز پایانی ندارد.

ترجمه بوسنیایی کتاب داستان های حماسی شاهنامه؛ رستم و سهراب قطعاً از این ظرفیت بالا برخوردار است که به عنوان نامزد برترین اثر بخش (مطالعات ایرانی؛ شعر و ادب فارسی) بیست و هشتمین دوره جایزه دنیای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و یا سایر جشنواره های معتبر ادبی داخی در امسال از سوی سازمان متبوع معرفی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1914

به "ترجمه بوسنیایی رستم و سهراب منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه بوسنیایی رستم و سهراب منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید