حق مسکن در حقوق سال آینده چقدر است؟

به گزارش مجله فیروزی، چند روز پیش شورای عالی کار هزینه سبد معیشت کارگران را بدون احتساب هزینه تامین مسکن و اجاره 3.3 میلیون تومان گفت. با در نظر گرفتن سهم 42 درصدی مسکن در سبد هزینه معیشت خانوار، باید حدود 2.4 میلیون تومان به این مبلغ اضافه شود.

حق مسکن در حقوق سال آینده چقدر است؟

به گزارش بلاگ خبرنگاران، جلسات شورای عالی کار برای مشخص حقوق کارگران در سومین شنبه هر ماه برگزار می شود. در جلسه روز گذشته این شورا، اعضا روی رقم سه میلیون و 286 هزار و 614 تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.

با این که شورای عالی کار اعلام کرده است که بخش مسکن و اجاره بها در هزینه سبد معیشت کارگران محاسبه نشده، اما آمارها به خوبی از سنگین شدن این وزنه هزینه ای برای خانوارها خبر می دهد.

در فاصله سال 90 تا سرانجام 99، نرخ تورم عمومی 482 درصد گزارش شده یعنی قیمت ها در سبد مصرفی خانوارها طی دهه گذشته، 5/8 برابر شده است. نکته مهم اینجاست که قیمت مهم ترین کالای مصرفی خانوارها یعنی مسکن، 13 برابر شده است.

در واقع هزینه تامین مسکن در سبد هزینه خانوار از 30 به 42 درصد رسیده که دو برابر عرف جهانی است.

اگر قرار باشد بر اساس آمارهای مسکن، سبد هزینه معیشت خانوارها مشخص شود، باید 42 درصد از هزینه های خانوار را به بخش مسکن اختصاص داد. با اختصاص 42 درصدی، باید حدود دو میلیون و 400 هزار تومان به رقم سه میلیون و 300 اعلام شده از سوی شورای عالی کار اضافه شود.

در واقع رقم کل سبد معیشت خانوار با احتساب هزینه مسکن، حدود پنج میلیون و 700 هزار تومان برآورد می شود. به عبارت دیگر جزئیات سبد معیشت خانوارهای کارگری به شرح زیر است:

  • کل هزینه سبد معیشت خانوار کارگری: 5 میلیون و 700 هزار تومان
  • هزینه تامین مواد غذایی و خوراکی: 3 میلیون و 286 هزار تومان (معادل 58 درصد سبد هزینه)
  • هزینه تامین مسکن: 2 میلیون و 400 هزار تومان (معادل 42 درصد سبد هزینه)

در نهایت اگر شورای عالی کار تصمیم بگیرد که حقوق کارگران را همسان با سبد هزینه معیشت خانوار مشخص کند، باید دو میلیون و 200 هزار تومان(معادل 62 درصد) به حقوق امسال اضافه کند. یعنی میزان حقوق را از 3.5 میلیون تومان امسال به 5.7 میلیون تومان برای سال آینده افزایش دهد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1932

به "حق مسکن در حقوق سال آینده چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق مسکن در حقوق سال آینده چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید