گام دوم بوم بازار

بوم بازار ویترینی از فعالیت های متنوع و معرف تولیدات روستا محسوب می گردد که کار خود را از حدود سه ماه پیش در خراسان جنوبی آغاز کرد و اکنون با ورود به استان های دیگر به دنبال برداشتن گام دوم است.

گام دوم بوم بازار

25 خردادماه سال جاری 14 بوم بازار به طور همزمان در خراسان جنوبی افتتاح شد که این بوم بازارها در گستره روستاهای مختلف اقصی نقاط استان فعالیت می نمایند.

یکی از این بوم بازارها در روستای شکراب که در فاصله حدود چهار کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده است هر هفته عصر آدینه برپا می گردد و در یکی از آدینه های آخر شهریور فرصتی یافتیم تا سری به این بوم بازار بزنیم.

زنان روستا میزهای فروش محصولات را در ابتدای خیابان امیرکبیر و پایین دست قنات شکراب برپا نموده اند.

محصولات متنوعی در این بوم بازار به چشم می خورد از ترشک، مربا، شیرینی و انواع نان خانگی گرفته تا سرویس آشپزخانه، فروش انواع میوه های فصل و آش رشته و... همه چیز در این بازار یافت می گردد.

بانوان سخت مشغول معرفی محصولات خود به مشتریان هستند یکی میوه گیاه کاکتوس را معرفی می نماید و از خواصش می گوید؛ آن دیگری نحوه درست کردن مربای آلو را برای مشتری توضیح می دهد.

یکی از میزها که تنوع محصولاتش بیشتر به چشم می خورد متعلق به خانم زینلی از اهالی روستای شکراب است. او روی میز دیگ آش رشته ای را گذاشته است و خریداران هم سرمست از بوی ادویه های آش مشتاق خرید هستند.

در کنار آن بطری های ترشی، مربا و حتی عرقیجات هم به چشم می خورد، می گوید: همه اینها را خودم درست کردم و مشتریان زیادی در شهر هم هستند که از این محصولات به طور مداوم سفارش می دهند.

حتی آوازه ترشی های این زن روستایی به تهران هم رسیده و او مشتریانی در پایتخت دارد که از محصولات بومی او خرید می نمایند.

اما آنچه که این زن روستایی او را از آینده کاری اش نگران نموده، نداشتن یک فضای مناسب برای فراوری محصولات خانگی است.

او پیشنهاد می دهد که در روستا مکانی در اختیارش بگذارند تا به عنوان کارگاه تجهیز نموده و حتی چند نفر دیگر هم کنار او مشغول به کار شوند.

بانوان شکراب که به طور میانگین از حدود پنج هفته قبل حضور در بوم بازار را کنار هم تجربه نموده اند از حضور شهرنشینان در عصر روز آدینه خرسند هستند که این روستا را به عنوان مقصدی برای خرید انتخاب می نمایند.

اما دغدغه مشترک این زنان برای روزهای سرد زمستان است که شاید برف و باران های گاه و بی گاه آنها را از این فرصت ایجاد شده دور کند.

یکی دیگر از دغدغه هایی که در صحبت با چند فروشنده بوم بازار مطرح شد این است که راستا بازاریابی در بوم بازار زودتر معین گردد تا انگیزه حضور پشت میزهای فروش به مرور زمان کم نشده و همچنان این بازارهای بومی با یک برند خاص ادامه حیات دهند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: بروزرسانی: 10 آبان 1398 شناسه مطلب: 290

به "گام دوم بوم بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام دوم بوم بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید