چین بزرگترین رادیوتلسکوپ دنیا را در اختیار دانشمندان قرار داد

به گزارش مجله فیروزی، در پی تخریب رصدخانه تاریخی آرسیبو در پورتوریکو، چین میخواهد امکان استفاده دانشمندان سرتاسر دنیا از عظیم ترین رادیوتلسکوپ دنیا را فراهم کند.

چین بزرگترین رادیوتلسکوپ دنیا را در اختیار دانشمندان قرار داد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از زومیت، رصدخانه آرسیبو پیش از تکمیل ساخت وساز تلسکوپ کُروی با دیافراگم پانصدمتری (FAST) در چین در سال 2016، 53 سال عظیم ترین تلسکوپ رادیویی دنیا شناخته می شد؛ اما رصدخانه چینی که در شهرستان پینگتانگ در استان گوئیژو این کشور واقع شده است، با پشت سر گذاشتن آرسیبو عنوان یادشده را ازآنِ خود نموده است. تلسکوپ رادیویی آرسیبو پس از خرابی دو کابل در امسال، به کلی تخریب شد و بیش از نیم قرن فعالیت درخشانش به انتها رسید. اکنون، فست درهای خود را به روی ستاره شناسان سرتاسر دنیا می گشاید.

وانگ گایمینگ، سربازرس مرکز عملیات و توسعه فست، حین بازدید از تلسکوپ به خبرگزاری فرانسه گفت: کمیته علمی ما میخواهد فست را به طورفزاینده به روی جامعه بین المللی باز کند. به نقل از گزارش خبرگزاری فرانسه، چین درخواست های دانشمندانی را در سال پیش رو (2021) خواهد پذیرفت که از سرتاسر دنیا به دنبال استفاده از فست در پژوهش هایشان هستند.

تلسکوپ کُروی چین با بشقاب عظیمش به قطر پانصد متر نه تنها از تلسکوپ تازه تخریب شده آرسیبو عظیم تر است؛ بلکه سه برابر حساسیت بیشتری نیز دارد. علاوه براین، فست که عملیات هایش را ژانویه امسال شروع کرد، در احاطه منطقه خاموش رادیویی به وسعت پنج کیلومتر است که در آن، اجازه استفاده از تلفن های همراه و کامپیوترها وجود ندارد. به گفته گایمینگ، سازندگان فست در ساخت این تلسکوپ از ساختار آرسیبو الهام بسیاری گرفتند.

تلسکوپ های رادیویی نظیر فست از آنتن و گیرنده های رادیویی بهره می گیرند تا امواج رادیویی از منابع رادیویی در کیهان همچون ستاره ها و کهکشان ها و سیاه چاله ها را شناسایی نمایند. همچنین، دانشمندان می توانند از این ابزارها برای ارسال سیگنال های رادیویی و حتی بازتاب موج رادیویی از اجرام واقع در منظومه شمسی نظیر سیاره ها استفاده نمایند تا متوجه شوند چه نوع اطلاعاتی ممکن است از آن ها بازگردد.

پژوهشگران با استفاده از فست نه تنها می توانند دنیا را کاوش نمایند؛ بلکه دنیا های بیگانه را نیز مطالعه و تعیین می نمایند که آیا آن ها در کمربندهای حیات نزدیک ستارگان میزبانش قرار دارند یا خیر و درنهایت، به دنبال حیات فرازمینی بگردند. در سال 1974، دانشمندانی که در آرسیبو مشغول جست وجوی هوش فرازمینی (SETI) بودند، به امید دریافت تأییدیه حیات هوشمند فرازمینی، پیغام رادیویی میان ستاره ای به خوشه ستاره ای مسیه 13 فرستادند. این پیغام با همکاری کارل سیگن، ترویج دهنده علم و ستاره شناس مشهور، نوشته شد و به شهرت آرسیبو و به طور کلی ستاره شناسی رادیویی یاری کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1229

به "چین بزرگترین رادیوتلسکوپ دنیا را در اختیار دانشمندان قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین بزرگترین رادیوتلسکوپ دنیا را در اختیار دانشمندان قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید