سیگنال های رادیویی مرموزی از اعماق کهکشان ردیابی شد

به گزارش مجله فیروزی، سیگنال های رادیویی مرموز

ستاره شناسان جزییاتی از سیگنال های رادیویی مرموز که از یکی از کهکشان های دور ارسال شده است را توسط تلسکوپی در کانادا دریافت نموده و آن را ردیابی نمودند. ماهیت و منشا دقیق این امواج رادیویی که چیزی مشابه انفجار می باشد ناشناخته است. در این میان 13 سیگنال رادیویی که امواج مشابهی ارائه می کنند که به FRB مشهور هستند، این سیگنال ها نسبت به سایرین غیرمعمول بوده و از منبعی به فاصله ای در حدود 1.5 میلیارد سال نوری منتشر شده است. این رویداد و چنین سیگنال هایی قبلا تنها یکبار آن هم توسط تلسکوپی متفاوت گزارش شده بود. از جمله یکی از این نظریه ها بر این است که سیگنال های رادیویی مرموز از یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی که به سرعت نیز در حال چرخش است منتقل شده است. نظریه دیگری نیز وجود دارد که می گوید این سینگال ها در اثر برخورد دو ستاره نوترونی که در حال ادغام با یکدیگر می باشند ایجاد شده است. البته که تعداد کمی از افراد نیز این سیگنال ها را به سفینه های فضایی بیگانگان نسبت می دهند. با خبرنگاران همراه شوید تا بدانیم این سیگنال های رادیویی مرموز چه هستند.

سیگنال های رادیویی مرموزی از اعماق کهکشان ردیابی شد

رصدخانه تشخیص دهنده سیگنال ها

اینگرید استیرز (Ingrid Stairs) که یک اخترفیزیکدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا می باشد در این خصوص گفته است که اینکه قبلا یکبار این اتفاق روی داده است نشان می دهد که می تواند تعداد بیشتری نیز رخ دهد و با تکرار بیشتر و همچنین منابع گسترده تری که برای مطالعه به دست می آید، ممکن است تا بتوانیم این معمای کیهانی را درک کرده و متوجه شویم که این سیگنال های رادیویی مرموز از کجا آمده و چه چیزی باعث آن شده است. رصدخانه CHIME که در دره اکاناگان (Okanagan) بریتیش کلمبیا واقع شده دارای 4 آنتن با 100 متر طول و به شکلی نیمه استوانه بوده که روزانه تمام بخش شمالی آسمان را اسکن می کند. این تلسکوپ پر قدرت سال گذشته راه اندازی و فعال شده و بلافاصله پس از عملیاتی شدن ان 13 مورد از سیگنال های رادیویی مرموز را دریافت کرده که همگی آن ها تکراری بوده اند

مطالعات و تحقیقات در خصوص سیگنال های رادیویی مرموز

نتیجه مطالعات و تحقیقات در خصوص این امواج رادیویی در مجله طبیعت (Nature) ثبت شده است. شریهارش تندولکار (Shriharsh Tendulkar) از دانشگاه مک گیل کانادا در این مجله شرح داده که ما تکرار نماینده دوم را کشف کرده ایم و خواص آن بسیار شبیه به تکرار نماینده اول می باشد. این در خصوص اطلاعاتی که ما از این امواج ترار شونده به دست خواهیم آورد می تواند به مقدار زیادی یاری کند. FRB ها امواج رادیویی قدرتمندی هستند که از اعماق کیهان می آیند. دانشمندان تا به امروز توانسته اند حدود 60 مورد سیگنال های رادیویی انفجاری را کشف کرده و دو مورد از سیگنال های تکرار شونده را ردیابی نمایند. آن ها تصور می نمایند که احتمالا روزانه هزاران اف ار بی در آسمان اتفاق می افتد. البته که نظریه های متعددی در خصوص آنچه که باعث آن می گردد وجود دارند. هنگامی که انفجارهای سریع رادیویی یا همان FRB ها به تلسکوپ های روی زمین می رسند آن ها را به مدت چند میلی ثانیه تحت تاثیر قرار داده و سپس ناپدید می شوند. ستاره شناسان طی دهه های گذشته بسیاری از این نوع از امواج را شناسایی کرده و اعلام کرده اند که بیشتر آن ها را ردیابی کرده اند. از جمله سیگنال های رادیویی مرموز که از نوع تکرار شونده و متفاوت از سایرین می باشد. البته که هیچ یک از ما نمی دانیم که دقیقا این سیگنال ها از کجا و یا در اثر چه چیزی ایجاد شده اند اما پنج نظریه در خصوص آن ها وجود دارد.

نظریه های مختلف در خصوص این سیگنال ها

ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش

هنگامی که ستاره ها منفجر شده و می میرند می توانند به صورت ستاره های نوترونی که به سرعت در حال چرخش هستند باقی بمانند. ستاره شناسان بر این تصور هستند که اگر ستاره های نوترونی در یک محدوده با میدان مغناطیسی بالا قرار بگیرند می توانند سیگنال های عجیب و غریبی را از خود فراوری نمایند. دکتر اینگرید استیرز که یک اختر فیزیکدان می باشد می گوید چیزی شبیه به یک ستاره نوترونی واقعا منطقی به نظر می رسد که بتواند چنین امواجی را فراوری نماید. البته که این دقیقا همان چیزی است که فیزیک در حال فراوری انفجارهای پر انرژی از امواج رادیویی است که ما هنوز در خصوص آن چیزی نمی دانیم.

ادغام دو ستاره

زمانی که دو ستاره نوترونی با یکدیگر برخورد نمایند می تواند امکان دیگری نیز ایجاد گردد. با توجه به تحقیقات شریهارش تندولکار که ستاره شناس دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا می باشد این سناریو را بیان کرده است. البته که این فقط یک نظریه می باشد زیرا فقط برای سیگنال های کیهانی به کار می رود که تنها یکبار دیده شده اند. زیرا بر اساس این نظریه ستارگان تخریب خواهند شد. این یک فرایند و رویداد عظیم است و معمولا برای تکرار نماینده های رادیویی سریع به کار نمی رود. این نظریه همانند بسیاری از انفجارهای رادیویی سریع در دهه های گذشته توسط تلسکوپ ها ثبت شده که پس از آن ناپدید شده اند، بیشتر آن ها از این دشت از ادغام های دو ستاره بوده اند. با این حال دو مورد از سیگنال های رادیویی مرموز تکرار شونده شناسایی شده اند که می تواند مجددا نیز مشاهده گردد بنابراین می بایست شرح متفاوتی در خصوص آن وجود داشته باشد.

شکلی از زندگی بیگانگان

در حالی که بعضی معتقدند که این سیگنال های رادیویی مرموز کاملا طبیعی می باشد، عده کمی نیز حدس می زنند که این امواج می تواند شواحدی بر فعالیت های غیر زمینی باشند. البته که دکتر استیرز که مقاله ای در ای خصوص منتشر کرده این احتمال را بعید می داند. او در این خصوص می گوید که این سیگنال های تکرار شونده سریع تقریبا در سراسر آسمان گسترده شده و از فاصله های مختلفی که احتمالا با کهکشان های بسیاری ارتباط داشته آمده است. به نظر غیر قابل تصور می رسد که تمدن های بیگانه متفاوتی وجود داشته باشند که تصمیم بگیرند همان نوع سیگنال را به همان شکل مجددا فراوری نمایند و البته که این موضوع به نظر غیرممکن می رسد.

بلیتزار | blitzar

بلیتزار یک ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش بوده که زیر وزن خود فرو ریخته و تشکیل یک سیاه چاله را می دهد. باز هم این اتفاق به تخریب ستاره ختم می گردد بنابراین نمی تواند سیگنال های تکرار شونده را ایجاد نماید.

سیاه چاله | Black hole

سیاه چاله ها در بسیاری از نشریه از یک ستاره نوترونی زمانی که در زیر وزن خود فرو می ریزد به وجود می آید. همچنین سیاه چاله ها ممکن است از ماده تاریک که اجرام دیگر را می خورد تشکیل شده است.

منبع: www.bbc.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 798

به "سیگنال های رادیویی مرموزی از اعماق کهکشان ردیابی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال های رادیویی مرموزی از اعماق کهکشان ردیابی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید