انجام طرح آنالیز فیزیکوشیمیایی سرباره های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه های استحصالی

به گزارش مجله فیروزی، میراث آریا/ براساس خبرهای بدست آمده، انجام طرح آنالیز فیزیکوشیمیایی سرباره های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه های استحصالی صورت گرفت.

انجام طرح آنالیز فیزیکوشیمیایی سرباره های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه های استحصالی

امین الله کمالی، عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی و مجری طرح گفت: مطالعات زمین شناسی و پتروگرافی بر روی سرباره های قدیمی ذوب فلز در پاره ای موارد نشانگر وجود کانی های ارزشمند دیگری در رگه اصلی معدنی است.

او اضافه نمود: هجده محوطه ذوب فلز به وسیله فراوانی سرباره های فلزی در شهرستان خاتم شناسایی و از این رو، هجده سرباره فلزی به صورت تصادفی از سطح محوطه ها انتخاب شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: پس از انجام پتروگرافی معین شد که غالب سرباره های فلز آهن (کانه های فلزی، وستیت، مارکاسیت، هماتیت و مگنتیت) است و تنها دو مورد از آنها سرباره مس هستند.

کمالی با بیان اینکه محوطه هایی که ذوب فلز در آنها اجرا شده بود با توجه به سفالهای آنها متعلق به دوره های تاریخی و اسلامی فرض شدند، اضافه نمود: در تعدادی از معادن منطقه ماده معدنی غالب مگنتیت و هماتیت بوده و در تعداد دیگر نیز ماده معدنی غالب هماتیت و به میزان کمتر مگنتیت بوده که شواهد این کانی های اولیه در سرباره ها دیده می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2047

به "انجام طرح آنالیز فیزیکوشیمیایی سرباره های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه های استحصالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام طرح آنالیز فیزیکوشیمیایی سرباره های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه های استحصالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید