چگونه یک لباس خواب مناسب انتخاب کنید تا خواب راحتی داشته باشید

به گزارش مجله فیروزی، متخصصان برای داشتن یک خواب راحت و کافی توصیه های متعددی دارند؛ از رعایت رژیم غذایی پیش از خواب گرفته تا اجتناب از چرت بعد از نهار و رعایت کردن یک روتین منظم در ساعت خوابیدن. تمامی این توصیه ها در داشتن یک خواب راحت و استاندارد شبانه موثرند اما علاوه بر تمامی این موارد یک نکته مهم دیگر هم برای داشتن یک خواب راحت وجود دارد؛ لباسی که در هنگام خوابیدن به تن دارید. در این مقاله به این مطلب خواهیم پرداخت که یک لباس خواب مناسب و استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

چگونه یک لباس خواب مناسب انتخاب کنید تا خواب راحتی داشته باشید

نکات مهم در انتخاب لباس خواب راحت و مناسب

آنچه که در رختخواب بر تن دارید، بر کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد. اگر در حالت ایستاده لباس خوابی که بر تن دارید برایتان راحت نباشد قطعا در هنگام خوابیدن احساس ناراحتی بیشتری خواهید داشت. از طرف دیگر اگر تعرق شبانه دارید لباس خواب های ضد رطوبت برایتان مناسب تر خواهید بود. در این بخش از مطلب مواردی را که باید در انتخاب لباس خواب مناسب و راحت به آن دقت کنید برایتان عنوان کرده ایم.

  • 6 مدل راحت و مجذوب کننده برای لباس خانگی عید 1401 که باید بدانید

پارچه ای را انتخاب کنید که با آن راحت باشید

افراد معمولا پوست های متفاوتی با یکدیگر دارند و حساسیت های پوستی بر حسب نوع پوست در افراد مختلف فرق دارد. با توجه به همین تفاوت در نوع پوست و حساسیت های پوستی برخی از افراد پارچه های پنبه ای را ترجیح می دهند و برخی دیگر پارچه های پنبه ای باعث تحریک پوستشان می شود. در هنگام انتخاب لباس خواب باید به این نکته دقت کنید که این نوع پارچه روی پوستتان چه حسی دارد. رایج ترین پارچه هایی که برای دوخت لباس خواب به کار می فرایند را در ادامه معرفی می کنیم.

1. پارچه ی پنبه ای

این نوع پارچه ها رایج ترین نوع پارچه برای دوخت لباس خواب هستند. پارچه های پنبه ای تماما از الیاف طبیعی تهیه شده اند و در آن ها الیاف مصنوعی به کار نرفته است. این نوع از پارچه ها قابلیت تنفس دارند، نرم هستند و روی پوست حس خوبی را ایجاد می کنند.

پنبه به راحتی تمیز می شود و دارای خواص ضد حساسیت طبیعی است که آن را برای هر پوستی مناسب می کند. آکادمی پوست آمریکا تخمین زده است که تنها 1 تا 3 درصد از بزرگسالان به پارچه های پنبه ای واکنش های آلرژیک دارند. با این حال، پنبه پارچه ای ضعیف برای از بین بردن تعریق شبانه یا رطوبت در طول شب است و ممکن است در هوای سردتر شما را به اندازه کافی گرم نگه ندارد.

2. پارچه ابریشم

ابریشم یک فیبر پروتئینی است که از کرم ابریشم به دست می آید. جمع آوری ابریشم فرآیندی طولانی و خسته کننده است و همین امر باعث گرانی پارچه های ابریشم است. با این وجود پارچه ابریشمی یکی از استثنایی ترین و بهترین انواع پارچه برای دوخت لباس خواب است. لباس خواب ابریشمی یکی از لباس خواب های ضد رطوبت است که اگر آن را بر تن داشته باشید می تواند در طول خواب هم دمای بدن شما را به خوبی تنظیم کرده و آن را متعادل نگه دارد.

3. پارچه فلانل (flannel)

اگر در مناطقی با آب و هوای سردتر زندگی می کنید، لباس خواب فلانل همان چیزی است که شما نیاز دارید. فلانل پارچه ای متراکم است و در عین حال قابلیت تنفسی فوق العاده ای دارد، بنابراین می تواند دمای بدنتان را به طور متعادلی گرم نگه دارد.

4. پارچه لینن (Linen)

پارچه لینن ممکن است روی پوست زبرتر احساس شود، اما به طور استثنایی قابل تنفس و بادوام است.

5. پارچه ساتن

نرمی و لطافت پارچه ساتن باعث می شود این نوع پارچه یکی از محبوب ترین پارچه ها برای لباس خواب باشد.

6. پارچه ضدرطوبت

اگر در هنگام خواب عرق می کنید، بهترین انتخاب لباس خواب شما باید لباسی با پارچه ضد رطوبت باشد. این نوع پارچه ها می توانند رطوبت را از سطح بدن شما تبخیر کنند. پارچه های رطوبت گیر شامل نایلون، پلی استر و سایر مواد مصنوعی هستند که برای جلوگیری از جذب آب طراحی و ساخته شده اند.

7. پارچه پشمی

پشم به خوبی دما را تنظیم می کند، اما برخی افراد با پوشیدن لباس های پشمی احساس خارش می کنند. برخی مطالعات تعیین کرده اند که افراد با پوشیدن لباس های پشمی سریع تر به خواب می فرایند. پشم در دفع رطوبت از بدن عالی است و دمای بدن را متعادل نگه می دارد.

  • 3 روش مراقبتی ساده برای اینکه هرروز صبح، زیبا از خواب بیدار شوید

به سایز و استایل لباس خوابتان دقت کنید

پس از انتخاب راحت ترین پارچه برای پوستتان، باید تناسب و استایل لباس خواب خود را در نظر بگیرید. لباس خواب تنگ انتخاب نکنید زیرا ممکن است حرکات تان در هنگام خوابیدن محدود شود یا گردش خون تان در زمان خواب با اختلال روبرو شود. تا آنجا که ممکن است، طرح های لباس خواب را بدون لوازم جانبی مانند دکمه، برچسب یا زیپ انتخاب کنید، چرا که این موارد ممکن است در طول خواب شما را آزار دهند.

انتخاب پاپوش مناسب برای خواب

اغلب افراد در هنگام انتخاب لباس خواب به پاها دقت نمی کنند. سردی پاها در طول شب یکی از دلایل اصلی بی خوابی شماست. از سوی دیگر، اگر پاهایتان در طول شب بیش از حد گرم باشند، باعث گرم شدن بیش از حد بدن می شوند. بهتر است هنگام خواب پاهای خود را با جوراب های سبک بپوشانید.

انواع مدل های لباس خواب برای آقایان و خانم ها

پس از بررسی جنس لباس خواب و اندازه آن به استایل و مدل لباس خواب می رسیم. این که چه نوع آیتم هایی را می توانید به عنوان لباس خواب انتخاب کنید و بپوشید.

پیژامه

پیژامه ها راحت ترین و در عین حال رایج ترین آیتم هایی هستند که برای خوابیدن پوشیده می شوند. پیژامه شامل یک بالاپوش و یک شلوار کش دار راحت و گشاد است که با جنس های مختلف پارچه ها دوخته می شود و برای آقایان و خانم ها مناسب است.

در بخش قبلی مطلب در خصوص جنس پارچه های مناسب برای خواب صحبت کردیم؛ بسته به این که چه نوع پارچه ای برایتان مناسب است پیژامه ها را می توانید با جنس های مختلف تهیه کنید. پیژامه های پنبه ای، پیژامه های ابریشمی، فلانل و پیژامه های الیاف مصنوعی ضدرطوبت انواع مختلفی از پیژامه ها هستند که می توانید تهیه کنید و بپوشید تا خوابی راحت داشته باشید.

روب دوشامبر Robe de chambre

روب دوشامبر به طور مستقیم لباس خواب محسوب نمی شود بلکه معمولا روی لباس خواب پوشیده می شود. زمانی که از خواستید از رختخواب تان خارج شوید، می توانید روب دوشامبر بپوشید تا هم دمای بدنتان متعادل شود و هم این که استایل مجذوب کننده تری در خانه داشته باشید.

روب دوشامبر لباسی کاملا گشاد است و آستین های گشادی هم دارد. بدون دکمه و ساسون دوخته می شود و معمولا یقه ندارد یا اگر دارد از نوع شال یا آرشال است. مهم ترین بخش روب دوشامبر جیب و کمربند آن است. بیشتر روب دوشامبرها دو جیب رویه بزرگ دارند و یک بند بلند که از دو بندینک در پهلوها رد می شود و می توانید آن را در وسط جلو یا پهلو ببندید.

طول روب دوشامبر را می توانید تا زانو، وسط ساق پا و حتی تا مچ پا انتخاب کنید؛ هرچند به ندرت کسی روب دوشامبری تا آن اندازه بلند می پوشد. بیشتر افراد روب دوشامبر میدی را ترجیح می دهند. می توانید روب دوشامبر را روی لباس زیر، لباس خواب یا روی لباس های روزانه تان بپوشید.

روب دوشامبر هم با پارچه های مختلفی دوخته می شود، روب دوشامبرهای پشمی، ساتن، ابریشمی، کشمیر، فلانل و میکروفیبر رایج ترین انواع روب دوشامبرها هستند.

ست های چند تکه لباس خواب زنانه

برای خانم های متاهل و یا خانم هایی که به زیبایی لباس خوابشان اهمیت زیادی می دهند این ست های چند تکه محبوبیت زیادی دارد. ست های چند تکه معمولا شامل شلوارک، پیراهن، نیم تنه و روب دوشامبر است. معمولا زیباترین ست های چند تکه لباس خواب زنانه از پارچه ساتن و یا ترکیبی از ساتن و تور هستند.

پیراهن خواب زنانه

پیراهن خواب زنانه هم یکی از آیتم های مناسب برای خوابیدن است. پیراهن های خواب کوتاه و توری معمولا برای خانم های متاهل و جوان محبوبیت دارد. پیراهن های خواب نخی و پنبه ای بلند هم طرفداران خاص خودش را دارد چرا که برای خوابیدن بسیار راحت و مناسب هستند.

تی شرت و شلوارک نخ پنبه

اگر نخواستید با پیژامه یا پیراهن خواب بخوابید، بهترین انتخاب برایتان یک تاپ یا تی شرت با شلوارک است. جنس لباستان هم می توانید با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش قبل انتخاب کنید اما به صورت کلی تی شرت ها و شلوارک های نخی و پنبه ای برای خوابیدن رایج تر و محبوب ترند.

و در آخر

در این مطلب به مواردی که باید در انتخاب لباس مناسب خواب در نظر بگیرید پرداختیم. این که چه نوع جنس پارچه ای را برای لباس خوابتان استفاده می کنید به فصل، دمای اتاق خواب، نوع پوست و البته سلیقه شما بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که انتخاب یک لباس خواب راحت و مناسب جزو یکی از مهمترین فاکتورهای داشتن یک خواب راحت است؛ اگر لباس خوابتان را به درستی انتخاب کنید می توانید خواب باکیفیت تری داشته باشید و در نهایت روزتان را با نشاط تر و شاد تر آغاز کنید.

منابع: nerdynaut, sleep.org

منبع: دیجی استایل
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1911

به "چگونه یک لباس خواب مناسب انتخاب کنید تا خواب راحتی داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک لباس خواب مناسب انتخاب کنید تا خواب راحتی داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید