شهرچادگان ؛ بهشتی در نصف دنیا

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران : تا نام اصفهان می آید آثارزیبای میدان نقش دنیا و سی و سه پل در فکر ما تداعی می گردد اما اصفهان زیبا جاذبه های طبیعی زیبایی هم دارد که می توانید در سفر به این استان دل انگیز اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید. پیشنهاد ویژه ما شهرچادگان است.

شهرچادگان ؛ بهشتی در نصف دنیا

به گزارش خبرنگاران ، شهرچادگان یکی از شهرستان های استان اصفهان است. آب و هوای مطبوع و معتدل همراه با طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده اند تا این مکان به یکی از زیبا ترین منطقه ها گردشگری اطراف اصفهان برای گردشگران و بعلاوه اهالی این شهر تبدیل گردد.

نام باستانی این شهر پاراتاک بوده که بعدها به چادگان تغییر پیدا کرد. نام چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است. چاد کلمه ای ترکی به معنای شیار، شکاف و دره و گان، پسوند نسبت است.

قرار گرفتن بافت قدیم شهرچادگان در میان دره ای کوچک با معنای لغوی آن یکسان است. سابقه تاریخی این منطقه به درستی معلوم نیست، ولی آنچه مسلم است در دوران صفویه با کوچاندن ترک زبانان به وسیله شاه عباس اول به این ناحیه و نیز به واسطه داشتن موقعیت طبیعی مساعد و نزدیکی به زاینده رود، منطقه آبادی بوده است.

اگر به نوشته های مورخین رجوع گردد، آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه به پاراتاک آمده و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است. درباره اقامت اسکندر در این محل روایات مختلف است، اما از اندازه نفوذ وی در این خطه، می توان به همین نکته بسنده کرد که مکانی را که اکنون به صورت روستایی در مجاورت چادگان قرار گرفته به نام وی نام گذاری شده و هنوز هم به اسکندری معروف است.

پیدایش شهرچادگان نه بر اساس ضرورت های تاریخی یا سیاسی، بلکه بیشتر به دلیل شرایط مناسب محیط طبیعی بوده است. وجود رودخانه مهم زاینده رود مهم ترین عامل پیدایش شهر چادگان بشمار می رود. آنچه مشهور است در این محله پاراتاک به طور کلی منهدم شد و مردم شهر خانه های مخروبه خود را رها نموده و در دو کیلومتری شهر قدیم بنای شهر جدیدی را گذاشتند.

با توجه به ستون های سنگی شکسته و آجرهای بزرگ و بقایای ظروف سفالی و مفرغی، این نکته واضح است که چادگان دارای تمدنی وسیع بوده است.مجموعه تفریحی چادگان با سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی مجهز شده است.

از دیگر امکانات موجود می توان به احداث رستوران برای پذیرایی میهمانان، تجهیز و راه اندازی استخر مطابق استانداردهای معمول در سانس های مختلف جهت استفاده خانم ها و آقایان، احداث زمین های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله کابین و پیست های دوچرخه سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی نیز اشاره نمود.

از آنجایی که شهرچادگان روی تپه های کم ارتفاع بنا شده است، سیمای خاصی در شکل گیری شهر ارائه می نمایند. همین طور این اختلاف ارتفاع، عامل مهمی در جهت حفظ مزارع و باغات و کنترل توسعه منطقه ها مسکونی در بافت کشاورزی شهر به شمار می آید.

دهکده تفریحی زاینده رود یکی از زیباترین تفرج گاه های استان اصفهان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و منظره ها زیبا از طبیعت واقع شده است. در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.

اگر در این تابستان گرم به این مکان دل انگیز سفر کردید جای ما را هم خالی کنید!

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1938

به "شهرچادگان ؛ بهشتی در نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرچادگان ؛ بهشتی در نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید