رقابت مپنای ایران با انی ایتالیا و توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی

به گزارش مجله فیروزی، توسعه مرزی ترین فاز پارس جنوبی پس از سالها بلاتکلیفی مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته و خبرها حکایت از مشخص تکلیف توسعه این فاز در نیمه نخست سال 95 دارد.

رقابت مپنای ایران با انی ایتالیا و توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله فیروزی، شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در سال 2000 میلادی برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی فراوری LNG به توافق رسیدند و پایان در سال 1379 تفاهمنامه ای میان دو طرف امضا شد. پس از امضای این تفاهمنامه، شرکت پتروناس مالزی نیز برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی پیشقدم شد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی فاز 11 پارس جنوبی را در اختیار دریافتد. در سالهای 1385 تا 1387، مذاکرات دنباله داری در تهران و اروپا میان دو طرف شروع شد و در نهایت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود 10 تا 11 میلیارد دلاری فرانسویها مخالفت کرد و به این ترتیب شرکت توتال از این پروژه کنار گذاشته شد.

چینی ها گزینه بعدی ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بودند. این طرح در سال 1388 با هزینه 4 میلیارد دلاری به شرکت سی.ان.پی.سی. واگذار شد. بعد از گذشت چهار سال از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با این شرکت چینی، به دلیل اینکه چینی ها هیچ اقدام مؤثری برای توسعه این فاز انجام نداده بودند، طی یک توافق دوجانبه قرارداد توسعه این فاز با چینی ها فسخ شد.

بعد از کنار رفتن سی.ان.پی.سی. از پارس جنوبی، اعلام شد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی به دو شرکت پترو ایران و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی واگذار خواهد شده است، اما کمی بعد واگذاری این فاز به دو شرکت نام برده تکذیب شد.

شرکت پتروپارس سومین شرکتی بود که بعد از رفتن چینی ها از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان پیمانکار طرح اعلام شد، حتی قرارداد فاز 11 پارس جنوبی بین پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران در قالب بیع متقابل امضا شد اما با روی کار آمدن دولت جدید بخشنامه ای ابلاغ شد مبنی بر اینکه هرگونه امضای قرارداد پیش از تاریخ جلسه رأی اعتماد مجلس و انتخاب وزیران باطل است. بر این اساس چون قرارداد مورد نظر در مردادماه 1392 نهایی شده بود قرارداد کان لم یکن محسوب شد.

البته وزیر نفت در خصوص علت برکناری شرکت پتروپارس از توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفته بود که این شرکت پولی برای توسعه فاز 11 نداشت و در حال حاضر اولویت توسعه با فازهای 12، 15و16، 17 و 18 است و تصمیم درباره فاز 11 سر فرصت گرفته می گردد.

در سال 93 و 94 نیز توسعه فاز 11 پارس جنوبی با وجود تمامی حدس ها مشخص تکلیف نشد تا اینکه روز گذشته علی کاردر معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اقتصادی شرکت ملی نفت ایران از مشخص تکلیف توسعه این فاز در نیمه نخست امسال اطلاع داد.

به گفته این مقام مسئول، وزارت نفت به دنبال این است که فاز 11 پارس جنوبی در قالب قرارداد بیع متقابل یا EPCF توسعه یابد.

فاز 11 پارس جنوبی در مرز میدان مشترک پارس جنوبی است و در حالی این فاز در سمت ایران توسعه نیافته باقی مانده که طرف قطری طی یک دهه گذشته برداشت های بسیاری از این بخش از میدان مشترک با ایران داشته است.

پیگیری های خبرنگار مجله فیروزی حاکی از این است که در یک سال گذشته شرکت های متعددی از ایران، ایتالیا، هند، چین، مالزی، فرانسه، ژاپن و ... برای سرمایه گذاری و در دست دریافت توسعه این پروژه اعلام آمادگی نموده اند اما جدی ترین گزینه های رقابت در این پروژه، شرکت های انی ایتالیا، توتال فرانسه و مپنای ایران هستند که درخواست این شرکت ها هم اکنون در شرکت ملی نفت ایران در حال آنالیز است.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 423

به "رقابت مپنای ایران با انی ایتالیا و توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت مپنای ایران با انی ایتالیا و توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید