حال این روز های سلبریتی ها؛ از دغدغه های معنوی تا دل نگرانی های آبکی!

به گزارش مجله فیروزی، فضای مجازی این روز ها عرصه ای برای خاص بودن است که می تواند به انسان های عاشق شهرت بار مثبت و منفی بیفزاید.

حال این روز های سلبریتی ها؛ از دغدغه های معنوی تا دل نگرانی های آبکی!

به گزارش ، ورزشکاران،مشاهیر ادبی، هنرمندان،دانشمندان، مخترعان و سیاستمداران که از دیدگاه مردم صندلی بالایی دارند و به اصطلاح مشهورند به عنوان سلبریتی ها شناخته می شوند و گاهی همین افراد در فضای واقعی و مجازی صدای قشر یا گروهی می شوند و بعضی اوقات هم داشته های درونشان را به اشتراک می گذارند. طرز فکر و ایده های این افراد بسته به نوع زندگی، سواد و اعتقاداتشان متغیر است لذا خروجی آنها در انظار طرفدارانشان بر پایه همین اصول شکل گرفته است. بعضی دغدغه های خودشان را به رخ دیگران و عده ای هم دغدغه های دیگران را به تصویر می کشند.

این بیان اعتقادات و نظرات گاهی مورد پسند عده ای قرار می گیرد و مرتبه ای هم مورد خشم گروهی واقع می گردد. اظهار نظر افراد مشهور و سرشناس درمیان مردم تاثیر گذار است زیرا این عده طرفداران زیادی دارند که آن ها را به عنوان الگوی خودشان در جامعه قرارداده اند. بدون شک اظهار نظر شخصی درباره یک مسئله یا موضع که کارشناسی شده و مطابق قوانین و شرایط هر جامعه ای باشد می تواند در شرایط سخت و حساس هم یاری کند بار ها به طور مثال و نمونه دیده ایم که همین افراد در اتفاق مهمی که اتفاق افتاده تا چه میزبان توانسته اند مهم و تاثیر گذار باشند، بار ها دیده ایم که بازیگران ، ورزشکاران و ... در زمان های حساس به یاری آمده اند و با تشویق مردم به انجام کار هایی که در آن احتیاج به یاری جمعی و عمومی بوده است گام مهمی در جهت برطرف آن ها برداشته اند.

غلامرضا تختی در میان ورزشکاران سرآمد این ماجرا است و بار ها در زمان خودش دست به کار های بزرگی زد که نامش را نه تنها در ورزش بلکه به عنوان یک پهلوان عنوان نمود. این مثال و نمونه در کشور های دیگر هم وجود دارد و بار ها دیده ایم که بازیگران سرشناس و مشهور اقدام به حمایت و یا مبارزه با جریانی نموده اند و در رابطه با آن اظهار نظراتی داشتند. به طور مثال در انتخابات آمریکا هم دیدیم که بسیاری از ورزشکاران وهنرمندان این کشور در اعتراض به سیاست های ترامپ به مبارزه با او پرداختند و در مراسم های مختلف غیبت داشتند ودر فضای مجاز هم به اظهار نظر پرداختند.

نقش تختی به دلیل اشاعه فرهنگ ایستادگی و افتادگی هنوز سال هاست ورد زبان جوانان و قهرمانان ورزش ایران است و به یک الگوی رفتاری تبدیل شده است. تصور کنید اگر تختی در آن موقع به فضای مجازی به شکل فعلی دسترسی داشت چقدر در میان مردم تاثیر گذار بود؟

شاید این سوال پیش بیاید که تفاوت این اظهار نظرات چیست و چه معیاری آن ها را از هم تفکیک می نماید ؟ مگر همه نمی توانند درباره هر مسئله ای اظهار نظر نمایند؟ قطعا چنین نیست و هر فردی نمی تواند در رابطه با هر مسئله ای حرفی را مطرح کند. زیرا یک فرد زمانی که به عنوان یک چهره شناخته می گردد اظهاراتش تنها نمی تواند شخصی باشد زیرا می تواند روی تعداد زیادی از افراد تاثیر گذار باشد و آن ها را به سمت مسیری سوق دهد. ممکن است این افراد با یک اظهار نظر اشتباه و یک مسئله تصورات اشتباهی را شکل بدهند و موجب مسائلی شوند، به طور مثال همین چندی پیش یکی از بازیگران سینمای کشورمان درباره یک مسئله پزشکی به اظهار نظر پرداخته بود ، اظهار نظری که کاملا اشتباه بود و حتی ممکن بود به قیمت فوت افراد تمام گردد.

مسئله اصلی این است که باید میان اظهار نظرات شخصی و عمومی تفاوتی قائل شویم . اگر هنرمند یا بازیگری در گوشه ای از دنیا درباره یک مسئله اظهار نظر می نمایند یا درراستای همان مسئله فعالیت جدی دارند و یا با اطلاعات دست و یاری از کارشناسان آن مسئله به اظهار نظر می پردازند. به طور مثال فردی که درباره محیط زیست اظهار نظر می نماید یا در سازمان های حمایت از محیط زیست فعالیت فعال دارد و یا با شرکت در جلسات مختلف و بهره گیری از اطاعات کافی در یک مناسبت و رویداد خاص درباره آن اظهار نظر می نماید. اما متاسفانه چنین مسئله ای در میان افراد مشهور و معروف و سلبریتی های ما جا افتاده نیست و ما شاهد آن هستیم که بسیاری از آن ها بدون هیچ فعالیت و سابقه ای به اظهار نظر درباره یک مسئله می پردازند و اطلاع نداشتن آن ها از همان مسئله هم چالش ساز می گردد. زیرا هم اطلاعات غلط انتقال می دهند و هم زمینه بعضی مسائل را فراهم می نمایند. علاوه بر این ها ما شاهد آنیم که بعضی از این افراد اظهارات عجیبی دربراه مسئل خاصی مطرح می نمایند که بیشتر مورد تمسخر قرار می گیرند تا حرفشان تاثیر گذار باشد.

این مسئله در دنیای ورزش هم وجود دارد اما وجه دیگری دارد و علاوه بر پیغام ها در فضای مجازی گاها به زمین مسابقه هم کشیده می گردد و بازیکنان در هنگام جشن و پایکوبی و یا خوشحالی پس از به ثمر رساندن گلی با نشان دادن عکسی و یا درج متنی روی پیراهنشان به این مسئله می پردازند. فدارسیون های مختلف ورزشی از جمله فیفا قوانین مشخصی در رابطه با این مسائل دارند و همیشه تاکید دارند که سیاست و مسائل مختلفی که موجب تفرقه و دشمنی می گردد در ورزش وارد نشوند زیرا فضای ورزش یک فضای محبت آمیز است ، البته در بسیاری موارد چنین چیز هایی از سوی فدراسیون های دنیای رعایت نمی گردد و در بعضی مواد هم مسائل مختلف را به آن ربط می دهند تا زمینه ساز یک مشکل شوند. با این حال این اتفاق در بسیاری از کشور های دنیای می افتد و بار های دیده ایم که بازیکنان برای مهم نشان دادن یک مسئله و جلب توجه به یک موضوع چنین کاری انجام می دهند و مسئله ای هم ندارد.

به طور مثال در کشورمان هم بار ها شاهد این اتفاق بوده ایم که ورزشکاران در زمین فوتبال با درج شعار های مذهبی بر روی پیراهنشان و یا حک عکس شهیدان و بزرگان مذهبی ، سیاسی و ... یاد و خاطره آن ها زنده می نمایند، این مسئله ایرادی ندارد و تنها مختص به کشورمان نیست ، به طور مثال کاکا ستاره برزیلی سابق تیم فوتبال میلان در فینال لیگ قهرمانان اروپا با پیراهنی که روی آن درج شده بود (من به حضرت مسیح ایمان دارم) به میدان مسابقه آمد و حتی مورد تشویق و تمجید هم نهاده شد.

با این حال همان طور که در دنیای هنر و سینما شاهد اظهار نظرات نامربوط و غیر تخصصی و گاها عجیب هستیم در فوتبال و ورزش هم این مسائل را می بینیم .متاسفانه بعضی از ورزشکاران به سادگی وارد بعضی بازی های سیاسی می شوند و در فضای مجازی و فضای فوتبال دست به کار های عجیبی می زنند ، متاسفانه این افراد بدون اطلاع چنین کاری می نمایند و مطلعی کافی از این مسائل ندارند و مشکل ساز هم می شوند. در این میلان البته اگر هم تنها به یک مسئله عیان و نکته ای حائز اهمیت اشاره می نماید مورد هجوم این دسته و افراد قرار می گیرد ! به طور مثال همین چندی پیش ملی پوش کشورمان یعنی مهدی ترابی که در باشگاه پرسپولیس هم حضور دارد دست به کار بسیار خوب و زیبایی زد که دغدغه آن واقعا وجود داشت و پس از آن هم مورد تشویق و تمجید هم نهاده شد اما عده ای نا مطلع نسبت به آن واکنش منفی داشتند.سطح سواد و اعتقادات می تواند ترازویی برای مقیاس الگو های جامعه باشد و دیدگاه افراد نسبت به دنیای پیرامون خود را متفاوت کند. عجیب بودن و استثنا بودن این روز ها نزد سلبریتی های کشورمان نکته ای فراگیر است. پُست های عجیب و غریب در فضای مجازی و رفتار آنها در دنیای واقعی نشان از دیدگاه های آنها دارد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 438

به "حال این روز های سلبریتی ها؛ از دغدغه های معنوی تا دل نگرانی های آبکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال این روز های سلبریتی ها؛ از دغدغه های معنوی تا دل نگرانی های آبکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید