خبرنگاران اصلاح سیاست های ارزی و تجاری در دستور کار دولت است

به گزارش مجله فیروزی، رشت خبرنگاران- معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در شرایط فعلی اصلاح سیاست های تجاری و ارزی در دستور کار دولت قرار گرفته و دولت گوش شنوایی برای شنیدن صدای فعالان مالی دارد.

خبرنگاران اصلاح سیاست های ارزی و تجاری در دستور کار دولت است

مظفر علیخانی سه شنبه شب در همایش تجلیل از صادر نمایندگان برتر استان گیلان در رشت با اشاره به مسائل فراوری نمایندگان، صادر نمایندگان و فعالان مالی اضافه کرد: درچند سال اخیراین قشر از یکسو با مسائل ناشی از تحریم ها، کرونا و نیز مسائل مسائل ساختاری و بی ثباتی در سیاست های مالی و تجاری روبرو بوده اند و از سوی دیگر ظرف کمتر از دو سال 300 بخشنامه صادر شده که هم صادر نمایندگان با چالش روبرو شده و هم مجریان قانون با بلاتکلیفی و چالش دست و پنجه نرم کردند.

وی توضیح داد: صادر نمایندگان با اعتبار، تجربه و وزن بین المللی خود، مدیریت و سیاست های مویرگی شان در شرایطی که دولت فروش نفت اش به کمتر از هشت میلیارد دلار کاهش یافته و برای برگشت ارز به کشور با چالش های فراوانی روبروست، این صادر نمایندگان هستند که با هر مشقتی فراوری و صادر کردند و ارز را به چرخه کشور باز گردانده و مدیریت کردند و امروز ما در عرصه جهانی سر ما بالاست و باید به عنوان افسران عرصه جنگ مالی از آنها نام برد.

وی اظهار کرد: ادامه این راستا نیازمند الزاماتی است که از جمله آنها بهبود محیط کسب و کار، اصلاح سیاست های ارزی و تجاری است.

علیخانی با تاکید بر ضرورت شفاف بودن استراتژی کشور در توسعه صادرات اضافه کرد: مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که برای دسترسی به مواد اولیه، هم اینک در دسترسی به سرمایه در گردش با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه اولین گام برای ورود به بازارهای صادراتی ویزاست که در این زمینه هم با چالش روبرو هستیم، ادامه داد: نمی گردد که هزینه های بسیار سنگینی را برای کشورهای همسایه در بعد سیاسی، مالی و اجتماعی صرف کنیم و همین کشورها برای ویزا و یا صادرات کالاهای ما تعرفه های بالایی را وضع نمایند.

علیخانی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی ما نیازمند همدلی، همکاری بین بخش خصوصی و دولتی و حاکمیت هستیم و همه باید در راستای برطرف آنها یاری کنیم.

وی تاکید نمود: بخش خصوصی وظایفی دارد و باید دیپلماسی سیاسی در کنار دیپلماسی مالی قرار بگیرد و دولتمردان، وزارت امور خارجه، نمایندگی و تشکل های مختلف و اتاق ایران باید در کنار هم قرا گیرند و بستر لازم نیز با دیپلماسی سیاسی و مالی مناسب فراهم گردد تا به وسیله پیوندمان با جهان و کنار هم قرار دریافت فراوری و عرضه بتوانیم سهم بیشتری از بازارها را برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

علیخانی با یادآوری خدمات صادر نمایندگان به کشور گفت: آنچه که صادرنمایندگان را دچار تکدر خاطر نموده این است که صادر نمایندگان با کوشش و زحمت بسیار درآمد ارزی حاصل از صادرات را به کشور برگردانند از سویی صادر نمایندگان، فراوری نمایندگان و فعالان مالی ما در خدمت این مرز و بوم بوده و با پرداخت مالیات به دولت در اداره کشور یاری می نمایند و از سوی دیگر با فراوری اشتغال آرامش را به جامعه ارزانی می نمایند طبیعی است که در چنین شرایطی با ادبیات نازیبا با آنان برخورد گردد، ناراحت می شوند.

علیخانی گفت: در شرایط کنونی برای برون رفت از مسائل موجود باید از دیپلماسی مالی و تجاری استفاده کنیم و از سوی دیگر باید مراودات مان را برای توسعه صادرات برقرار و از موافقتنامه های تجارت آزاد و ترجیحی استفاده کنیم زیرا تجارت جاده دو طرفه است و اگر بخواهیم محصولات مان را صادر کنیم باید اجازه صادرات فراوریات آنها را به کشورمان نیز بدهیم و در چنین شرایطی صادر نماینده می تواند راستا گفت و گو را در کشور دیگر باز کند.

وی گفت: در شرایط کرونایی اتاق ایران با موضوع کمیسیون ای سی تی نمایشگاه مجازی ایران را طراحی کرد که دستگاههای مختلف حمایت کردند و فضای ارزشمندی را برای بازاریابی و بازارسازی ومعرفی محصولات مان به اقصی نقاط جهان ایجاد کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1351

به "خبرنگاران اصلاح سیاست های ارزی و تجاری در دستور کار دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصلاح سیاست های ارزی و تجاری در دستور کار دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید