چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می نماید؟، نگاهی به صنعت ساختمان های سبز در ایران

به گزارش مجله فیروزی، تغییرات آب وهوا در سراسر جهان سبب شده مهندسان عمران روش های منتوع تری برای طراحی ساختمان ها را در پیش بگیرند.

چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می نماید؟، نگاهی به صنعت ساختمان های سبز در ایران

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تغییرات گسترده شرایط آب وهوا در سراسر دنیا بر جنبه های مختلف زندگی مردم تأثیرات زیادی گذاشته است. بالا آمدن سطح آب دریا و گرم شدن کره زمین ازجمله مهم ترین مشکلاتی است که در اثر تغییرات اقلیمی ایجاد می گردد. دگرگونی های شدید و مکرر آب وهوا در دهه های اخیر بر صنعت ساختمان سازی نیز تأثیر زیادی داشته و مهندسان را به سمتی برده است که بیش از گذشته ساختمان هایی با مقاومت بالا در برابر آب وهوای متغیر را طراحی نمایند.

آینده آب و هوا در کره زمین چگونه خواهد بود؟/ مهاجرت میلیاردها نفر به دلیل گرمای طاقت فرسا

در طراحی نقشه هر ساختمان در نظر دریافت فشار بارهای مصنوعی نظیر وسایل منزل و تعداد اعضایی که در آن محل زندگی می نمایند و نیروی واردشده از مصالح ساختمانی و عوامل طبیعی مانند باران، باد و برف نیز لازم است. اگر ساختمان ها در برابر فشارهایی که طبیعت به آن ها وارد می نماید مقاومت کافی نداشته باشد و شرایط بسیار خطرناکی پیش آمده و ممکن است حوادث ناگواری روی دهد.

یکی از مواردی که موجب ایجاد شکست در ستون های فولادی و دیوارهای بتنی می گردد تغییرات متوالی و شدید دما است. با افزایش و کاهش مکرر دما قسمت های مختلف ساختمان تضعیف شده و ممکن است در شرایطی که ناگهان فشار زیادی به ساختمان وارد گردد به طورکلی دچار شکست شوند. لذا مهندسان در هر منطقه باید ضمن اطلاع از حداکثر و حداقل دمای ممکن مصالح مناسب را در ساخت پروژه های عمرانی به کارگیری نمایند.

تغییرات آب وهوایی چگونه ساختارهای ساختمانی را دگرگون می نمایند؟

درحالی که موضوع تغییر اقلیم یکی از عظیم ترین چالش های پیشروی دولت ها در کشورهای مختلف دنیا است شکی نیست که دمای کره زمین رو به افزایش است. آنالیز ها نشان می دهد دمای زمین بین سال های 2002 تا 2008 به اندازه 0.8 درجه سانتی گراد افزایش یافته است. به گزارش وب سایت Climate.org دمای سیاره خاکی در هر دهه به طور متوسط 0.2 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. این فرایند در شرایطی به وقوع می پیوندد که دانشمندان معتقدند گرمایش پایدار دنیای با افزایش 1.5 درجه سانتی گراد کافی است تا میلیون ها انسان در معرض قحطی، امواج گرما و فقر افسارگسیخته قرار بگیرند.

چنین گرمای بی سابقه ای در کره زمین الگوهای آب و هوایی را در کشورهای مختلف دچار اختلال نموده و موجب شده بیش از گذشته شاهد افزایش سرعت فرسایش خاک و کاهش عمر مفید ساختمان ها باشیم. بارندگی های سنگین در بعضی از مناطق دنیا و خشک سالی طولانی در نواحی مسکونی موجب شده استحکام در ساختمان ها کاهش یابد. از همین رو مهندسان عمران درصدد هستند تا با طراحی ساختمان هایی مستحکم زندگی ایمن تری را برای مردم فراهم نمایند.

گرمای هوا سبب شده است مردم از دستگاه های تهویه هوا باقدرت بیشتری استفاده نمایند درنتیجه اختلاف دمای داخل واحدهای مسکونی و بیرون ساختمان افزایش می یابد و این اختلاف دما قدرت و عمر مفید عایق های حرارتی ساختمان را کاهش می دهد.

ساختمان های سبز جایگزینی مناسب برای بناهای کنونی

امروزه شرکت های ساختمان سازی به منظور مقابله با گرمایش بیش ازاندازه زمین و ذخیره بهتر و بیشتر انرژی در بناهای مسکونی و غیرمسکونی تصمیم به ساخت ساختمان های سبز گرفته اند. این نوع ساختمان ها نگرانی های مربوط به تغییرات اقلیمی را تا حد زیادی رفع می نمایند. برای طراحی ساختمان های سبز حجم کمتری از مصالح سنگین و زیست تخریب ناپذیر استفاده شده و تغییرات آب وهوایی تأثیر کمتری روی آن ها دارد.

سیستم های تهویه در ساختمان های سبز به گونه ای طراحی می شوند که انرژی کمتری مصرف نموده و درعین حال بازدهی بیشتری دارد. این سیستم ها انرژی الکتریکی مورداحتیاج خود را عموماً از نور خورشید تأمین می نمایند و درنهایت آلودگی ناچیزی را به طبیعت بازمی گردانند. اما در هر صورت باید توجه داشت که برای مقابله با تغییرات گسترده آب وهوا استفاده از تهویه های سازگار با محیط زیست کافی نیست.

نکته حائز اهمیت برای جلوگیری بیشتر از تغییرات اقلیمی این است که ساختمان های سبز عموماً در مناطقی ساخته می شوند که آلودگی محیطی و فراوری مواد آلاینده در آن ها کمتر است و درمجموع تغییر زیادی در شرایط حاکم بردنیا به وجود نمی آورند. اگر ساختمان های سازگار با محیط زیست بیشتر در شهرها و روستاهایی که حجم بالایی از انرژی را مصرف می نمایند گسترش یابند قطعاً در کوتاه مدت و بلندمدت تأثیر عمیق تری بر حفظ دمای متعادل در کره زمین خواهند داشت.

به عنوان مثال بخشی اعظمی از شهر نیواورلئان در کشور آمریکا پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است از همین رو مهندسان هنگام ساخت این شهر سیل بندهای و سدهای عظیمی را طراحی کردند؛ اما باوجود چنین تمهیداتی طوفان کاترینا در سال 2005 میلادی آسیب های ویرانگری به این شهر وارد ساخت و خسارات زیادی را به وجود آورد. از آن سال تا به امروز شهر سازان در کوشش هستند تا این منطقه را به گونه ای طراحی نمایند که آمادگی نسبی و حتی کامل را برای شرایط بحرانی آب وهوایی داشته باشد.

یکی از مواردی که در طراحی جدید شهر نیواورلئان توجه زیادی به آن شده است مرتفع سازی و مستحکم بیشتر سیل بندها است. مهندسان عمران سازه باوجود تغییرات گسترده آب وهوا و احتمال وقوع ناگهانی هرگونه حادثه طبیعی تمام کوشش خود را به کار می بندند تا طراحی مناسبی برای بناهای مسکونی و اداری در نظر بگیرند و تحلیل مناسبی از عمر مفید یک ساختمان را ارائه دهند. مثالی واضح درزمینهٔ چالش های پیش روی مهندسان طراح، تغییر اقلیم در بازه های زمانی کوتاه مدت است. اغلب آیین نامه های مقررات ساختمان میزان بارهای وارد از طرف باران، باد و برف را طی متوسط اندازه گیری ها در بازه های زمانی 50 تا 100 سال بیان می نمایند درحالی که در موارد متعددی حوادث طبیعی نظیر طوفان قدرتی بسیار بیشتر از حد مقاومت ساختمان دارد.

طراحی ساختمان های آینده چگونه خواهد بود؟

جوامع مختلف مهندسان عمران در سراسر دنیا بر سر این موضوع که باید ساختمان های آینده را با هماهنگی بیشتری نسبت به محیط زیست ساخت اتفاق نظر دارند. طراحی سازگار با طبیعت محیط امن و بدون آلودگی را برای زندگی انسان ها ایجاد نموده و تأثیر مخربی کمتر بر آب؛ خاک و هوای کره زمین می گذارد. در ساختمان های سبز از مواد اشتعال زای کمتری استفاده شده بنابراین زمانی که محیط اطراف خانه آتش می گیرد احتیاجی به نگرانی از بابت سرایت شعله های آتش به خانه نیست. حتی بعضی از مصالح به کاررفته در ساختمان های سبز قدرت خاموش نماینده دارند و به مهار حریق یاری می نمایند.

طراحی خانه هایی هماهنگ با تغییرات اقلیمی شرایط را به وجود می آورد که مهندسان حتی به فکر تأمین انرژی الکتریکی از بادهای شدید و سیل های عظیم باشند. ساختمانی که دارای زهکشی و سیستم انتقال آب دقیق و مهندسی شده باشد حجم آب اضافی وارده را به سرعت تخلیه نموده و بار وارد بر پایه ساختمان را کنترل می نماید؛ بنابراین سیستم زهکشی پیشرفته با لوله های عظیم تر جزئی از طراحی نسل آینده ساختمان ها است.

در حال حاضر تجهیزات و مصالح مورداحتیاج برای طراحی ساختمان های سبز گران تر از مواد سازنده ساختمان های معمولی است. از همین رو بسیاری از سازندگان ساختمان پروژه های هماهنگ با محیط زیست را مقرون به صرف نمی دانند. بدون شک در نگاه اول و با دیدگاهی سطحی ساخت ساختمان های سنتی ازلحاظ مالی مقرون به صرفه تر به نظر می رسد ولی اگر به طور علمی و با بینشی عمیق به تأثیر هر ساختمان بر طبیعت بنگریم متوجه خواهیم شده هزینه بیشتر موجب حفظ آرامش و امنیت تعداد زیادی از مردم دنیا خواهد شد.

صنعت ساختمان های سبز در ایران

ایران به عنوان کشوری در حال توسعه احتیاج گسترده ای به منابع انرژی داشته و سالانه میلیون ها تن مصالح ساختمانی برای ساخت وساز مصرف می گردد. وجود چنین احتیاجی در کشور و لزوم حفظ محیط زیست برای فرزندان آینده ایران موجب شده سازمان های دولتی و انجمن های خصوصی قوانین خاصی برای استفاده بهینه از منابع انرژی فسیلی و طراحی ساختمان هایی با حداقل مصرف انرژی را تبیین نمایند.

اکنون در ایران ظرفیت قوانین مقررات ملی ساختمان در با تغییرات اقلیمی کشور کاملا هماهنگ بوده و مهندسان کوشش می نمایند تا حدالمقدور ساختمان های مسکونی و اداری را به گونه ای طراحی نمایند که هم عمر مفید بالایی داشته و هم کمترین آسیب ممکن را به محیط زیست وارد کند. ده ها شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه طراحی ساختمان های سبز و تامین مصالح چه در سطح کشور و چه در عرصه بین المللی در حال فعالیت هستند و خدمات متنوعی را ارائه می دهند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1006

به "چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می نماید؟، نگاهی به صنعت ساختمان های سبز در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می نماید؟، نگاهی به صنعت ساختمان های سبز در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید