کشف تابوت ها و مجسمه های باستانی در مصر با قدمت بیش از 2500 سال

به گزارش مجله فیروزی، کشور مصر از تعداد زیادی اشیای باستانی از جمله تابوت ها و مجسمه های باستانی در محوطه باستانی سقاره رونمایی کرد.

کشف تابوت ها و مجسمه های باستانی در مصر با قدمت بیش از 2500 سال

مقام های مصری در تاریخ 14 نوامبر (24 آبان 1399) از کشف حداقل 100 تابوت باستانی با چند مومیایی در داخل آن ها و 40 مجسمه طلاکاری شده در نکروپلیس گسترده فراعنه در جنوب قاهره، مرکز این کشور خبر دادند. طبق اعلام، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر قدمت این آثار به آخرین دوره مصر باستان در سال های 664 تا 332 قبل از میلاد مسیح برمی شود.

تابوت های سنگی مهر و موم شده رنگارنگ و مجسمه هایی که بیش از 2500 سال پیش به خاک سپرده شده بودند، روز یکشنبه در یک نمایشگاه موقت در جلوی هرم مشهور پلکانی جوزر (Step Pyramid of Djoser) در محوطه باستانی سقاره به نمایش گذاشته شدند.

باستان شناسان، در تابوتی را باز کردند که یک مومیایی در آن وجود داشت. آن ها بعلاوه پیروز شدند تا با تاباندن اشعه ایکس بر این مومیایی و نمایش اینکه چگونه بدن او تا به امروز سالم مانده است، ساختار مومیایی باستانی را تجسم نمایند.

خالد العنانی (Khaled El-Anany)، وزیر گردشگری و آثار باستانی در یک کنفرانس خبری گفت که بعضی از موارد کشف شده مربوط به دودمان یونانی بطلمیوسی هستند که حدود 320 سال قبل از میلاد مسیح قبل از میلاد بر مصر حکومت می کردند. دیگر موارد کشف شده نیز مربوط به دوره آخر مصر باستان از سال 664 تا 332 قبل از میلاد هستند.

محوطه باستانی سقاره، بخشی از نکروپلیس در ممفیس، مرکز باستانی مصر است که از آثار باستانی آن می توان به مجموعه اهرام مشهور جیزه و بعلاوه اهرام کوچک تر ابو سیر (Abu Sir)، دهشور (Dahshur) و ابو رویش (Abu Ruwaysh) اشاره نمود. ویرانه های باستانی ممفیس در دهه 1970 در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شدند.

العنانی گفت:

هنوز چیزهای زیادی برای کشف شدن در سقاره وجود دارند. این یک گنج است. حفاری ها کماکان در جریان هستند و هر زمان که یک منطقه دفن را از تابوت دان های سنگی خالی می کنیم، به یک ورودی دیگر می رسیم.

طبق گفته های وزیر گردشگری، مقامات کشور مصر باید این آثار باستانی کشف شده را به سه موزه قاهره از جمله موزه بزرگ مصر انتقال دهند؛ موزه ای که کشور مصر در حال ساخت آن در نزدیکی اهرام جیزه است.

کشف این مجسمه ها و تابوت ها در نکروپلیس مشهور، آخرین کشف از مجموعه یافته های باستان شناسی در مصر است. از ماه سپتامبر، حداقل 140 تابوت دان سنگی مهر و موم شده در منطقه سقاره کشف شده است که در بیشتر آن ها مومیایی وجود دارد.

مصطفی وزیری (Mostafa Waziri)، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی کشور مصر، روز شنبه به خبرنگاران گفت:

باستان شناسان مصری، تعداد دیگری از تابوت های طلاکاری شده نفیس، نقاشی شده و تزئین شده را نیز کشف نموده اند.

مصر مکررا عملیات کشف باستان شناسی در محوطه های تاریخی را به امید توسعه و احیای صنعت گردشگری در این کشور ادامه می دهد. گردشگری و سفر در کشور مصر پس از قیام مردمی در سال 2011 و سرنگونی حسنی مبارک (Hosni Mubarak) که سال ها بر مصر حکومت نموده بود، در حال احیا بوده و آشوب های سیاسی در این کشور به اتمام رسیده است. البته در امسال نیز گردشگری در کشور مصر، مانند بقیه نقاط دنیا به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا، با ضربه سهمناک دیگری روبه رو شد.

منبع: کجارو / aljazeera.com
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1841

به "کشف تابوت ها و مجسمه های باستانی در مصر با قدمت بیش از 2500 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تابوت ها و مجسمه های باستانی در مصر با قدمت بیش از 2500 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید