پرفروش ترین بازی های پوکمون در هفته نخست

به گزارش مجله فیروزی، برای ژاپنی ها سری پوکمون اکنون 25 ساله شده است. از طرفی برای کسانی که در ایالات متحده هستند، این مجموعه فقط 23 و در اروپا، فقط 21 سال عمر دارد. با عرضه موفقیت آمیز بازی Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl، تحلیلگران GfK پرفروش ترین بازی های اصلی سری پوکمون را در هفته اول عرضه در کشور بریتانیا معرفی کردند. این اطلاعات فقط فروش نسخه فیزیکی بازی ها را شامل می شوند.

پرفروش ترین بازی های پوکمون در هفته نخست

سری بازی های اصلی این سری نقش آفرینی شامل بازی هایی هستند که از مکانیک های شکار، نبرد و تمرین پیروی می نمایند که این مجموعه به آن معروفیت دارد. از بین آن ها می توان به نسخه های Red and Blue، Sword and Shield، نسخه های بهبود یافته مانند Yellow، Crystal، Emerald، Ultra Sun and Ultra Moon و بازسازی ها از جمله Lets Go Pikachu و Eevee اشاره نمود. شایان ذکر است که برای بازی هایی که چند نسخه از آن ها منتشر شده، فروش تمامی نسخه ها با یکدیگر جمع و به صورت کلی در نظر گرفته شده است. از بین بازی هایی که در فهرست گنجانده نشده اند می توان به نسخه های Snap، Dash، Mystery Dungeon، Pokken، Stadium، Ranger، Art Academy، Pinball، Trading Card Game و… اشاره نمود.

Pokémon Red and Blue در اکتبر 1999 در بریتانیا عرضه شد و فروش چندان زیادی نداشت. در ژاپن، برای کنسول گیم بوی در فوریه 1996 و در ایالات متحده در سپتامبر 1998 عرضه شد. بازی هنگامی که بریتانیا وارد شد، گیم بوی قدیمی جای خود را برای نسخه بهبودیافته باز نموده بود، اما بازی ها از سخت افزار نو سودی نبردند. این نسخه کمترین فروش را در بین مجموعه بازی پوکمون تا به امروز داشته است مگر اینکه انتشار مجدد نسخه Gold and Silver را روی 3DS در نظر بگیرید.

با این حال، نسخه قرمز و آبی، همراه با یک بازی کارتی محبوب تجاری و یک سری انیمیشن پیروز، پوکمون را وارد جریان اصلی بریتانیا کرد و رفته رفته به یک پدیده تبدیل شد. در ژوئن 2000، پوکمون Yellow عرضه شد. این نسخه بهبودیافته قرمز و آبی بود که دارای عناصری کارتونی و رنگ هایی بود که در نسخه ژاپنی 1998 وجود نداشت. این بازی نیز پیروزیت آمیز بود و هشتمین بازی بزرگ پوکمون از لحاظ فروش هفته اول در تاریخ این مجموعه است.

اولین دنباله ها با نام Pokémon Gold and Silver، در آوریل 2021 وارد بریتانیا شدند. بازی ها این بار از رنگ های نسخه بهبودیافته گیم بوی کاملا استفاده کردند (اگرچه هنوز در نسخه اصلی قابل بازی بودند) و مورد تحسین گسترده قرار گرفتند. با این حال فروش هفته اول بسیار ضعیف تر از نسخه Yellow بود، زیرا محبوبیت پوکمون همچنان رو به زوال بود. در واقع، نسخه Crystal، به عنوان یک نسخه بهبود یافته از Gold and Silver که فقط روی گیم بوی عرضه شد، یکی از ضعیف ترین بازی های پوکمون بود که به مرور در آن سال عرضه شد.

اگرچه پوکمون یک نام بزرگ باقی ماند، اما با انتقال این سری به کنسول Game Boy Advance، فروش هفته اول کماکان روندی کاهشی داشت. Pokémon Ruby and Sapphire در ژوئیه 2003 عرضه شد و فروش آن نسبت به Golad and Silver کمتر بود. گیم بوی ادونس در بریتانیا محبوب بود، اما فروش دستگاه کلاسیک گیم بوی را که در سراسر دهه 1990 به فروش می رسید، نداشت. با این حال Ruby و Sapphire نقطه اوج پوکمون در این کنسول باقی ماندند. در اکتبر 2004، اولین بازسازی پوکمون با عنوان Pokémon Leaf Green and Fire Red عرضه شد. در زمان عرضه، بازی ها بیش از دو برابر فروش نسخه های اصلی در سال 1999 فروختند، اما این تنها نیمی از تعداد نسخه های Yellow محسوب می شد.

سال بعد، در نوامبر 2005، Pokémon Emerald به عنوان یک نسخه بهبود یافته از Ruby and Sapphire به صنعت بازی های ویدیویی وارد شد. این بازی تقریبا به همان تعداد نسخه های بازی Pokémon Crystal فروش کرد و به نوعی ضعیف ترین نسخه از سری بازی های پوکمون روی پلتفرم بود. با عرضه نینتندو دی اس، پس از سال ها افول، پوکمون دوباره آغاز به رشد کرد. Pokémon Diamond and Pearl در ژوئیه 2007 منتشر شد و فروش هفته اول آن بالاتر از هر نسخه ای بود که در گیم بوی ادونس عرضه شده بود و به طور کلی فقط کمی کمتر از Pokémon Gold and Silver فروش کرد.

نینتندو دی اس یکی از بزرگترین کنسول های بازی روی کره زمین در آن موقع بود و پوکمون یکی از پیروز ترین بازی های این پلتفرم محسوب می شد. در مه 2009، Pokémon Platinum به عنوان نسخه بهبودیافته از Diamond and Pearl عرضه شد و به طور قابل توجهی بهتر از نسخه های Crystal و Emerald عمل کرد. کمتر از یک سال بعد، در مارس 2010، محبوبیت فزاینده پوکمون ادامه یافت. مجموعه دوم بازسازی ها با بازی های Heartgold و SoulSilver به تعداد زیادی در دی اس منتشر شدند. این دو بازی در زمان عرضه از بازی های Gold and Silver فروش بیشتری داشتند. روندی که تا امروز نیز وجود دارد.

نقطه اوج پوکمون در نینتندو دی اس در ماه مارس 2011 با عرضه پرفروش نسخه Black and White رخ داد. علی رغم ماهیت قدیمی دی اس (به علت عرضه 3DS در همان ماه)، فروش هفته اول این بازی ها بسیار زیاد بود و در آن موقع بزرگترین عرضه پوکمون محسوب می شد. امروزه چهارمین عرضه بزرگ سری در هفته اول محسوب می گردد و همچنان هواداران زیادی دارد.

محبوبیت فزاینده پوکمون در 3DS ادامه یافت. نسخه X and Y در اکتبر 2013 عرضه بزرگی داشتند. سال بعد بازسازی دیگری با نام Alpha Sapphire and Omega Ruby منتشر شد. این بازی ها در چیزی که اکنون به عنوان پنجره انتشار سنتی سری پوکمون در اواخر نوامبر شناخته می گردد، عرضه شدند و پیروزیت تجاری بزرگی رقم زدند. این نسخه ها تقریبا از نسخه Black and White بهتر عمل کردند و در آن موقع نقطه اوج سری بودند.

در پی بیستمین سالگرد بازی و عرضه پوکمون گو روی گوشی های هوشمند، بازی های پوکمون دائما در نمودارهای مختلف فروش حضور داشتند. زمانی که نسخه Sun and Moon در نوامبر 2016 عرضه شدند، به فروش پیروزی دست پیدا کرد. این بازی ها پیروز ترین فروش هفته اول را در این سری در زمان عرضه رقم زدند و حدود دو برابر Alpha Sapphire and Omega Ruby به فروش دست پیدا کردند.

درست مانند بازی Black and White 2، مجموعه بعدی بازی های پوکمون بر روی کنسولی عرضه شد که تا حدودی جایگزین شده بود. Ultra Sun and Ultra Moon نسخه های بهبود یافته بازی های سال قبل بودند و در واقع عملکرد خوبی داشتند. آن ها پس از Pokémon Yellow، دومین بازی پیروز از نسخه های بهبودیافته در این سری تا به امروز به جای مانده اند.

اکنون در دوران نینتندو سوییچ به سر می بریم. اولین بازی های سوییچ، در نوامبر 2018، Pokémon Lets Go Eevee و Lets Go Pikachu بودند. این بازی ها به گونه ای طراحی شده اند که مخاطب نوی را که به وسیله Pokémon Go وارد می شوند، با گیم پلی بهینه تر جذب نمایند. آن ها از نظر فنی بازسازی های پوکمون Red and Blue هستند و عرضه پیروزی داشتند. یک سال بعد، دوباره در نوامبر، اولین بازی نو و اصلی پوکمون در سوییچ با عنوان Sword and Shield عرضه شد. سوییچ در این مرحله داغ ترین کنسول بازار بود و تماشا این بازی ها و پیروزیت آن ها، تعجب آور نبود. در این مرحله، فروش نسخه دیجیتال سرعت بیشتری داشت.

پس از آن، پوکمون یک سال استراحت کرد و به جای نسخه های بهبودیافته یا دنباله ها، شرکت سازنده تصمیم گرفت در عوض از Sword and Shield با بسته های الحاقی پشتیبانی کند و عمر آن بازی ها را به وسیله محتوای بیشتر، افزایش دهد.

در نهایت این ما را به سال 2021 و آخرین مجموعه بازسازی های پوکمون با نام Pokemon Brilliant Diamond and Shining Pearl می برد. این بازی پنجمین بازی پرفروش در هفته اول عرضه از سری پوکمون در تاریخ چارت های بریتانیا است. فروش این بازی 53 درصد بیشتر از نسخه اصلی Diamond and Pearl است. با در نظر گرفتن نسخه های دیجیتال، این رقم حتی بالاتر خواهد بود. طبق گفته مجله فامیتسو، این نسخه ها، مجموعا نزدیک به 1.4 میلیون نسخه در ژاپن طی سه روز پس از عرضه به فروش رسانده اند. این رقم شامل فروش فیزیکی برای هر دو بازی به صورت جداگانه، فروش کارت های دانلود در خرده فروشی ها و فروش بسته هایی است که هر دو بازی را شامل می شوند. با این حال، این رقم شامل فروش دیجیتال به صورت مستقیم از فروشگاه سوییچ نمی گردد؛ بنابراین این تعداد فروش احتمالا بسیار بیشتر است.

در ادامه جدول پرفروش ترین بازی های سری پوکمون در هفته اول انتشار در کشور بریتانیا آمده است:

نام بازی سال عرضهپلتفرمجایگاه
Pokémon Sun and Moon2016Nintendo 3DS1
Pokémon Sword and Shield2019Nintendo Switch2
Pokémon Alpha Sapphire and Omega Ruby2014Nintendo 3DS3
Pokémon Black and White2011Nintendo DS4
Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl2021Nintendo Switch5
Pokémon X and Y2013Nintendo 3DS6
Pokémon Lets Go Eevee and Lets Go Pikachu2018Nintendo Switch7
Pokémon Yellow2000Gameboy/Gameboy Color8
Pokémon Heart Gold and Soul Silver2010Nintendo DS9
Pokémon Gold and Silver2001Gameboy/Gameboy Color10
Pokémon Diamond and Pearl2007Nintendo DS11
Pokémon Ruby and Sapphire2003Gameboy Advance12
Pokémon Ultra Sun and Ultra Moon2017Nintendo 3DS13
Pokémon Platinum2009Nintendo DS14
Pokémon Black and White 22012Nintendo DS15
Pokémon Leaf Green and Fire Red2004Gameboy Advance16
Pokémon Emerald2005Gameboy Advance17
Pokémon Crystal2001Gameboy Color18
Pokémon Red and Blue1999Gameboy19

منبع: Gamesindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1792

به "پرفروش ترین بازی های پوکمون در هفته نخست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین بازی های پوکمون در هفته نخست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید