خواص درمانی بارهنگ

به گزارش مجله فیروزی، ترکیبات گیاهی موجود در بارهنگ باعث کاهش التهاب، بهبود هضم و زخم می گردد.

خواص درمانی بارهنگ

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ ترکیبات گیاهی موجود در بارهنگ باعث کاهش التهاب، بهبود هضم و زخم می گردد.در این مطلب با خواص درمانی بارهنگ و فواید آن برای سلامتی آشنا می شویم:

بارهنگ چیست؟

بارهنگ گیاه بومی اروپا و منطقه ها خاصی از آسیاست. این گیاه چند ساله گل های مایل به سبز و برگ های عظیم و بیضی شکل دارد که به صورت خام یا پخته قابل خوردن است. بارهنگ دارای برگ و دانه های خوراکی است که از قرن ها قبل در حوزه دارویی استفاده می شده است.

مزایای بارهنگ برای سلامتی

نتایج مطالعات اولیه نشان می دهد بارهنگ چندین مزیت برای سلامتی دارد اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

- بارهنگ التهاب را کاهش می دهد

در حالی که سطح پایین التهاب بخشی از پاسخ سالم بدن به آسیب است، اما التهاب مزمن منجر به بروز بیماری های مختلف می گردد. نتایج مطالعات نشان می دهد بارهنگ به کاهش التهاب یاری می نماید. به طور خاص برگ ها حاوی چندین ترکیب ضدالتهاب از جمله فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، گلیکوزید ها و تانن ها هستند.

علاوه بر این، مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد دانه های بارهنگ چندین نشانگر التهاب را کاهش داده و رشد بعضی از سلول های سرطانی را آهسته می نماید. البته بارهنگ را نباید یک داروی سرطان دانست. مطالعات در فاز انسانی برای ارزیابی اثرات ضدالتهابی این گیاه ضروری است.

- بارهنگ باعث ترمیم زخم می گردد

بعضی تحقیقات خاطرنشان می نمایند بارهنگ با کاهش التهاب، جلوگیری از رشد میکروبی و تسکین درد از ترمیم زخم پشتیبانی می نماید. در حقیقت، یک مطالعه روی 40 نفر نشان داد استفاده از ژل حاوی آلوئه ورا و بارهنگ به بهبود زخم پا یاری می نماید. به همین ترتیب، در یک مطالعه در فاز حیوانی گیاهان آلوئه ورا و بارهنگ باعث بهبود ترمیم زخم و بافت در صورت استفاده موضعی شدند.

- بارهنگ از سلامت گوارش پشتیبانی می نماید

تحقیقات نشان می دهد چندین ترکیب موجود در دانه ها و برگ های بارهنگ بعضی از مسائل گوارشی را تسکین می دهد. به طور خاص دانه ها حاوی پسیلیوم هستند، نوعی فیبر که اغلب به اسم ملین طبیعی استفاده می گردد، زیرا هنگام حرکت به وسیله دستگاه گوارش آب را جذب می نماید.

بر اساس نتایج یک آنالیز بارهنگ حرکت دستگاه گوارش را کند می نماید که باعث تنظیم نظم روده و یاری به درمان اسهال می گردد. یک مطالعه روی موش ها حتی نشان داد عصاره بارهنگ باعث بهبودی زخم معده می گردد. علاوه بر این، بعضی از مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد خواص ضدالتهابی بارهنگ به درمان مسائل گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) که باعث ایجاد علائمی مانند درد معده، نفخ و اسهال می گردد یاری می نماید.

بارهنگ دارای برگ و دانه های خوراکی است و فوایدی مانند بهبود هضم غذا، بهبود ترمیم زخم و التهاب پایین را برای بدن فراهم می نماید. همچنین، بارهنگ به طور گسترده ای به اسم مکمل، چای و محصولات مراقبت از پوست در دسترس است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1565

به "خواص درمانی بارهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی بارهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید